ترامپ سه جنایتکار جنگی را عفو کرد

ترامپ سه جنایتکار جنگی را عفو کرد
شنبه 25 آبان 1398 - 06:24

رئیس جمهوری آمریکا سه زندانی متهم به جنایت جنگی را که جرم دو تن از آن‌ها ثابت شده بود، عفو کرد.

العالم-آمریکا

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز جمعه (به وقت واشنگتن) از اختیارات خود برای عفو سه نظامی آمریکایی متهم به جنایت جنگی در افغانستان و سوریه استفاده کرد.

به نوشته تارنمای واشنگتن اگزماینر، «کلینت لورنس» و «متیو گلستاین» دو نظامی آمریکایی در افغانستان و «ادوارد گالاگر» عضو دیگر ارتش ایالات متحده در سوریه مشمول عفو ترامپ قرار گرفته‌اند.

لورنس در سال 2012 در افغانستان به نیروهای خود دستور داده بود با سلاح سنگین به سه غیرنظامی موتورسوار افغان شلیک کنند. در اثر این اقدام، دو موتورسوار کشته و دیگری مجروح شدند.

این نظامی آمریکایی پس از محاکمه مجرم شناخته شده و در حال گذراندن 19 سال حکم زندان خود بود، اما با عفو ترامپ از زندان آزاد شد.

گلستاین دیگر نظامی آمریکایی متهم به کشتن یک عامل انتحاری طالبان در سال 2010 قرار بود ماه دیگر محاکمه شود، اما این دستور رئیس جمهوری آمریکا وی را از ادامه محاکمه رها کرد.

او در سال 2011 به کشتن عامل طالبان اعتراف کرد، اما ارتش آمریکا پس از تحقیقات وی را تبرئه و پرونده‌اش را مختومه کرد. با این حال، گلستاین در سال 2016 بار دیگر این موضوع را در مصاحبه‌ای با فاکس‌نیوز پیش کشید که منجر به بازگشایی پرونده وی در محاکم آمریکایی شد.

گالاگر سومین نظامی مورد عفو ترامپ، در مرکز پرونده‌ای جنجالی قرار داشت. او متهم به قتل بود اما در نهایت در یک فقره عکس انداختن با جسد یک جنگجوی داعش گناهکار شناخته شد که در نهایت منجر به خلع درجه وی شد.

با عفو رئیس جمهوری آمریکا، گالاگر درجه خلع شده خود را باز یافت.

دخالت ترامپ در محاکمه و محکومیت این نظامیان متهم به جنایت جنگی دو هفته پس از آن صورت می‌گیرد که یکی از مجریان شبکه محافظه‌کار و حامی ترامپ «فاکس‌اندفرندز» از وی درخواست عفو برای آن‌ها کرده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها