استاندار عدن: عربستان از طریق «توافق ریاض» درصدد تجزیه «حضرموت» است

استاندار عدن: عربستان از طریق «توافق ریاض» درصدد تجزیه «حضرموت» است
پنج‌شنبه 7 آذر 1398 - 12:42

استاندار عدن اعلام کرد، عربستان سعودی در صدد است از درگیری بین گروه‌های مسلح در استان‌های اشغالی یمن برای دستیابی به جاه‌طلبی‌های توسعه طلبانه خود در حضرموت بهره ببرد.

العالم - عربستان سعودی

رسانه‌های ائتلاف سعودی از یک طرح سعودی برای تجزیه استان وسیع حضرموت در شرق یمن خبر می‌دهند.

در حالی که هر کدام از طرف‌های مزدور ائتلاف سعودی دیگری را به حمایت از این طرح متهم می‌کند اوضاع در استان حضرموت خبر از تجزیه قریب الوقوع آن به دو استان را می‌دهد. بخصوص که پیشتر هم این قضیه در میز مذاکرات مطرح بوده و انتظار می‌رود بار دیگر عبد ربه منصور هادی با امضای توافقی برای تجزیه حضرموت همه را غافلگیر کند. مطابق با عادتی که در امضای یک طرفه اسناد و توافقات بر سر یمن دارد و تازه‌ترین آن توافق ریاض است که آن را به رغم نارضایتی و مخالفت اکثر اعضای کابینه خود امضا کرد.

تحرکات سعودی قبل و بعد از آغاز حمله ائتلاف عربی در سال ۲۰۱۵

«طارق مصطفی سلام» استاندار عدن در این باره به وبگاه خبری «انصار الله» گفت: ریاض درصدد است که از درگیری بین گروه‌های مسلح در استان‌های اشغالی برای دستیابی به جاه طلبی‌های توسعه طلبانه خود در حضرموت بهره ببرد .

وی در توصیف اهمیت راهبردی حضرموت گفت: ، حضرموت استانی است که دارای مساحت وسیعی برابر با یک سوم کشوریمن است و با نوار مرزی طولانی که از الخراخیر تا شروره در نجران گسترش یافته است به عربستان متصل می‌شود.

سلام با اشاره به کمک‌ها و حمایت مالی عربستان از القاعده در حضرموت بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۵ گفت: سرویس‌های اطلاعاتی عربستان هم نقش زیادی در ترور شماری از شخصیت‌های این استان از جمله یکی از شیوخ صحرای حضرموت داده و از این حوادث برای تحمیل شبه نظامیان طرفدار خود موسوم به «نیروهای ائتلاف حضرموت» بهره برد. عربستان همچنین شرکت‌های نفتی در حضرموت را در تنگنا قرار می‌داد تا آنها را با شرکت‌های دیگری نزدیک به خودش جایگزین کند.

سلام تصریح کرد: با آغاز حمله ائتلاف سعودی علیه یمن، عربستان به گروه‌های نزدیک به امارات اجازه حضور در مناطق وادی و صحرای حضرموت را نداد تا تسلط خود بر منابع نفتی حضرموت را حفظ کرده و همچنین مقدمات کشیدن خط لوله نفت از دریای العرب از طریق استان المهره را فراهم کند.

وی افزود: با گسترش دامنه تحرکات شبه نظامیان امارات و تسلط آنها بر «عدن»، «لحج» و «ابین»، عربستان شمار زیادی نیروی نظامی را در اوایل سال جاری میلادی به شهر «سیئون» مرکز وادی حضرموت فرستاد و ده‌ها نفر از آنها را به منطقه اول نظامی اعزام کرد.

استاندار عدن گفت: با موفقیت عربستان در تسلط بر همه استان‌های جنوبی بخصوص تضعیف نقش امارات، عربستان درصدد ایجاد طرح تجزیه طلبانه‌ای برآمده که نشانه‌های آن را در ادامه ذکر می‌کنیم.

وبگاه خبری انصار الله همچنین به نقل از ناظران آورده است: پیش نویس تقسیم استان حضرموت براساس توافق‌هایی پنهانی صورت گرفته است که در پشت صحنه در جریان رایزنی‌ها در ریاض و جده که نتیجه آن توافقنامه ریاض بوده، صورت گرفت و گرچه در توافقنامه اخیر هیچ موردی راجع به این موضوع درج نشده است ، اما تقسیم بندی ظاهراً مورد بحث محرمانه قرار گرفت و مقدمات اجرای آن در حال انجام است.

به گفته ناظران، تجزیه حضرموت فقط امضای منصور هادی را لازم دارد تا به دنبال آن «وادی حضرموت» که منطقه نفت خیز حضرموت است، یک استان مجزا شود که تحت تسلط نیروهای حزب «الاصلاح»(نزدیک به عربستان) خواهد بود و بقیه استان تحویل نیروهای مزدور تحت حمایت امارات قرار می‌گیرد.

چشم‌داشت آمریکایی‌ها به حضرموت

ناظران با تاکید بر اینکه زیاده‌خواهی‌های بیگانگان در حضرموت فقط به عربستان محدود نمی‌شود، گفتند: آمریکا هم در مقطع کنونی توجه غیر عادی به حضرموت دارد و این را در سفرهای بی وقفه هیئت‌های آمریکا به این استان غنی از نفت می توان دریافت.

آنها به سفر هفته گذشته «کریستوفر هنزل» سفیر آمریکا در یمن به شهر المکلا مرکز استان حضرموت اشاره کردند که در آنجا او با مقامات سیاسی و قبیله‌ای این حضور و همچنین با نیروهای معروف به نخبه حضرموت و نیروهای ضد تروریسم دیدار کرده بود.

این دومین سفر سفیر آمریکا به حضرموت ظرف دو ماه گذشته است. هنزل در دیدار قبلی خود هم تاکید کرده بود که کشورش از حضرموت که قریب به نیم میلیون بشکه نفت در روز تولید می‌کند چشم برنمی‌دارد.

اسناد موجود حاکی از تلاش آمریکا برای ایجاد یک پایگاه نظامی در المکلا در استان حضرموت به بهانه مبارزه با تروریسم است.

یک هیئت آمریکایی هم در ژوئیه گذشته به شهر المکلا رفت و به گفته منابع محلی در این شهر سفرهای آمریکایی‌ها بدون اطلاع دولت منصور هادی انجام می‌شود و آمریکایی‌ها مثل عربستان و امارات با مقامات حضرموت به شکل مستقیم ارتباط دارند.

طارق سلام استاندار عدن، دربخش دیگری از گفت‌‌وگوی خود تاکید کرد: عربستان با تجزیه حضرموت می‌خواهد کنترل باقی مناطق نفت خیز را به دست شبه نظامیان وابسته به خود در یمن و در اصل حزب اخوانی «الاصلاح» بسپارد.

وی تاکید کرد: امضای توافق ریاض توسط شورای انتقالی جنوب به منصور هادی فراری فرصت داد چنین طرحی را ارائه داده و بتواند آن را بدون موافقت شورای انتقالی به امضا برساند بخصوص که عربستان در جریان مذاکرات جده و رایزنی‌های ریاض بر حضور هیئت‌هایی از حضرموت و مستقل از شورای انتقالی در این نشست‌ها تاکید داشت.

سلام افزود: اخوانی‌های یمن درصدد تسلط بر ذخایر نفت حضرموت هستند، علاوه بر اینکه می‌خواهند همچنان درآمد گذرگاه الودیعه برای خودشان بماند. از همین رو عربستان به آنها سفارش کرده از طریق منطقه یکم نظامی که وادی حضرموت را اشغال کرده است، حضرموت را تحت تسلط خود بگیرند و در مقابل سهم عربستان را از عواید نفت و گذرگاه‌ها به بانک ملی عربستان واریز کنند.

استاندار عدن با بیان اینکه توافق ریاض به عربستان حق مداخله کامل در امور استان‌های اشغالی یمن را داده است، گفت: نیروهای اماراتی هم که دیگر مواضع خود را در شهرهای «ثمود» در حضرموت و «رماه» در المهره به فرماندهی منطقه یکم نظامی که طرفدار منصور هادی است، تحویل دادند و کار عربستان برای اشغال وادی حضرموت راحت شد.

سلام در پایان گفت: عربستان تلاش می‌کند به منصور هادی و دولت وی و شورای انتقالی نقشی صوری در مدیریت استان‌های عدن، أبین، شبوه، الضالع و لحج بدهد، اما در مورد پرونده‌های حضرموت و المهره اجازه دخالت به آنها نداده و حالا با تلاش برای تجزیه بزرگ‌ترین استان یمن شروع کرده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها