آخرین تحولات عراق/ از وضعیت حقوقی استعفای نخست وزیر تا واکنش احزاب

آخرین تحولات عراق/ از وضعیت حقوقی استعفای نخست وزیر تا واکنش احزاب
جمعه 8 آذر 1398 - 20:10

واکنش احزاب عراقی به اعلام استعفای نخست وزیر عراق تا بررسی وضعیت حقوقی این استعفا از مهم ترین تحولات اخیر این کشور به شمار می رود.

العالم-عراق

به گزارش العالم؛ ائتلاف فتح در واکنش به درخواست مرجعیت عراق از پارلمان درخصوص اتخاذ تصمیماتی در راستای مصلحت کشور و تصمیمات جدی برای اصلاحات اعلام کرد که در این مسیر قرار گرفته است، ائتلاف فتح از نمایندگان پارلمان خواست که در تسریع تصویب قوانین انتخاباتی و دیگر قوانینی که به اصلاحات در این کشور می انجامد، اقدام کنند.

از سوی دیگر عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق اعلام کرد که در پاسخ به درخواست مرجعیت قصد دارد استعفای خود را به صورت رسمی طب هفته آتی به پارلمان ارائه کند.

در همین راستا ائتلاف سائرون عراق خواستار تشکیل جلسه فوقالعاده برای بررسی استعفای عبدالمهدی شد.

از سوی دیگر "طارق حرب" حقوقدان عراقی تاکید کرد که استعفای عبدالمهدی نیازی به تاکید پارلمان ندارد و از تاریخ اعلام استعفا توسط عبدالمهدی، اعمال می شود.

وی همچنین تاکید کرد پس از اعلام استعفای نخست وزیر، دولت کنونی رسما دولت انجام امور می شود.

"علی التمیمی" کارشناس حقوقی و سیاسی عراقی تاکید کرد طبق قانون اساسی عراق، تا 30 روز پس از استعفا ی نخست وزیر، رئیس جمهوری عراق باید شخص دیگری را برای نخست وزیری از میان فراکسیون دیگر کاندید کند.

وی تاکید کرد، استعفای عبدالمهدی ممکن است باعث به وجود آمدن اختلافات عدیده ای در میان سیاستمداران درخصوص کاندید جدید نخست وزیری عراق ایجاد کند.

احمد الشریفی، تحلیلگر عراقی در گفتگو با شبکه العالم تاکید کرد که پارلمان هرچه سریعتر باید اقدامات اساسی را درخصوص حل و فصل حوادث اخیر عراق اتخاذ کند و وقت کشی هیچ سودی نخواهد داشت.

"خالد عبدالاله" دیگر تحلیلگر عراقی نیز در گفتگو با شبکه العالم تاکید که استعفای عبدالمهدی با هدف جلوگیری از ریختن خون عراقی ها و بر اساس دلایل اساسی صورت گرفت.

پربیننده ترین خبرها