نخست وزیر تونس: من مستقل هستم

نخست وزیر تونس: من مستقل هستم
يکشنبه 26 آبان 1398 - 17:28

نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه در تونس گفت: او مستقل از احزاب سیاسی است و برای هیچ حزبی استثنایی قائل نیست.

العالم _ تونس

«الحبیب الجملی» نخست وزیر مأمور تشکیل کابینه تونس اعلام کرد که «مستقل» است و «بدون قائل شدن هیچ استثنایی»، پذیرای همگان است.

الجملی در گفت‌و‌گو با سایت خبری «عربی 21» در خصوص مشورت با احزاب تونس پیرامون تشکیل کابینه و گمانه‌زنی‌ها پیرامون کنار گذاشتن حزب «قلب تونس»، گفت: می‌گویم و و تکرار می‌کنم من بی‌آنکه برای کسی استثنایی قائل باشم، پذیرای تمام احزاب و جریان‌های سیاسی هستم. من از تمام احزاب یا جریان‌هایی که تمایل دارند در حل مشکلات کشور بویژه مشکل اقتصاد ملی سهیم باشند، استقبال می‌کنم.

الجملی ادامه داد که این همکاری باید مبنی بر «یک برنامه‌ مشترک به همراه پیشنهادهایی از حزب النهضة باشد یعنی حزبی که مرا مأمور [تشکیل کابینه] کرده است این برنامه قابل بازنگری است و امکان این وجود دارد که از جانب تمامی احزاب پربارتر شود».

نخست وزیر تونس در همین رابطه تاکید کرد «با وجود تمام اختلافات در گرایش‌های فکری و سیاسیت‌های [احزاب]، هیچ گونه محافظه‌کاری به نفع حزب یا یک ساختار سیاسی و یا عناصر شایسته» وجود ندارد.

الجملی در ارتباط با اولویت‌های دولتش گفت: «این اولویت‌ها همان اولویت‌هایی است که مردم در انتخابات قانونی و ریاست‌جمهوری، خواستار آن بودند. اساساً اولویت‌‌های اقتصادی از اهمیت بیشتری برخوردار است. می‌بایست چرخ اقتصاد ملی و رشد [اقتصادی] را به حرکت درآوردیم. لازم است بودجه کشور را درمان کنیم، در برابر فقر مقاومت کنیم و برای اقشار مستضعف که از افزایش هزینه‌‌های معیشتی و بیکاری رنج می‌برند، راه حلی پیدا کنیم».

نخست وزیر تونس با اشاره به یکی از دیگر از اولویت‌های کشور گفت «تداوم حالت بیداری کامل در سطح امنیتی برای مقابله با تروریسم و افراطی‌گری» یکی دیگر از اولویت‌های او است.

الجملی ادامه داد: «با عزم و جدیت تمام به پشت سر گذاشتن این دوره سخت امید دارم. تونس اکنون در مرحله رشد، حل مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی به سر می‌برد».

الجملی عضو حزب النهضة است که رئیس‌جمهور تونس شامگاه جمعه (۲۴ آبان) او را مأمور تشکیل کابینه جدید در این کشور کرد.

جنبش النهضه در انتخابات اخیر پارلمان تونس که دومین انتخابات پارلمانی این کشور از زمان تصویب قانون اساسی جدید در سال ۲۰۱۴ و سومین انتخابات پارلمانی از زمان سرنگونی رژیم زین العابدین بن علی در سال ۲۰۱۱ میلادی بود با کسب ۵۲ کرسی پیروز انتخابات شد و حزب «قلب تونس» با کسب ۳۸ کرسی در ردیف دوم قرار گرفت.

فارس

پربیننده ترین خبرها