تحلیل روز/

سناریوی نخ نما شده کلاه سفیدها علیه ارتش سوریه

سناریوی نخ نما شده کلاه سفیدها علیه ارتش سوریه
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 13:26

در راستای تسریع در روند نابودی گروه تروریستی جبهه النصره در عملیات ارتش برای آزاد سازی ادلب، روزهای آتی شاهد تحولات جدیدی خواهیم بود، این در حالی است که سناریویی با هدف تحریف افکار عمومی از پیشروی ارتش سوریه به دست سازمان کلاه سفیدها در جریان است.

العالم-تحلیل روز

بر اساس اطلاعات دریافتی از ساکنین محلی، تروریست ها به همراه کلاه سفیدها قصد دارند اقدامات تحریک‌ آمیزی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در یکی از مناطق استان ادلب سوریه انجام دهند.

در عرصه میدانی ارتش سوریه در جنوب شرقی استان ادلب پیشروی های قابل ملاحظه ای داشته است و فاصله میان مناطق تحت استقرار و مسیر مواصلاتی و استراتژیک حلب- دمشق تا 20 کیلومتر کاهش یافته است، جاده ای که با عبور از معره النعمان، به عنوان مهمترین شهر در حومه ادلب این امکان را به ارتش سوریه می دهد که با به کار گیری تاکتیک های نظامی، یگان پیاده نظام با سهولت اقدام به پاکسازی و یا تثبیت جایگاه خود درحومه ادلب بکند.

تاکتیک نظامی که ارتش سوریه اتخاذ کرده مبتنی است بر گسترش مناطق تحت سیطره در حومه جنوبی ادلب و قطع مسیر امدادی گروه های تروریستی و توزیع نیروهای ارتش سوریه در قالب گروه های کوچک پس از بررسی توپوگرافی منطقه و کوچک تر شدن این گروه ها به صورت تدریجی در فاصله های جغرافیایی معین تا رسیدن به عمق و با هدف گسترش مناطق تحت کنترل و حمایت از نیروهای ارتش در محور التمانعه-خان شیخون و همینطور وصل کردن جبهه جنوبی ادلب به شرق از خان شیخون تا فرودگاه نظامی ابوظهور.

پس از اعلام ساعت صفر عملیات ارتش سوریه، نیروهای ارتش در فاصله کوتاهی کنترل شهرک استراتژیک المشرفیه را به دست گرفته و جایگاه خود را در آن تثبیت کرده و ادوات سنگین نظامی ارتش در آن مستقر شد، سپس جنگنده های ارتش مناطق مختلف تحت سیطره تروریست ها را مورد هدف قرار دادند که مهمترین آن ها نقطه آغاز امداد رسانی گروه های مسلح از شهرک های کفروما، بابولین و حیش تا شهرک های التح، کفر نبل، الزرزور و ام الخلاخیل بود که پس از حملات هوایی، گردان های پیاده نظام ارتش با گروه های تروریستی وابسته به جبهه النصره و مشخصا گروه تروریستی "اجناد قوقاز" و "انصارالتوحید" وارد نبرد شدند و پس از تحت کنترل گرفتن شهرک ام الخلایل به سمت روستای الزرزور و مزارع اطراف آن واقع در حومه جنوب شرقی ادلب پیشروی کردند.

عملیات نظامی ارتش سوریه در حومه جنوبی ادلب با هدف کنترل کامل بر مسیر مواصلاتی استراتژیک دمشق-حلب و قطع خطوط دفاعی تروریست ها در شهر معره النعمان به عنوان مهمترین پایگاه در حومه جنوب شرقی ادلب صورت می گیرد.

با اندکی تامل در تاکتیک ارتش می توان دریافت که طرحی که ارتش سوریه پایه ریزی کرده است، بسیار دقیق است و از پایگاه های ترکیه در این منطقه به ویژه در شهرک الصرمان دور است، این مسیرهای مواصلاتی همان‌هایی هستند که در توافق سوچی در سال 2018 نیز میان روسای جمهور روسیه و ترکیه وجود داشت، توافقی که مبنی بر تسلیم مسیر مواصلاتی حلب- دمشق به ارتش سوریه و خروج تروریست های النصره و اجناد القوقاز(تروریست هایی که در سال های 2012 و 2013 به همراه خانواده های خود از چچن، آذربایجان، گرجستان و ارمنستان به سوریه آمدند)از این مسیر بود، که ترکیه به تعهد خود در این توافق عمل نکرد.

پس از ناکامی تروریست ها در مقابل ارتش سوریه در جبهات حومه لاذقیه و تلاش ناکام برای زمینگیر کردن ارتش در حومه ادلب، تروریست ها با همکاری کلاه سفیدها بار دیگر دست به دامان سناریوی ساختگی استفاده ارتش سوریه از تسلیحات ممنوعه شیمیایی شدند، چنانکه وزارت دفاع روسیه اخیرا اعلام کرد که اطلاعاتی در دست دارد در این باره که تروریست‌های گروه "هیئت التحریرالشام" به همراه سازمان کلاه سفیدها قصد دارند اقدامات تحریک آمیزی با استفاده از سلاح‌های شیمیایی در مناطق مسکونی منطقه کاهش تنش ادلب سوریه انجام دهند.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه یادآوری شده که برای شرکت در صحنه‌های فیلمبرداری از عواقب به اصطلاح حمله هوایی و استفاده از مواد مسموم کننده، تروریست‌ها از هم اکنون در حال انتخاب مردم محلی هستند.

وزارت دفاع روسیه افزود، طبق اطلاعاتی که از ساکنین منطقه مسکونی "سرمد" در 30 کیلومتری شمال شرق استان ادلب دریافت کرده، در اوایل ماه نوامبر عده‌ای از تروریست‌ها به همراه افراد ناشناس و ستونی از سه کامیون حامل مواد شیمیایی وارد این منطقه شدند. به گفته شاهدین، در یکی از این ماشین ها تجهیزات ویدیوی حرفه‌ای و قطعاتی از مهمات هوایی و توپخانه‌ای با مارک اتحاد جماهیر شوروی و روسیه وجود داشت.

مطالعه در سرگذشت فعالیت سازمان کلاه سفیدها در سوریه نشان می دهد که تا چه اندازه این سازمان بدنام با حمایت های آمریکا و رژیم صهیونیست تلاش کرده است تا با نشر اکاذیب جامعه بین الملل را علیه سوریه بشوراند آمریکا از سال ۲۰۱۳ به سازمان کلاه سفید‌ها کمک مالی کرده است و این سازمان با گروه تروریستی جبهه النصره در ارتباط است و تمام ادعاهای این سازمان درخصوص استفاده ارتش سوریه از تسلیحات شیمیایی خلاف با گزارش های سازمان منع تسلیحات شیمیایی است.

حسام زيدان

پربیننده ترین خبرها