اظهارات معاون سید حسن نصرالله درباره کارشکنی آمریکا برای تشکیل دولت لبنان

اظهارات معاون سید حسن نصرالله درباره کارشکنی آمریکا برای تشکیل دولت لبنان
شنبه 2 آذر 1398 - 01:48

شیخ "نعیم قاسم" معاون دبیرکل حزب الله لبنان جمعه شب اعلام کرد که کارشکنی آمریکا نخستین مانع تشکیل کابینه لبنان است.

العالم-لبنان

شیخ قاسم در گفت وگوی اختصاصی با بخش عربی خبرگزاری رویترز گفت: واشنگتن به دنبال آن است که یک دولت در راستای منافع خود ایجاد کند، درحالیکه حزب الله بدنبال تشکیل یک دولت در راستای منافع و نیازهای مردم لبنان است.

وی افزود: آمریکا در خفا درحال فعالیت است و شرایط خود را تحمیل می‌کند و تلاش دارد که نتایج (تشکیل کابینه) در راستای منافع آن باشد.

شیخ قاسم به اظهارات "جفری فلتمن" سفیر پیشین آمریکا در لبنان در خصوص بحران این کشور واکنش نشان داد وگفت: وی صراحتا خواسته‌های آمریکایی‌ها در لبنان را بیان کرده است، آمریکا بدنبال آن است که دولت جدید این کشور مستقیما منافع واشنگتن را تأمین کند، دولتی که با غرب کار کند.

وی تصریح کرد: حزب الله باید به گونه‌ای عمل کند که منافع لبنان را در نظر بگیرد و اقداماتی انجام دهد که با خواسته‌های مردم همخوانی داشته باشد.

شیخ قاسم با اشاره به این که آمریکا بدنبال سهم‌خواهی از لبنان است، افزود: فلتمن هنگامی که لبنانی‌ها را تهدید کرد که باید میان فقر همیشگی و رفاه احتمالی یکی را برگزینند، در واقع گزینه‌های پیشنهادی آمریکا برای حل بحران در لبنان را اعلام کرد، راهکارهایی که کاملا مخالف خواسته‌ لبنانی‌هاست.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان تصریح کرد: وقتی سفیر پیشین آمریکا در بیروت می‌گوید واشنگتن بدنبال روی کارآمدن یک دولت مناسب است که کاملا هماهنگ با منافع آمریکا است، درواقع بدنبال مصادره دیدگاه مردم لبنان در دولت است.

شیخ قاسم با بیان این‌که مسؤولان آمریکایی در حال تماس مستقیم با سیاستمداران لبنانی (برای تشکیل کابینه) هستند، افزود: ما را به حال خود رها کنید تا به توافق برسیم، چرا که به همان میزان که دخالت‌های شما در امور داخلی لبنان بیشتر می‌شود، راه‌حل بحران به تعویق میافتد و آمریکا عامل اصلی به عقب افتادن راه‌حل مشکلات است.

معاون سید حسن نصرالله نشانه‌ها مبنی بر بروز جنگ داخلی در لبنان را رد کرد و گفت: حزب الله مصمم است گرفتار فتنه‌ای نشود که آمریکا بدنبال ایجاد آن است.

شیخ قاسم ادامه داد: اطلاعاتی در دست داریم که آمریکا دست به برخی نآرامی‌ها زده است، ما تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم از وقوع این مسائل جلوگیری کنیم.

وی درخصوص مجازات دولتمردان فاسد نیز گفت: حزب الله کاملا موافق محاکمه افراد فاسد در دولت است و باید تمامی این افراد صرف نظر از این که چه منصبی دارند، محاکمه شوند، چرا که فرد فاسد حق فقرا و عموم مردم را تباه می‌کند .

معاون دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: ما از تمامی اقداماتی که مانع از فساد می‌شود و نیز اقداماتی که موجب بازگشت اموال به یغما رفته می‌شود و نیز محاکمه فاسدان حمایت می‌کنیم و امیدواریم، بتوانیم در این زمینه بویژه از طریق دستگاه قضایی موفق عمل کنیم.

شیخ نعیم قاسم در پاسخ به این سؤال که چرا حزب الله و متحدان آن در دولت لبنان به دنبال تشکیل کابینه بدون "سعد الحریری" نیستند، افزود: حزب الله ترجیح می‌دهد، نخست وزیر با توافق تمامی گروه‌های فعال در لبنان انتخاب شود، و این مسأله مستلزم اندکی زمان است تا بتوان موانعی که آمریکا و متحدان آن ایجاد کرده‌اند، از پیش رو برداشت.

در همین راستا، "الکساندر زاسپکین" سفیر روسیه در بیروت با بیان این که تحریم‌های آمریکا عامل فشار منفی بر اوضاع جاری لبنان به شمار می آید، گفت: آمریکا در لبنان نقش تخریبی دارد.

تظاهرات مردمی در لبنان بیش از یک ماه پیش در اعترض به اوضاع معیشتی و اقتصادی و اعمال مالیات بر واتساپ آغاز شد و هر چند از هفته دوم از شدت و گستردگی آن به میزان زیادی کاسته شده است اما همچنان ادامه دارد.

تظاهرات و تجمع مردم بیشتر در برابر برخی نهادها و موسسات دولتی و خصوصی از جمله بانک مرکزی و شرکت مخابرات و تلفن همراه صورت می‌گیرد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها