جهاد اسلامی فلسطین: احتمال ماجراجویی صهیونیست‌ها وجود دارد

جهاد اسلامی فلسطین: احتمال ماجراجویی صهیونیست‌ها وجود دارد
چهارشنبه 6 آذر 1398 - 15:01

ناصر ابوشریف نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران روز چهارشنبه تاکید کرد که ناتوانی مقام های رژیم صهیونیستی برای تشکیل کابینه به یک مشکل و چالش بزرگ برای تل آویو تبدیل شده است و ممکن است منجر به یک ماجراجویی خارجی در منطقه از سوی این رژیم شود.

العالم ـ فلسطین اشغالی

وی که در میزگردی با عنوان «بن بست سیاسی و حرکت پرشتاب اسرائیل به سوی جنگ داخلی» با حضور سید هادی برهانی استاد دانشگاه در تهران سخن می گفت با اعلام این مطلب افزود، این احتمال وجود دارد که این رژیم برای فرار از مشکل مزبور به درگیری با حزب الله، کشورهای منطقه و یا گروه های فلسطینی در داخل غزه متوسل شود.

نماینده جهاد اسلامی در تهران خاطر نشان کرد، تشکیل نشدن کابینه این رژیم به دلیل ائتلاف نکردن برخی احزاب چپ و راست با یکدیگر، تبدیل حزب لیکود از سوی بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عنوان حزب خود و اعلام جرم علیه وی به خاطر فسادهای مالی است و اکنون موجب شده تا با وجود برگزاری دو دور انتخابات پارلمانی وی به مانعی در برابر تشکیل کابینه تبدیل شود.

ابوشریف با اشاره به برگزاری انتخابات داخلی حزب لیکود برای انتخاب دبیر کل خود در ۱۸ آذر ماه (۹ دسامبر ۲۰۱۹) گفت، آمارها نشان می دهد که احتمال پیروزی دوباره نتانیاهو به خاطر رای دادن اکثریت اعضای آن به وی به خاطر سیاست هایی که در ۱۳ سال گذشته و دوران نخست وزیر اعمال کرده است، وجود دارد.

وی حمله روزهای اخیر نتانیاهو به قوه قضاییه رژیم صهیونیستی، مطبوعات و احزاب را خطر بزرگی برای این رژیم خواند و افزود، چنین حملاتی از سوی نخست وزیر رژیم صهیونیستی به قوه قضاییه سنگین و شدید بود چرا که یک خطر عمده برای آن ایجاد کرده و نظام سیاسی این رژیم را به چالش می کشد و این مهم ترین خطر در مقطع کنونی برای تل آویو است و اتهام های وارده به نتانیاهو این مشکل را گسترده تر خواهد کرد.

این مقام جنبش جهاد اسلامی فلسطین تاکید کرد، تحلیل ها بر این محور استوار است که حمله نتانیاهو به قوه قضاییه رژیم صهیونیستی و دیگر طرف ها در آن زنگ خطر را برای بروز احتمال یک جنگ داخلی در فلسطین اشغالی به صدا در خواهد آورد.

نماینده جهاد اسلامی در ایران با اشاره به خوشحالی گروه های فلسطینی از اتفاق های اخیر در رژیم صهیونیستی خاطر نشان کرد، این رژیم در درون دمکراتیک برای خود مقام های آن است و در بیرون به خاطر برخی جنایت ها از جمله اشغال فلسطین، اقدامات تروریستی موساد و قتل عام مردم فلسطین جنایتکار است و در روزهای اخیر نیز فسادهای مالی آن کاملا مشخص شده است.

ابوشریف با بیان این که سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی در هر سال به صورت میانگین ۳۸ ترور سیاسی در مناطق مختلف بر خلاف قوانین و مقررات بین المللی انجام می دهد، خاطر نشان کرد، اقدامات نتانیاهو مانند در اختیار قراردادن ابزار و وسایل جاسوسی به رژیم های دیکتاتور در کشورهای مختلف و افتخار به آن نیز موجب شده است تا این رژیم به یک رژیم شر در منطقه تبدیل شود و ما از خداوند می خواهیم تا آن را در بعد داخلی نابود کرده و یک فرد صالح در دنیا به کار آن پایان دهد.

وی در ارتباط با تشکیل و انحلال برخی از احزاب رژیم صهیونیستی در سال های اخیر هم گفت، این امر در دهه های گذشته نیز وجود داشته است و اکنون نیز پیش بینی می شود که حزب آبی - سفید به خاطر وجود افراد با رویکردهای متفاوت، شماری از فرماندهان نظامی در آن و برخی افراد تندرو مانند موشه یعلون چندان در آینده دوام نداشته باشد.

نماینده جهاد اسلامی در ادامه با اشاره به این که حزب لیکود نیز قدرت خود را از نتانیاهو می گیرد، افزود، به صورت معمول و متداول در جهان و عالم سیاست احزاب برای شخصیت ها قدرت و نفوذ ایجاد می کنند ولی اکنون در لیکود برعکس شده است و این نتانیاهو است که بر حزب سیطره دارد و با خروج وی از این حزب احتمال فروپاشی لیکود وجود دارد.

وی جایگاه و نفوذ حزب کار در رژیم صهیونیستی را نیز ضعیف خواند و گفت که این حزب با داشتن ۶ کرسی در پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) وزنه ای به شمار نمی رود و در شرایط کنونی باید گفت که احزاب دینی بیشتر از احزاب سیاسی دارای نفوذ هستند و پیش بینی می شود در آینده احزاب سیاسی تجزیه و احزاب دینی قدرت بیشتری پیدا کرده و بین ۶ تا ۸ کرسی در کنست داشته باشند.

سیدهادی برهانی استاد دانشگاه نیز در این میزگرد احتمال ماجراجویی اسراییل در منطقه را به خاطر شرایط داخلی این رژیم زیاد دانست و افزود، این ماجراجویی به نتانیاهو کمک می کند تا موقعیت خود را تثبیت کرده چرا که اکنون احتمال حذف وی از صحنه سیاسی با توجه به اعتراض های صورت گرفته در فلسطین اشغالی وجود دارد.

وی با اشاره به موقعیت ضعیف نتانیاهو در حزب لیکود و عدم حضور برخی از اعضای این حزب در راهپیمایی درخواست شده به همین خاطر تاکید کرد، این شواهد نشان می دهد که موقعیت وی در لیکود در حال کاهش است و اکثریت اعضای این حزب خواهان برکناری نتانیاهو هستند و اگر شرایط به همین روال پیش رود، شرایط برای نتانیاهو سخت تر خواهد شد و می تواند تا زندانی شدن وی نیز ادامه یابد.

کارشناس مسایل خاورمیانه تصریح کرد، نتانیاهو اکنون به بحران آفرینی و ماجراجویی برای فرار از وضعیت کنونی فکر می کند و یکی از اقدامات وی در آینده می تواند مطرح کردن برخی زمینه ها مانند وجود موشک ها در غزه، تونل های حزب الله و حضور ایران در سوریه باشد تا اسراییل را به سمت بحران سوق دهد و خود بتواند از معرکه موجود فرار کند.

برهانی خاطر نشان کرد، برگزاری انتخابات دور سوم از گزینه های دیگر نتانیاهو است تا بتواند شش ماه دیگر در قدرت دوام بیاورد و قوه قضاییه نتواند وی را تحت فشار قرار دهد ولی اکنون در این مسیر با مشکل مخالفت نمایندگان کنست برای برگزاری انتخابات مواجه شده است و ۱۱۹ نفر از آنان با این انتخابات مخالف هستند و حتی برخی نمایندگان به دنبال این هستند که فرصت شش ماهه را به سه ماه تبدیل کنند.

وی در ارتباط با افول حزب لیکود نیز گفت، شواهد و قراینی وجود ندارد که این حزب در آینده مانند برخی احزاب اسراییل از بین برود چرا که اکنون جامعه اسراییل به سمت احزاب راستگرا حرکت می کند و مهم ترین نماینده این احزاب نیز لیکود است و دستاوردهای احزاب راست برای صهیونیست ها در سال های اخیر قابل توجه است.

به گزارش ایرنا، این کارشناس خاورمیانه با اشاره به این که احزاب راست بدون صلح با فلسطینی ها توانستند به امنیت برسند و اکنون موقعیت احزاب چپ در سراشیبی قرار دارد، گفت، احتمال این وجود دارد که حزب کار این رژیم از گردونه سیاسی در آینده خارج شود و نباید چنین پنداست که اتفاق های مزبور موجب فروپاشی این رژیم خواهد شد چرا که سابقه چنین مواردی از زمان تشکیل این رژیم وجود دارد.

برهانی با تاکید بر ضرورت درس گرفتن از تاریخ تصریح کرد، نباید با چنین مواردی به شکست اسراییل دل بست و تا جبهه اسلامی تبدیل به یک جبهه نیرومند نشود نمی توان به فروپاشی این رژیم امیدوار بود.

پربیننده ترین خبرها