ترامپ نظارت بر ساخت دیوار مرزی را به دامادش سپرد

ترامپ نظارت بر ساخت دیوار مرزی را به دامادش سپرد
سه شنبه 5 آذر 1398 - 23:04

رئیس‌جمهور آمریکا که ظاهرا از روند ساخت دیوار مرزی با مکزیک ناخرسند است، «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشدش را مسئول نظارت بر این پروژه کرده است.

العالم- آمریکا

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز دوشنبه نوشته است که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مسئولیت نظارت بر پروژه ساخت دیوار در مرز مکزیک را به «جرد کوشنر» داماد و مشاور ارشدش سپرده است.

مقام‌های کنونی و سابق دولت آمریکا به این روزنامه گفته‌اند که کوشنر پیشبرد این پروژه را بر عهده گرفته و با برگزاری جلسات دوره‌ای، روند پیشرفت ساخت دیوار و نحوه هزینه‌کرد بودجه مربوطه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بنا بر این گزارش، کوشنر اداره گمرک و مرزیابی و سازمان مهندسی ارتش آمریکا را برای تسریع خرید زمین‌های خصوصی واقع‌شده در مسیر ساخت دیوار، تحت فشار قرار داغده است.

گفته می‌شود که کوشنر در تلاش است تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری سال آینده آمریکا، کار ساخت بیش از ۷۰۰ کیلومتر از این حصار مرزی را به پایان برساند.

برخی از مقام‌های دولت ترامپ به واشنگتن‌پست گفته‌اند که بی‌اطلاعی کوشنر از روندهای سازمانی و فشار بیش از حد وی برای پیشبرد سریع پروژه، برخی از مسئولان ساخت دیوار را کلافه کرده است.

یکی از افراد دخیل در این روند، در مورد نقش کوشنر گفته است: «بودن او به سرعت بخشیدن و ارزان شدن ساخت دیوار کمکی نکرده است. دخالت‌های او فقط ناکارآمدی این روند را بیشتر کرده است.»

ساخت دیوار در مرز با مکزیک با هدف مسدود کردن راه ورود مهاجران غیرقانونی، یکی از وعده‌های اصلی ترامپ در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۲۰۱۶ بود. با این وجود، او در عمل به این وعده با مشکل روبرو شده و به دلیل کسری بودجه، تاکنون تنها ۱۳۰ کیلومتر دیوارکشی کرده است. بخشی از این «دیوار» هم در حقیقت حصارهای فلزی است که با آنچه که او وعده داده بود، متفاوت است.

در گزارش واشنگتن‌پست مشخص نیست که آیا کوشنر از پرونده دیگری که بر عهده داشت، یعنی روند سازش تشکیلات خودگردان فلسطین و رژیم صهیونیستی کنار گذاشته شده یا آن پرونده را هنوز هم در اختیار دارد. کوشنر در پیشبرد روند سازش هم به طور کامل ناکام بوده و با گذشت نزدیک به سه سال از آغاز دولت ترامپ، هنوز نتوانسته از طرح موسوم به «معامله قرن» رونمایی کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها