توصیه پترائوس به ترامپ برای ادامه حضور آمریکا در خاورمیانه

توصیه پترائوس به ترامپ برای ادامه حضور آمریکا در خاورمیانه
دوشنبه 13 آبان 1398 - 17:26

فرمانده سابق نیروهای مرکزی آمریکا (سنتکام) به «دونالد ترامپ» توصیه کرد با توجه به تجربه جنگ‌های این کشور پس از حادثه ۱۱ سپتامبر، نظامیان آمریکایی را برای تثبیت امنیت در منطقه خاورمیانه بویژه در سوریه همچنان نگه دارد.

العالم ـ آمریکا

ژنرال «دیوید پترائوس» در حالی خواستار استمرار حضور نظامیان آمریکایی در خاورمیانه شده، که طی ۱۸ سال گذشته تهاجم نظامی آمریکا به عراق و افغانستان و اشغال این دو کشور مسلمان، به جز بی ثباتی و نابودی امنیت و نیز بحران برای مردم این منطقه هیچ عایدی نداشته است.

وی در گفت وگو در شبکه خبری تلویزیونی «سی ان ان» تصریح کرد: همچنان هزاران داعشی در منطقه و در قلمرو خلافت داعش که وسعتی برابر ایالت "ایندیانا" آمریکا را دارد وجود دارند، هنوز افرادی برای جایگزینی «ابوبکر البغدادی» وجود دارند اما مشخص نیست که چه کسی می تواند جانشین او شود. داعش تشکیلاتی است که قابلیت سازماندهی و احیا مجدد را دارد.

پترائوس اعلام خبر کشته شدن رهبر داعش از سوی ترامپ را کم اهمیت دانست و گفت: معمولا روسای جمهوری آمریکا در کنفرانس های خبری، همچنان که سال ۲۰۱۰ میلادی «باراک اوباما» خبر کشته شدن «اسامه بن لادن» را داد، اطلاعاتی می دهند، اما دونالد ترامپ اطلاعات چندانی را برملا نکرد.

خروج از سوریه، اشتباه فاحش استراتژیک

رییس پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(سیا) با بیان اینکه آمریکا با خروج یکباره از سوریه مرتکب اشتباهی فاحش و استراتژیک شد، ادامه داد: دولت ترامپ بدون داشتن هیچگونه طرح و برنامه ای و بدون اطلاع دیگر متحدان خود، بلافاصله اقدام به ترک خاک سوریه کرد و پایگاه های خود را برای آنکه به دست سوریه، ایران و یا روس ها نیافتد بمباران کرد که این به نحوی یک پیروزی برای این سه کشور به شمار می رود.

رویگردانی از کردها، به اعتبار آمریکا ضربه زد

پترائوس با انتقاد از رویگردانی ترامپ از کردهای سوریه افزود: کردهای سوریه شریکی برای آمریکا در جنگ با داعش بودند و در این راه هزاران کشته دادند اما اقدام ترامپ به اعتبار آمریکا نه تنها در منطقه بلکه در جهان لطمه زد. اکنون اعتماد به آمریکا زیر سووال رفته و این یک ضربه اساسی به اعتبار آمریکا بود.

فرمانده سابق سنتکام همچنین با انتقاد از دونالد ترامپ به خاطر تغییر سیاست حضور بلند مدت نظامیان آمریکایی در منطقه خاورمیانه بویژه سوریه و کناره گیری آمریکا از جنگی بی پایان و فرسایشی گفت: آنچه که از جنگ هایی پس از حملات ۱۱ سپتامبر آموختیم این بود که برای تضمین امنیت و ثبات، نظامیان آمریکایی باید در این منطقه باقی مانند.

پترائوس افزود: درسی که از این جنگ ها آموختیم این بود که برای پشتیبانی از دولت هایی که قادر به مقابله با گروه هایی همچون القاعده یا داعش نیستند، فقط نمی توانیم به نیروهای ویژه و یا پهپاد اکتفا کنیم، البته برای زدن اهداف مهم این امر ضروری است، اما برای حمایت از شرکای خود در صحنه نبرد کافی نیست.

به گزارش ایرنا، وی تصریح کرد: به معنای دیگر استفاده از پهپاد و نیروهای ویژه برای متوقف ساختن تروریست ها کافی نیست.

این ژنرال چهار ستاره سابق ارتش آمریکا گفت: زمانی که در عراق بودم به من گفته شد، شما می توانید سالن تماشاخانه را ترک کنید اما تئاتر بر روی صحنه همچنان در حال اجرا است.

وی افزود: فقط افراد اندکی هستند که این مساله را درک می کنند که آمریکا با همه مشکلاتی که در افغانستان، عراق و منطقه با این شمار از نظامیان خود دارد، متاسفانه باید در این گرفتاری باقی بماند و به آن ادامه دهد.

پربیننده ترین خبرها