موج سرما به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی وارد می شود

موج سرما به مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی وارد می شود
شنبه 18 آبان 1398 - 09:43

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر بامداد جمعه حوالی ترک در استان آذربایجان شرقی را لرزاند که لرزش آن در ۶ استان احساس شد و بر اثر آن ۵ نفر از هموطنان جان خود را از دست دادند و ۵۲۹ نفر راهی مراکز درمانی شدند.

العالم - ایران

شدت زمین لرزه ای که ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد جمعه در عمق ۸ کیلومتری زمین در ۱۹ کیلومتری شهر «ترک» شهرستان میانه روی داد، به اندازه ای بودکه علاوه بر تمام شهرستانهای آذربایجان شرقی، در استان های اردبیل، زنجان، قزوین، گیلان و آذربایجان غربی نیز احساس شد.

آذربایجان‌شرقی ۱۵۳ بار لرزید

مسوول مرکز لرزه‌نگاری دانشگاه تبریز اعلام کرد: از ساعت ۲ و ۱۷ دقیقه بامداد امروز جمعه که نخستین زمین لرزه به قدرت ۵.۹ ریشتر در شهر «ترک» شهرستان میانه روی داد، تاکنون ۱۵۳ زمین‌لرزه در استان ثبت شده است.

علی مجردی جمعه شب در یک گفت وگوی تلویزیونی افزود: تا ساعت هفت امشب ۱۴ زمین لرزه کمتر از ۲ ریشتر، ۱۰۱ مورد زمین لرزه با بزرگی دو تا سه ریشتر و ۳۴ مورد زلزله با بزرگی سه و چهار ریشتر ثبت شده است.

وی اضافه کرد: امروز همچنین ۳۴ مورد زمین لرزه با بزرگی چهار تا پنج ریشتر در آذربایجان شرقی به ثبت رسیده است که با احتساب زمین لرزه اصلی آمار زمین لرزه‌ها به ۱۵۳ مورد می رسد.

وی در واکنش به صحت انتشار برخی مطالب در خصوص تخلیه انرژی گسل‌ها در فضای مجازی بیان کرد: مطالب منتشر شده در فضای مجازی پایه علمی ندارد و قابل استناد نیست.

۵۲۹ مصدوم زمین‌لرزه در آذربایجان‌شرقی

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به مصدومیت ۵۲۹ نفر در زمین‌لرزه امروز استان گفت: از این تعداد ۳۱ نفر بستری و ۵ نفر فوتی بودند و مابقی تحت اقدامات درمانی سرپایی قرار گرفته و ترخیص شدند.

دکتر فرزاد رحمانی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: زمین لرزه بامداد امروز در شهرستان میانه ۵ فوتی و ۲۳۸ نفر آسیب دیده، شهرستان سراب ۲۶۱ آسیب دیده و شهرستان هشترود ۳۰ نفر آسیب دیده بر جا گذاشت.

وی افزود: از صبح امروز همه بیمارستان های استان کاملا آماده باش هستند و درمجموع ۶ عمل جراحی صورت گرفته است و نیروهای پیش بیمارستانی، پزشکان ، پرستاران و بهداشت دانشگاه در حال ارائه خدمات به هموطنان زلزله زده هستند.

وی اسامی و هویت فوت شدگان زلزله آذربایجان شرقی در شهرستان میانه را به شرح زیر اعلام کرد:

(۱) زهرا عابدی فرزند اصغر متولد ۱۳۸۸

(۲) ریحانه قربانی فرزند غلامرضا متولد ۱۳۸۵

(۳) اسرافیل محمدزاده ورنکش فرزند لطفعلی متولد ۱۳۴۹

(۴) گلی جلیلی فرزند محمد متولد ۱۳۵۱

(۵) خاتون رضازاده فرزند عباسعلی متولد

هوای سرد در مناطق زلزله زده آذربایجان شرقی حاکم می‌شود

مدیرکل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه شرایط پایداری در مناطق زلزله زده استان مستقر خواهد بود، گفت: در ۳ شب آینده هوای سرد در این مناطق حاکم می‌شود.

علی دولتی مهر جمعه شب اظهار کرد: بررسی نقشه های هواشناسی و تصاویر ماهواره ای نشان دهنده جوی پایدار طی سه روز آینده در استان بوده و در برخی نواحی استان با غبار محلی همراه خواهد بود.

وی با اشاره به پایداری جو، افزود: به دلیل پایداری جو در شهرهای پرجمعیت و صنعتی استان، افزایش غلظت آلاینده‌های جوی پیش بینی می شود و از لحاظ دمایی نیز تغییرات قابل ملاحظه ای نخواهیم داشت و در طول شب ها همچنان سردی هوا تداوم خواهد داشت.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها