بر خلاف ادعای سعودی ها؛

اوضاع جنوبی یمن نابسامان است

اوضاع جنوبی یمن نابسامان است
يکشنبه 3 آذر 1398 - 17:17

اختلاف میان عربستان، امارات و مزدوران وابسته در جنوب یمن روز به روز بیشتر می شود.

العالم - یمن

به گزارش المسیره، با اینکه عربستان و طرف های مزدور تلاش می کنند تا نشان دهند اوضاع استان های جنوبی یمن به سمت ثبات پیش می رود, با این حال دستاوردها خلاف آن را نشان می دهد و حتی اگر نشانه های وخامت اوضاع به تاخیر بیافتد اما وقوع آن حتمی است.

بندر الهتار گزارشگر المسیره گفت آنگونه که رسانه های وابسته به متجاوزان و مزدوران آنها ترویج می کنند, به نظر نمی آید که اوضاع در استان های جنوبی یمن به سمت ثبات حرکت می کند چراکه اوضاع بیشتر شبیه آتش زیر خاکستر است و ارسال تجهیزات نظامی بیشتر از جانب دو طرف به مناطق درگیری، این واقعیت را بر ملا کرده است. توافقی که در ریاض امضا شد، چیزی نیست به جز راهی برای رکود بحران و انتقال آن به مرحله دیگر. شاید جبهه ها برای چند هفته یا حداکثر چند ماه آرام شود اما طبق ارزیابی ها، درگیری های خشونت بار قطعا باز خواهد گشت. تا امروز عربستان و حتی امارات و همچنین طرف های مزدور رسما واقعیت مسائل مربوط به این توافق را که به امضا رسید، فاش نکرده اند و آنچه اعلام شد فقط در حد برخی مسائل درز کرده از رسانه ها است.

این مسئله به تنهایی نشانه عمق بحران است. نقاط اختلاف میان عوامل سعودی و امارات بر سر مسائل مربوط به جنوب یمن فراوان است که بارزترین آن ساختار دولت به ویژه وزارتخانه های موثر همچون وزارت دفاع و وزارت کشور است. اختلاف دیگر بر سر شبه نظامیان امنیتی دو طرف است؛ اینکه آیا این شبه نظامیان در قالب نهادهای یکسان با هم ادغام خواهند شد یا نه. همچنین خبرهای درز یافته حاکی است دو طرف درباره پرچمی که قرار است در نهادهای دولت وابسته به مزدوران در عدن و به طور کلی در جنوب یمن برافراشته شود، با هم درگیر هستند. حل و فصل این اختلاف دشوار است و به نظر می آید از نظر دو طرف راهکار این است که پرچم عربستان اشغالگر در این مناطق برافراشته شود. آنچه از این توافق برداشت می شود این است که با ادامه ورود تجهیزات نظامی عربستان، این توافق باعث تقویت قیمومیت عربستان بر عدن شده است تا اینکه این کشور کنترل سراسر جنوب یمن و شهرهای مهم, بنادر, تاسیسات اقتصادی و پایگاه های نظامی را به دست گیرد و بر جزایر این منطقه از جمله جزیره سقطری تسلط یابد.

این در حالی است که مزدوران بر سر همه مسائل با یکدیگر اختلاف دارند و فقط بر سر تسلیم شدن در برابر نیروهای اشغالگر و تن دادن به خواست آنها اتفاق نظر دارند.

صدا و سیما

پربیننده ترین خبرها