وزیر خارجه چین بعد از دیدار با «آبه»: هنگ‌کنگ بخشی از چین باقی می‌ماند

وزیر خارجه چین بعد از دیدار با «آبه»: هنگ‌کنگ بخشی از چین باقی می‌ماند
دوشنبه 4 آذر 1398 - 12:58

«آبه شینزو» نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با «وانگ یی» وزیر خارجه چین درباره روابط دو جانبه دو کشور، مناطق مورد مناقشه در دریای چین شرقی و تحولات هنگ‌کنگ صحبت کرد.

العالم - آسیا

با شدت گرفتن دخالت‌های آمریکا و همچنین انگلیس درباره ناآرامی‌ها و تحولات هنگ‌کنگ، وزیر خارجه چین بعد از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در توکیو ضمن هشدار درباره تلاش‌ها برای ایجاد هرج و مرج در هنگ‌کنگ گفت: «هنگ‌کنگ بخشی از چین باقی می‌ماند».

به نوشته «بلومبرگ»، «وانگ یی» وزیر خارجه چین بعد از شرکت در نشست وزرای خارجه عضو گروه ۲۰ به میزبانی شهر «ناگویا» ژاپن، به توکیو سفر و با نخست‌وزیر این کشور دیدار کرد.

دیدار وانگ یی با آبه شینزو در حالی انجام شده که ژاپن و چین در تدارک برای سفر «شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین به توکیو در بهار سال آینده هستند.

وزارت خارجه ژاپن خبر داده که آبه شینزو در این دیدار از پکن «قویا خواسته» در موضوعات مربوط به اختلافات در دریای چین شرقی، شهروندان ژاپنی دستگیر شده در چین و صادرات مواد غذایی ژاپن، «مواضعی مثبت» اتخاذ کند.

«یوشیهیدا سوگا» دبیر کابینه ژاپن هم بعد از دیدار آبه و یی در جمع خبرنگاران اعلام کرد که نخست‌وزیر ژاپن درباره تحولات هنگ‌کنگ هم صحبت کرده است.

به گفته او، «نخست‌وزیر (ژاپن) بر اهمیت یک هنگ‌کنگ آزاد تحت اصل "یک کشور و دو سیستم" تاکید کرد».

رایزنی نخست‌وزیر ژاپن با وزیر خارجه چین درباره هنگ‌کنگ در شرایطی صورت گرفته که شی جینپینگ رئیس‌جمهور چین اخیرا درباره هنگ‌کنگ هشداری جدی داده بود.

رئیس‌جمهور چین بیست و سوم آبان ماه در حاشیه اجلاس گروه «بریکس» در برزیل گفت اقدامات معترضان «اصول مبنایی "یک کشور، دو سیستم" را به صورت جدی به چالش کشیده است.

هنگ‌کنگ تا سال ۱۹۹۷ تحت حاکمیت انگلیس قرار داشت. از آن سال حاکمیت چین بر این منطقه اعاده شد، اما ساختار سیاسی این منطقه همچنان دست‌نخورده باقی مانده و اصطلاحا شرایط «یک کشور، دو سیستم» در روابط میان پکن و هنگ‌کنگ برقرار است. این منطقه از لحاظ نظام سیاسی در امور داخلی مستقل است و صرفا در سیاست‌های کلان نظامی و امنیتی از پکن پیروی می‌کند.

این منطقه از پنج ماه پیش درگیر بحرانی است که با اعتراض به قانون استرداد مجرمین به خاک اصلی چین آغاز شد. بر اساس آن هنگ‌کنگ می‌توانست برخی مجرمین را برای ادامه محاکمه یا اجرای مجازات، به سرزمین اصلی چین بفرستد. هرچند آن قانون اکنون به طور کلی کنار گذاشته شده، اما اعتراضات در این منطقه ادامه دارد و در هفته‌های اخیر رنگ آشوب و خرابکاری به خود گرفته است

وانگ یی وزیر خارجه چین بعد از دیدار با نخست‌وزیر ژاپن در جمع خبرنگاران در توکیو درباره موضع پکن در خصوص هنگ‌کنگ اظهار نظر کرد.

او ضمن تاکید بر اینکه «هر اتفاقی بیافتد، هنگ‌کنگ بخشی از چین باقی می‌ماند»، افزود: « تلاش‌ها برای ایجاد هرج و مرج در هنگ‌کنگ یا تلاش برای ضربه زدن به ثبات و رفاه هنگ‌کنگ موفق نخواهند شد».

اظهارات وزیر خارجه چین در حالی صورت گرفته که او پنجشنبه هفته گذشته به دولت «دونالد ترامپ» درباره تبدیل شدن یک مصوبه کنگره آمریکا درباره هنگ‌کنگ به قانون شدیدا هشدار داده بود.

رئیس دستگاه دیپلماسی چین گفت:‌‌ «در حال حاضر روابط آمریکا-چین به مقطع حساسی رسیده است. اما تأسف می‌خوریم که برخی سیاست‌مداران در آمریکا درحد جنون آمیزی به‌دنبال لکه‌دار کردن اعتبار، حمله و تهمت زنی به چین هستند».

«گنگ شوانگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم از رئیس‌جمهور آمریکا درخواست کرد لایحه‌ای که توسط کنگره آمریکا در حمایت از معترضان هنگ‌کنگی تصویب کرد را وتو کرده و مانع از تبدیل شدن آن به قانون شود.

شوانگ افزود «آمریکا فوراً به دخالت در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین خاتمه دهد و اگر آمریکا به این اقدامات غلط ادامه دهد، چین بدون شک دست به اقدامات متقابل سختی خواهد زد» .

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها