واکنش بشار اسد به حوادث اخیر در ایران، عراق و لبنان

واکنش بشار اسد به حوادث اخیر در ایران، عراق و لبنان
پنج‌شنبه 7 آذر 1398 - 18:01

"بشار اسد" رئیس جمهوری سوریه در گفتگو با هفته نامه خبری فرانسوی پاری مچ در واکنش به حوادث اخیر در ایران، عراق و لبنان تاکید کرد: در این گونه موارد نباید به عناوین و اسامی دقت کنیم بلکه باید بر روی حقایق و واقعیت های موجود تکیه کنیم.

العالم - سوریه

از بشار اسد سوال شد: تا چه اندازه میان تظاهرات اخیر در ایران، عراق و لبنان و آنچه که در ابتدای بحران سوریه رخ داد و مردم خواستار آزادی و کرامت بودند، شباهت وجود داشت؟

وی در پاسخ به این سوال تاکید کرد: زمانی که از موضوعات و عناوینی همچون کرامت و آزادی که مطرح می شود صحبت میکنیم، شاید در ابتدا عباراتی زیبا به نظر برسد اما آنچه که پس پرده بیان این عبارات هست بسیار کریه و زشت باشد، برایتان یک مثال می زنم: جرج دبلیو بوش یک میلیون و پانصد هزار نفر را به بهانه دموکراسی به کشتن داد و سارکوزی هم در کشتار صدها هزار نفر از لیبیایی ها به بهانه آزادی مردم لیبی دست داشت و امروز بریتانیا، فرانسه و آمریکا قوانین بین المللی را به بهانه حمایت از کردها نقض می کنند، کردهایی که همچنان بخشی از مردم سوریه محسوب می شوند و یک ملت جدا نیستند.

بشار اسد افزود: در تظاهرات سال 2011 در سوریه هم عباراتی همچون کرامت و آزادی مطرح شد و در سایه این عبارات نیروهای امنیتی و غیر نظامیان را قتل عام کردند و اموال عمومی را تخریب کردند، ما نباید بر روی عبارات و عناوین تمرکز کنیم بلکه باید حقایق و واعیت های میدانی را مد نظر قرار دهیم.

رئیس جمهوری سوریه در پاسخ به این این سوال که "چرا سوریه به رغم آنکه با یک انتفاضه مردمی مواجه بود، علیه معترضان از خشونت استفاده کرد " تصریح کرد: بیشترین آمار شرکت کنندگان در اعتراضات اولیه در سوریه 170 هزار نفر بود که اگر به فرض بگوییم این عدد دقیق نیست و تا یک میلیون نفر آن را افزایش دهیم، حال آنکه جمعیت سوریه بیش از 23 میلیون نفر است و اولا چگونه می توانیم بگوییم این حجم از میان جمعیت بیست و سه میلیون نفری سوریه انقلاب مردمی بوده است.... دوم اینکه نه سال از آن اتفاقات گذشته است و من همچنان سر کار هستم. هیچ کس نمی تواند در مقابل یک انقلاب مردمی ایستادگی کند چنانکه علیرغم تلاش غرب برای ابقای شاه ایران، انقلاب مردمی شاه را برکنار کرد.

پربیننده ترین خبرها