تاکید حضرت آیت الله سیستانی بر تداوم اصلاحات/ عراق پس از این، هرگز مانند عراق پیش از این نخواهد بود

تاکید حضرت آیت الله سیستانی بر تداوم اصلاحات/ عراق پس از این، هرگز مانند عراق پیش از این نخواهد بود
جمعه 24 آبان 1398 - 13:34

حضرت آیت الله سیستانی درباره تحولات عراق و جنبش اصلاحی این کشور، مواضع مهمی را اتخاذ کردند.

العالم - عراق

حضرت آیت الله سیستانی درباره تحولات عراق و جنبش اصلاحی این کشور، مواضع مهمی را اتخاذ کردند.

در مواضع مرجعیت عالی شیعیان که از تریبون خطبه های امروز نماز جمعه کربلا و توسط حجت الاسلام والمسلمین صافی بیان شد، آمده است:

تاکید بر روند مسالمت آمیز بودن تظاهرات و محکومیت استفاده از هر نوع خشونت

تاکید بر تصویب قانون انتخابات عادلانه و اتتخاب کمیسیون انتخاباتی مورد اعتماد مردم عراق که نهایتا کسانی انتخاب شوند که اراده ی واقعی مردم بر آن تعلق گرفته است.

ایشان اعلام داشتند تاکنون اقدامات عملی واقعی در برخورد با مفسدین و بازگشت اموال عمومی صورت نگرفته است.

و اگر دولتمردان گمان می کنند با به تعویق انداختن اصلاحات می توانند از زیر بار مسئولیت فرار کنند به اشتباه رفته اند

عراق پس از این هرگز مانند عراق پیش از این نخواهد بود

جنبش اصلاح عراقی ها فقط مخصوص خود انهاست و به هیچ جناح دیگری اختصاص ندارد و نباید به هیچ طرف خارجی اجازه داد در آن دخالت کند.

متن کامل به این شرح است:

۱. پشتیبانی از اعتراضات و تاکید بر پایبندی به مسالمت آمیز بودن آن و خالی بودن ان از هر گونه خشونت و محکوم کردن تعدی به تظاهرات کنندگان مسالمت آمیز با قتل، جرح، ربایش، ارعاب و مانند آن، و همچنین محکومیت تجاوز به نیروهای امنیتی،نهادهای دولتی و اموال خصوصی. تعقیب و مجازات افراد دخیل در این اعمال حرام و خلاف قانون براساس تدابیر قضایی واجب است و کوتاهی در این زمینه جایز نیست

دوم: دولت مشروعیتش را — غیر از نظام های استبدادی- فقط و فقط از مردم کسب می کند و غیر از مردم هیچ کس به آن مشروعیت نمی دهد و اراده ملت در نتیجه رای گیری سراسری متجلی می یابد و این در صورتی است که رای گیری شفاف و عادلانه اجرا شود. بنابراین تسریع تصویب قانون منصفانه ای برای انتخابات که اعتماد شهروندان به روند انتخاباتی را بازگرداند و از احزاب و جزیان های سیاسی جانب داری نکند و فرصت واقعی تغییر نیروها با نیروهای جدید را فراهم اورد، بسیار مهم است…تصویب قانونی که نظیر چنین فرصتی را به رای دهندگان ندهد، قابل قبول نیست و بی فایده است. علاوهدبر این باید تصویب قانون جدید کمیسیون انتخابات که بر روند انتخابات نظارت داشته باشد و از ویژگی های شایستگی، بی طرفی و تخصص وبرخوردار باشد و نزد مردم نیز مقبولیت داشته باشد واجب است

شفقنا

پربیننده ترین خبرها