هشدار سفیر ایران در لندن..

اروپایی‌ها باید برای تعهداتشان هزینه بپردازند

اروپایی‌ها باید برای تعهداتشان هزینه بپردازند
جمعه 17 آبان 1398 - 01:26

سفیر جمهوری اسلامی ایران در انگلستان تاکید کرد، اروپاییان برای اجرای تعهداتشان در برجام، باید هزینه بپردازند وگرنه شرایط برای همگان دشوار خواهد شد.

العالم - ایران

حمید بعیدی نژاد گفت: ما شماری از تعهدات خود را بر اساس متن برجام کاهش دادیم تا به سایر طرف‌های قرارداد هسته‌ای هشدار دهیم که این وضع نمی‌تواند پایدار باشد و از آن‌ها خواستیم که به تعهداتشان عمل کنند.

حمید بعیدی نژاد در نشست با خبرنگاران خارجی که بدون حضور دوربین‌های تلویزیونی برگزار شد افزود: شوربختانه، شکست برجام پیامد‌های خطرناکی برای امنیت جهانی در پی خواهد داشت و سایر طرف‌های عضو برجام پس از خروج آمریکا از این معاهده، نتوانستند به تعهدات خود پایبند باشند و در مقابل، ایران به ناچار دست به اقداماتی زد تا بتواند این توافق را نجات دهد.

وی گفت: با این که آژانس بین المللی انرژی هسته ای، ۱۴ بار تعهد ایران را به برجام گواهی کرد، مدت‌های طولانی است که طرف‌های دیگر از اجرای تعهداتشان در این توافق، سر باز زده اند به همین علت، ایران شماری از تعهداتش را بر اساس متن توافق کاهش داده است تا آن‌ها سهم خود را در اجرای برجام جدی بگیرند.

سفیر ایران اضافه کرد: درباره هر توافق بین المللی، از جمله برنامه جامع اقدام مشترک یا برجام، در صورت بی توجهی یک طرف قرارداد، سه گزینه قابل طرح است: یا باید ایران سکوت کند و به اجرای تعهدات خودش فارغ از این که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند، پایبند باشد که این گزینه چندان پایدار نیست. گزینه دوم این است که ایران از برجام خارج شود و آن را لغو کند که در آن صورت، این توافق بین المللی کاملا نابود می‌شود و گزینه سوم هم این است که ایران در واکنش به اجرا نشدن تعهدات طرف مقابل، تعهداتش را کم کند.

وی تاکید کرد: ایران با هدف پیشگیری از نابودی کامل برجام، شماری از تعهداتش را در این توافق، کم کرد تا به سایر اعضا هشدار دهد تعهداتشان را اجرا کنند.

به گفته سفیر ایران در لندن، اقدامات ایران قابل بازگشت است و به محض بازگشت همه اعضا به تعهدات خود در برجام، ایران نیز تعهداتش را از سر خواهد گرفت.

بعیدی نژاد در ادامه نشست خبری با خبرنگاران انگلیسی در لندن گفت: جمهوری اسلامی ایران در گام چهارم و جدید کاهش تعهداتش در برجام، گازدهی به سانتریفوژ‌ها را در تأسیسات فردو آغاز کرد و این هشداری به دیگر طرف‌ها و جامعه جهانی است که اکنون در مرحله‌ای بحرانی قرار داریم و همگان باید به تعهداتشان در برجام، وفادار باشند.

وی افزود: ما مصمم هستیم که توافق هسته‌ای را نجات دهیم و گام‌هایی که برداشته‌ایم به طور دقیق برای این است که از طرف مقابل بخواهیم به تعهداتش پایبند باشد و اگر همه طرف‌ها هدف از اقدامات ایران را دریابند، سریع به راه حل می‌رسیم، اما اگر چنین نشود، در آینده گام‌های ایران ممکن است به گونه‌ای برداشته شود که برای همگان، بازگشت از آن‌ها دشوار شود.

سفیر ایران در انگلستان گفت: سال آینده، نشست جهانی بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای در نیویورک برگزار خواهد شد، در حالی که شماری از دولت ها، خارج از این پیمان، همچون رژیم صهیونیستی، هند و پاکستان، مشغول تولید سلاح‌های هسته‌ای بوده اند و کره شمالی نیز اکنون در مسیر تولید سلاح‌های اتمی است.

به گفته آقای بعیدی نژاد، نگاه آمریکا به برجام، بسیار کوته نگرانه و از زاویه‌ای تنگ است و با افکار واهی تصور می‌کند قادر است ایران را فلج سازد و به همین علت تصور می‌کند با فشار به دیگر کشور‌ها می‌تواند زندگی اجتماعی و اقتصاد ایران را زمین گیر و برجام را نابود کند.

بعیدی نژاد اضافه کرد:‌ آمریکایی‌ها در این اندیشه اند که با از بین بردن برجام، می‌توانند زندگی را بر ایرانیان دشوار کنند که این تلقی نادرستی است، زیرا برجام به نفع همگان است و می‌تواند به تقویت پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای منجر شود و نابودی آن، به زیان صلح و آرامش در جهان است.

در ادامه این نشست، خبرنگاران خارجی پرسش‌های خود را مطرح کردند که بخش‌هایی از پاسخ‌های سفیر ایران چنین بود:

- از آنجایی که آمریکا از برجام خارج شده است، دیگر اعضای باقی مانده باید به تعهداتشان عمل کنند. اتحادیه اروپا و سه کشور اروپایی عضو برجام می‌توانند با آمریکا در این باره صحبت کنند یا به طور مستقل به تعهداتشان، عمل کنند. این موضوع به آن‌ها بستگی دارد، زیرا حجم معاملات اقتصادی و بازرگانی با کشور‌های اروپایی، از جمله آلمان، فرانسه و انگلیس، پس از تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به شدت کاهش یافته است.

- ایران تا زمانی که دشمنی آشکار آمریکا علیه ایران، از جمله تحریم‌های یکجانیه ادامه دارد و در شرایط فشار حداکثری، با آمریکا مذاکره نخواهد کرد. آمریکایی‌ها برای استفاده تبلیغاتی از موضوع مذاکره آن را مطرح کرده اند و در این باره، صادق و جدی نیستند بنابراین، گفتگو با آنان تا زمان تغییر اساسی مواضعشان علیه ایران، مفید نیست؛ همان گونه که با کره شمالی بی نتیجه ماند.

- اروپاییان برای اجرای تعهداتشان در برجام، باید هزینه بپردازند وگرنه شرایط برای همگان دشوار خواهد شد. گام پنجم ایران پس از بررسی‌های لازم، در مدت کم‌تر از دو ماه برداشته خواهد شد مگر این که همه طرف‌ها در برجام، تعهداتشان را اجرایی کنند.

- گام‌های ایران در کاهش تعهدات، ربطی به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا ندارد. براساس سیاست ایران، در هر دو ماه یک گام برداشته می‌شود و تعهدات برجامی کاهش می‌یابد و بنابراین، پس از هر گام ایران، طرف‌های دیگر دو ماه زمان برای دیپلماسی خواهند داشت و بنابراین، باید شتاب کنند تا راه حلی بیابند و تعهداتشان را اجرا کنند.

- اگرچه شماری از افراد، گروه‌ها و مراکز در ایران معتقدند که ایران از منافع عضویت در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای برخوردار نشده است، باید از آن خارج شود، سیاست دولت حسن روحانی رئیس جمهور ایران، خروج از این پیمان نیست و تا زمانی که تحولی در وضعیت صورت نگیرد، دولت جمهوری اسلامی ایران تلاش خواهد کرد دیگر افراد و مراکز مهم را قانع سازد که عضویت در این پیمان، به نفع ایران است.

- ایران بار‌ها اعلام کرده و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران نیز فتوا داده است که ساخت بمب اتمی، اقدامی نادرست است و ایران نیز برای ایجاد اطمینان دیگران، اقدامات لازم را انجام داده است. دارا بودن فناوری هسته‌ای غیر نظامی، براساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای، حق ایران است، اما پس از بی توجهی طرف‌های برجام به تعهداتشان، اکنون شمار ایرانیانی که خواهان خروج از این پیمانند رو به افزایش است که به نظر دولت ایران، رویکرد صحیحی نیست.

- روسیه و چین با درک نگرانی ایران از اجرا نشدن تعهدات همه طرف ها، اجرای تعهدات همه امضا کنندگان برجام را خواستار شده اند. آن‌ها نیز همچون ما، از رسیدن به این مرحله ناراضی اند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها