پامپئو از آزمایش سامانه‌های اس-400 توسط ترکیه ابراز نگرانی کرد

پامپئو از آزمایش سامانه‌های اس-400 توسط ترکیه ابراز نگرانی کرد
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 13:37

آزمایش دو روز قبل سامانه‌های پدافندی «اس-400» توسط ارتش ترکیه، وزارت خارجه آمریکا را به ابراز نگرانی در این موضوع واداشت.

العالم - ترکیه

«مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته (سه‌شنبه) از آزمایش سامانه‌های پدافند موشکی «اس-400» در ترکیه ابراز نگرانی کرد.

پامپئو طی سخنرانی در یک نشست خبری با نگران‌کننده دانستن آزمایش اخیر سامانه‌های روسی خریداری شده توسط ترکیه، گفت با این حال مذاکرات بین واشنگتن و آنکارا برای حل اختلافات در این زمینه ادامه دارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» وی با تاکید مجدد بر اینکه واشنگتن صراحتا خواستار دست کشیدن آنکارا از عملیاتی کردن سامانه‌های اس-400 است، گفت: «[البته] ما امیدواریم. ما هنوز با ترک‌ها [برای حل اختلافات] گفت‌وگو می‌کنیم تا راهی برای رسیدن به توافقی بر سر این موضوع پیدا کنیم».

روز دوشنبه بود که ارتش ترکیه طی رزمایشی در استان آنکارا، جنگنده‌های اف-16 را برای آزمایش سیستم راداری و تشخیص سامانه‌های اس-400 به پرواز درآورد.

این آزمایش در حالی است که چند روز پیش نیز وزیر دفاع ترکیه با بیان اینکه کشورش هرگز از به کار بردن سامانه‌های پدافند موشکی روسی عقب‌نشینی نمی‌کند، از فعال شدن این سامانه‌ها بعد از اتمام دوره آموزشی خبر داده بود.

تحویل اولین سامانه اس-400 به ترکیه در حالی اوایل مرداد ماه تکمیل شد که وزارت خارجه آمریکا پیش از آن تهدید کرده بود که واشنگتن هر کشوری را که از روسیه، سامانه پدافند موشکی اس-۴۰۰ خریداری کند، تحریم خواهد کرد. در مورد ترکیه نیز آمریکا هشدار داده بود نه تنها تحویل مابقی جنگنده‌های «اف-35» به ترکیه را تعلیق می‌کند بلکه از برنامه تولید مشترک این جنگنده نیز کنار می‌گذارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها