دیپلمات سابق آمریکایی: از من خواسته شده بود برای حفظ شغلم از ترامپ حمایت کنم

دیپلمات سابق آمریکایی: از من خواسته شده بود برای حفظ شغلم از ترامپ حمایت کنم
سه شنبه 14 آبان 1398 - 11:52

ماری یووانوویچ گفت: یکی از مقامات دولت ترامپ از من خواسته بود پیامی در توئیتر منتشر و علناً از ترامپ اعلام حمایت کنم تا مگر بتوانم شغل خود را نگه دارم و اخراج نشوم

العالم- آمریکا

یک دیپلمات سابق آمریکایی هنگام شهادت دادن پشت در‌های بسته در برابر مجلس نمایندگان آمریکا که در حال تحقیق درباره لزوم استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکاست، گفت: یکی از مقامات دولت ترامپ از من خواسته بود که پیامی در سایت توئیتر منتشر و علناً از ترامپ اعلام حمایت کنم تا مگر بتوانم شغل خود را نگه دارم و اخراج نشوم.
خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم مشترک پاتریشیا زِنگلِر، سوزان کورنوِل و ارشد محمد نوشت: براساس متنی که روز دوشنبه از جلسه استماع کنگره برای تحقیق درباره استیضاح ترامپ منتشر شد، دو دیپلمات آمریکایی به قانونگذاران این کشور گفتند که تحت ریاست جمهوری ترامپ، از وزارت امور خارجه آمریکا برای رسیدن به اهداف سیاسیِ داخلی سوءِ استفاده می‌شود.
رویترز اعلام کرد: این نخستین باری بود که کمیته‌های امور خارجه، اطلاعاتی و نظارتی مجلس نمایندگان آمریکا، متن یکی از جلسات استماع خود را که برای تحقیق درباره استیضاح ترامپ، پشت در‌های بسته برگزار می‌شود، منتشر کردند.
ماری یووانوویچ، که ترامپ در ماه مه، ناگهان او را از مقام سفیر آمریکا در اوکراین اخراج کرد، در برابر کمیته‌های یاد شده در مجلس نمایندگان آمریکا درباره حملات به وی در رسانه‌های محافظه کار آمریکایی از سوی متحدان نزدیک ترامپ شهادت داد. وی گفت: متحدان ترامپ در رسانه‌های محافظه کار، وفاداری من به رئیس جمهور آمریکا را زیر سؤال برده اند.
یووانوویچ گفت: «من شوکه شدم از این که از فیلیپ ریکِر، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، شنیدم که به من گفت: ترامپ ماه‌ها بود که خواستار اخراج من از مقام سفیر آمریکا در اوکراین بوده است.»
پیشتر رودی جولیانی، وکیل خصوصی ترامپ و دونالد ترامپ جونیور، پسر رئیس جمهور آمریکا، در رسانه‌های اینترنتی-اجتماعی، پیام‌های انتقادآمیزی درباره یووانوویچ منتشر کرده بودند.
یووانوویچ در این خصوص گفت: «وقتی شما می‌شنوید که پسر رئیس جمهور (آمریکا) می‌گوید ما باید این "دلقک ها" را اخراج کنیم، یا هر "واژهِ" دیگری که وی درباره من از آن استفاده کرده است، آنگاه برای امثالِ من کار بسیار دشوار می‌شود که سفیر معتبری (برای آمریکا) در یک کشور (خارجی) باشم.»
یووانوویچ افزود که برای نخستین بار در اواخر سال ۲۰۱۸، متوجه شد که جولیانی در سیاستگذاری‌های مربوط به اوکراین دخیل بوده است، زیرا مقامات اوکراینی به آگاهی یووانوویچ رساندند که شهردار سابق نیویورک با دادستان کل اوکراین تماس‌هایی برقرار کرده است.
یووانوویچ گفت: گوردون ساندلَند، سفیر آمریکا در اتحادیه اروپا، از وی خواسته بود که اگر می‌خواهد شغل خود را (به عنوان سفیر آمریکا در اوکراین) حفظ کند، بهتر است از (پایگاه اینترنتی) توئیتر برای نشان دادن حمایتش از ترامپ استفاده کند. یووانوویچ افزود: «او (ساندلند) به من گفت: تو می‌دانی که یا باید کار بزرگی انجام دهی، یا (در غیر این صورت) به خانه بروی (اخراج شوی). تو باید توئیت کنی که از ترامپ حمایت می‌کنی.»
تاکنون چندین تن از شاهدان در کنگره گفته اند که ساندلند، یکی از اعطاکنندگان مقادیر هنگفت از کمک‌های مالی به ستاد انتخاباتی ترامپ، نقشی مهم در سیاستگذاری‌های مربوط به اوکراین ایفا می‌کرده است. این در حالی است که اوکراین بخشی از اتحادیه اروپا (حوزه کاریِ ساندلند) نیست. البته ساندلند خودش نیز در خلال تحقیقات مجلس نمایندگان آمریکا شهادت داده است و انتظار می‌رود که در روز سه شنبه امروز، متن اظهارات وی در جلسات استماع مربوطه، منتشر شود.
مایکل مککینلی، یکی از مشاوران ارشد سابق مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا، به محققان مجلس نمایندگان آمریکا گفت وی به این دلیل از مقام خود کناره گیری کرد که وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفت از یووانوویچ در برابر انتقاد‌های ترامپ و متحدان سیاسی اش، دفاع نکند. مککینلی به قانونگذاران آمریکایی گفت: «من از این نگرانم که چنین به نظر می‌رسد که از سفرای آمریکا در آن سوی دریا‌ها (در کشور‌های خارجی) برای پیشبرد اهداف مربوط به سیاستِ داخلی آمریکا سوءِ استفاده می‌شود.»

وی افزود: «من حس می‌کنم این روشی نیست که ما صداقت کار خودمان را در آنسوی مرزهایمان حفظ می‌کنیم. از ما انتظار می‌رود که در آن سوی دریا‌ها فراحزبی عمل کنیم (طرفداری از هیچ حزب خاصی نکنیم).»
این منبع افزود: تمرکز اصلی تحقیقات اخیر مجلس نمایندگان آمریکا که به رهبری دموکرات‌های کنگره پیگیری می‌شود، بر تماس تلفنی ۲۵ ژوئیه (۳ مرداد) ترامپ با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین، است که طی آن، ترامپ از زلنسکی خواسته بود درباره جو بایدن، نامزد پیشتاز ریاست جمهوری حزب دموکرات که احتمالاً رقیب انتخاباتی اصلی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ خواهد بود، تحقیقاتی انجام دهد.
از آنجایی که سه کمیته یاد شده در مجلس نمایندگان آمریکا در حال آماده کردن خود هستند تا در همین ماه جاری میلادی (نوامبر) در رابطه با تحقیقات درباره استیضاح ترامپ جلسات استماع «علنی» برگزار کنند، این کمیته‌ها روند انتشار متون جلسات استماع قبلی را که پشت در‌های بسته انجام شده بود، آغاز کرده اند. جمهوری خواهان از این شاکی اند که چرا تحقیقات در این زمینه به اندازه کافی شفاف نیست. دموکرات‌ها می‌گویند که آن‌ها در حال پیروی از مقررات مجلس نمایندگان آمریکا درخصوص نحوه انجام تحقیقات مربوط به استیضاح هستند و خاطرنشان می‌کنند که تحقیقات درباره استیضاح‌های قبلی در آمریکا نیز شامل شهادت دادن شاهدان در پشت در‌های بسته و همچنین در جلسات استماع علنی بوده است.
البته ترامپ نه تنها ارتکاب هرگونه خطاکاری یا تخطی از قوانین را انکار کرده، بلکه دموکرات‌ها را متهم کرده است که به صورتی غیرمنصفانه او را هدف قرار داده اند، زیرا آن‌ها از پیروزی غیرمنتظرهِ ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا غافگیر شدند و اکنون تلاش دارند مانع پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری بعدی این کشور شوند.
قانونگذاران آمریکایی گفتند چهار تن از مقامات دولت ترامپ که از آن‌ها خواسته شده بود در روز دوشنبه در برابر کمیته‌های مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهند، در ساختمان کنگره حاضر نشدند. از سوی دیگر، رئیس جمهور آمریکا بار دیگر مطالبه خود را تکرار کرد مبنی بر اینکه آن شخص افشاکننده حقایق که درباره مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی افشا کرده بود، باید خود را معرفی کند.
برخی از دموکرات‌ها می‌گویند: ترامپ به مقامات دولتش دستور داده است با تحقیقات استیضاح همکاری نکنند. از این رو، قانونگذاران آمریکایی باید بر اتهاماتی که در نظر دارند برای آغاز روند استیضاح به ترامپ وارد کنند، اتهام مانع تراشی در برابر کنگره را نیز اضافه کنند. شهادت این چهار تن- که از کارکنان دفتر بودجه کاخ سفید و شورای امنیت ملی آمریکا بودند و از حضور در کنگره خودداری کردند- از این لحاظ حائز اهمیت می‌بود که مشخص می‌کرد آیا ترامپ از کمک‌های خارجی آمریکا به اوکراین به عنوان اهرمی برای به دست آوردن لطفی سیاسی (از زلنسکی علیه بایدن) استفاده کرده است یا خیر.
یکی از اشخاصی که در جریان شهادت دادن هفته گذشته الکساندر ویندمَن، سرهنگ دوم ارتش آمریکا که یکی از مقامات شورای امنیت ملی آمریکاست و به مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی گوش داده بود، قرار داشت گفت: به گفته ویندمن، جان آیزنبرگ، یکی از وکلایی که در کاخ سفید کار می‌کند، اقدامی غیرعادی انجام داد و آن این بود که وی متن مکالمه تلفنی ترامپ با زلنسکی را به محرمانه‌ترین سیستم رایانه‌ای کاخ سفید منتقل کرد. از اینرو، قانونگذاران آمریکایی به صورتی ویژه علاقه داشتند شهادت جان آیزنبرگ را در کمیته‌های یاد شده بشنود، اما او یکی از همان چهار مقام مزبور دولت ترامپ بود که از آن‌ها خواسته شده بود روز گذشته در برابر مجلس نمایندگان آمریکا شهادت دهند، اما از انجام آن کار خودداری کردند.
یگی از مسئولانی که روی تحقیقات کنگره درباره استیضاح ترامپ کار می‌کند، به رویترز گفت: هر سه کمیته نامبردهِ مجلس نمایندگان آمریکا از جنیفر ویلیامز، مشاور ویژه مایک پنس، معاون رئیس جمهور آمریکا، در امور روسیه و اروپا، خواسته اند که روز سه شنبه (امروز) در جلسات استماع کنگره پشت در‌های بسته شهادت دهد. دفتر مایک پنس در این خصوص به رویترز پاسخ نداد که آیا جنیفر ویلیامز امروز در برابر کمیته‌های یاد شده برای ادای شهادت حاضر خواهد شد یا خیر.
ترامپ روز دوشنبه در پیامی توئیتری نوشت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که شاهدانی (به کنگره) احضار شوند تا کلمات من و معانی آن‌ها را تجزیه و تحلیل کنند.»
نویسندگان این گزارش در خاتمه افزودند: اگر مجلس نمایندگان آمریکا به تصویب بند‌های استیضاح (articles of impeachment) رأی مثبت دهد، آنگاه سنای آمریکا- که تحت کنترل اکثریت جمهوری خواهان قرار دارد- ملزم خواهد شد روند محاکمه برای استیضاح رئیس جمهور آمریکا را آغاز کند، تا معلوم شود که آیا ترامپ باید از مقامش اخراج شود یا خیر.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها