پوتین: روسیه به وظایف خود در سوریه عمل کرده/حضور آمریکا غیرقانونی است

پوتین: روسیه به وظایف خود در سوریه عمل کرده/حضور آمریکا غیرقانونی است
جمعه 24 آبان 1398 - 10:35

رئیس جمهوری روسیه تأکید کرد، هر ناظر بی‌طرفی بر نقش مسکو در تثبیت اوضاع سوریه اذعان می‌کند، در حالی‌که ائتلاف بین‌المللی به سرکردگی آمریکا قبل از ورود روسیه به سوریه، در عرصه مبارزه با تروریسم تنها در حال "درجا زدن" بود.

العالم- اروپا

به نقل از خبرگزاری «تاس»، "ولادیمیر پوتین" رئیس جمهوری روسیه در کنفرانس مطبوعاتی در پایان نشست سران "گروه بریکس" (برزیل، روسیه هند، چین و آفریقای جنوبی) در برزیل اعلام کرد که روسیه حضور نظامیان آمریکایی در خاک سوریه را قانونی نمی داند.

وی گفت: «نظامیان آمریکایی به صورت غیرقانونی در خاک سوریه حضور دارند، برای اینکه آنها از طرف مقامات رسمی دمشق به این کشور دعوت نشده و مجوز شورای امنیت سازمان ملل برای این منظور را نیز ندارند.»

پوتین افزود: «مسائلی در مناطق شرقی رود فرات وجود دارد، در آنجا نیروهای تروریستی حضور دارند، نظامیان خارجی، از جمله آمریکایی‌ها در آنجا حضور دارند و من بارها گفته‌ام که ما این مسئله را قانونی نمی‌دانیم.»

وی در عین حال تاکید کرد: «روسیه به وظایفی که از ابتدای آغاز عملیات مبارزه با تروریست‌ها در سوریه برعهده گرفته، عمل کرده است. اصلی‌ترین وظیفه روسیه جلوگیری از نفوذ تروریست‌های با تجربه خوب جنگی در سوریه به خاک خود بود. در حال حاضر در اردوگاه‌های که در مناطق مرزی ترکیه-سوریه وجود دارند، صدها تروریست از روسیه و هزاران تروریست از کشورهای جامعه مشترک المنافع نگهداری می‌شوند. البته نمی‌توان تایید کرد که ما صددرصد وظایف خود را پیش روی خود را حل کرده‌ایم. اما در انجام وظایفی که با آغاز عملیات نظامی در سوریه برای خود تعیین کرده بودیم موفق شده‌ایم.»

رئیس جمهوری روسیه افزود: «ما با آغاز اقدام فعال در حمایت از دولت قانونی سوریه موفق شدیم تا 90 درصد از خاک این کشور را از وجود تروریست‌ها آزاد کنیم. ما نه تنها این مناطق را آزاد کردیم، بلکه آنها را تحت کنترل دولت قانونی این کشور درآوردیم. بنابراین ما موفق شدیم تا وظایف خود را عمل کنیم.»

ولادیمیر پوتین یادآور شد، البته آمریکا هم سهمی در مبارزه با تروریسم در سوریه دارد، ولی که تا قبل از ورود روسیه به سوریه، ائتلاف بین المللی به سرکردگی آمریکا، موفقیت خاصی در این رابطه به دست نیاورده و در واقع در حال "درجا زدن" بود. ولی هر ناظر بی‌طرفی می تواند سهم مسکو در نابودی تروریست‌ها را به خوبی مورد ارزیابی قرار دهد.

به گفته وی، کشورهایی که مشغول حل و فصل مشکلات در سوریه هستند، وظایف زیادی در رابطه با منطقه کاهش تنش ادلب دارند. در آنجا تروریست‌هایی متمرکز شده‌اند که به راحتی می‌توانند به سایر کشورها، از جمله به لیبی بروند.

رئیس جمهوری روسیه خواستار تشریک مساعی سازنده همه کشورها در مبارزه با تروریسم شد، برای اینکه آنها برای همه جهان خطرناک هستند. وی افزود: «این مسئله در وهله نخست مربوط به کشورهای اروپایی می شود. ما از حملات تاسف باری که توسط تروریست‌هایی که تجربه جنگیدن در سوریه را آموخته‌اند، صورت گرفته، آگاه هستیم. چنین خطری برای ایالات متحده نیز وجود دارد. به همین دلیل تنها مبارزه مشترک با تروریسم، از جمله با کمک آمریکا، می‌تواند مانع از تهدیدات در این زمینه شود.»

گفت‌وگوهای سیاسی بین دولت و مخالفان باید بتواند تمامیت ارضی سوریه را بطور کامل بازگرداند

پوتین در عین حال ابراز امیدواری کرد که در حل و فصل اوضاع سیاسی در سوریه نیز دولت و مخالفان بتوانند روابط درستی با یکدیگر برقرار کنند و بتوانند تصمیمات کلیدی و جامعی اتخاذ کنند که صلح و آرامش را به سوریه بازگردد. وی همچنین انتظار دارد که گفت‌وگوهای سیاسی بین سوری‌ها بتواند تمامیت ارضی این کشور را به طور کامل برقرار کند.

رئیس‌جمهور روسیه یادآور شد که در تماس‌ نزدیک با "رجب طیب اردوغان" رئیس جمهوری ترکیه بوده و به خوبی می‌داند که وی نگرانی‌هایی درباره برخی سازمان‌ها دارد. وی افزود: «ولی ما در جریان مذاکرات تلفنی اخیر با یکدیگر به توافق رسیده‌ایم که با توجه به سطح همکاری‌های ما، طرف ترکیه‌ای به صورت عملیاتی و در سطح کاری نگرانی‌های خود را در رابطه با اوضاع در مناطق مرزی را به اطلاع روسیه برساند و اگر ما واقعاً موارد نقضی را مشاهده کنیم، آمادگی داریم تا به آنها واکنش نشان دهیم.»

اوضاع آمریکای لاتین باید طبق خواست مردم و نه جاه‌طلبی سیاستمداران حل و فصل شود

پوتین در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران درباره اوضاع بولیوی، تاکید کرد: «شرایط کنونی که در بولیوی شاهد آن هستیم، زمانی به وجود می‌آید که دولت قدرت نداشته باشد و هیچکس از آن پیروی نمی‌کند. اوضاع کنونی بولیوی تا حدودی یادآور وضعیت لیبی است، هرچند حمله مسلحانه‌ای از خارج به این کشور صورت نگرفته، ولی بولیوی در آستانه هرج و مرج قرار دارد و این مسلماً یک علامت نگران کننده است.»

رئیس جمهوری روسیه در عین حال افزود که مسکو آمادگی دارد تا با دولتی که به صورت قانونی به قدرت برسد، همکاری داشته باشد و امیدوار است که هر کسی که در بولیوی به قدرت برسد، به حفظ و توسعه روابط با روسیه علاقه‌مند باشد.

ولادیمیر پوتین یادآور شد، روسیه امیدوار است که سیاستمداران در کشورهای آمریکای لاتین بتوانند با مسئولیت پذیری در برابر مردم کشورهایشان با وضعیت بحرانی کنونی در این منطقه مقابله کنند. وی گفت: «این یک واقعیت است که اوضاع در آمریکای لاتین به سرعت در حال تغییر است. ما امیدواریم که عقل سلیم و درک منافع مردم این کشورها بر برخی جاه‌طلبی‌های سیاسی و گروهی فایق آید و صلح و امنیت در این کشورها برقرار شود. به همین دلیل روسیه به طور قاطع با هرگونه دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای منطقه، از جمله ونزوئلا مخالف است.»

به عقیده وی، اوضاع بحرانی در کشورهای منطقه آمریکای لاتین دلایل خاص خود را دارد و بیشتر بر اساس مشکلات اقتصادی-اجتماعی است، البته عامل دخالت خارجی نیز همواره در این مسئله نقش دارد.

رئیس جمهوری روسیه در پاسخ به سئوال دیگری تاکید کرد، این کشور در پاسخ به تلاش آمریکا برای وارد کردن چین به مذاکرات درباره مسئله کنترل تسلیحات، پیشنهاد می‌کند تا انگلیس و فرانسه نیز به این مذاکرات بپیوندند.

وی گفت: «اگر آنطور که آمریکا می‌گوید، چین هم باید به روند مذاکرات کنترل تسلیحات ملحق شود، چرا تنها چین؟ فرانسه و انگلیس و دیگر کشورهایی که به عنوان قدرت هسته‌ای در جهان شناخته شده‌اند، نیز به این مذاکرات بپیوندند.»

نقش رو به رشد گروه بریکس در تثبیت اوضاع سیاسی و اقتصادی جهان

رئیس جمهوری روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در این کنفرانس مطبوعاتی، گروه بریکس را عامل ثبات در سیاست و اقتصاد جهانی نامید. وی یادآور شد که بریکس یک اتحاد بسته نیست و نقش آن در حال افزایش است. پوتین گفت: «باید پذیرفت که گروه بریکس نقش تعیین کننده‌ای در ثبات، نه تنها در عرصه سیاسی، بلکه در اقتصاد جهانی دارد، از آنجا که خواستار بازاری باز و مخالف هرگونه حمایت گرایی و رقابت ناعادلانه است.»

به گفته وی، این مسئله در سند نهایی امضاء شده در نشست سران بریکس هم منعکس شده و این گروه در این راستا نقش ثبات دهنده‌ای دارد و اهمیت آن در عرصه سیاست جهانی روز به روز در حال افزایش است برای اینکه گروه بریکس یک اتحاد بسته نیست و با تغییر اوضاع در جهان، اهمیت آن هم افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس جمهوری روسیه همچنین پیشنهاد کرد که روبل روسیه به طور فعال برای مبادلات ارزی بین کشورهای عضو گروه بریکس مورد استفاده قرار بگیرد. وی توضیح داد: «می خواهم یادآور شوم که روبل- ارز ملی روسیه، به طور کامل و آزادانه به تمامی ارزهای جهانی قابل تبدیل است. با توجه به وضعیت پایدار اقتصاد کلان روسیه، روبل می‌تواند ابزاری برای تسویه حساب‌ها بین کشورهای ما باشد و تمامی التزامات در این رابطه هم کاملا رعایت می شوند.»

پوتین پیشنهاد کرد تا سهم تامین مالی بانک جدید توسعه بریکس در ارزهای ملی افزایش یابد تا وزنه ارزهای ملی کشورهای عضو این گروه در اقتصاد جهانی افزایش یافته و مانع از خطرات مضاعف در تسویه حساب‌های متقابل شود. به گفته وی، در اوایل سال 2020 شعبه بانک جدید توسعه بریکس در مسکو افتتاح می شود و روسیه امیدوار است که تعداد شعب منطقه‌ای این بانک گسترش یابد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که همکاری‌های روسیه و برزیل در تمامی زمینه‌ها و به طور کامل از سر گرفته شود. وی از مقامات برزیل به خاطر مهمان نوازی و سازماندهی خوب نشست سران گروه بریکس که روز پنجشنبه به پایان رسید، قدردانی کرده و گفت: «ما به برزیل به چشم یک شریک راهبردی نگاه می کنیم. دو کشور در سال 2018 یکصدو نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را گرامی داشتند. سهم برزیل در روابط بازرگانی با روسیه با آمریکای لاتین بیش از 30 درصد است. حجم مبادلات بازرگانی بین دو کشور 5 میلیارد دلار است و مسکو امیدوار است که این رقم افزایش پیدا کند.

رئیس جمهوری روسیه همچنین در پاسخ به سئوال دیگری گفت، به خاطر اینکه شرکت "نفت و گاز اوکراین" شکایت جدیدی را تنظیم کرده، در مذاکرات آنها با شرکت "گازپروم" روسیه مشکلاتی بوجود آمده و این خطر وجود دارد که ترانزیت گاز روسیه از طریق خاک اوکراین متوقف شود. به گفته وی، مسکو آمادگی دارد تا توافقاتی را، از جمله بر اساس قوانین اروپایی منعقد کند، البته مسلماً اگر طرف اوکراینی بتواند این قوانین را اجرا کند.

تسنیم

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها