در واکنش به اظهارات اردوغان؛

سفیر ترکیه در پاریس احضار شد

سفیر ترکیه در پاریس احضار شد
شنبه 9 آذر 1398 - 06:17

وزارت خارجه فرانسه، سفیر ترکیه در پاریس را برای ادای توضیحات در خصوص اظهارات «رجب طیب اردوغان» رییس جمهوری ترکیه درباره همتای فرانسوی خود احضار کرد.

العالم-اروپا

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه فرانسه در بیانیه‌ای اعلام کرد که «اسماعیل حاکی موسی» سفیر ترکیه را روز جمعه برای ادای توضیحات در مورد «اظهارات غیرقابل قبول» مقام‌های ترکیه احضار کرد.

یک مقام دفتر ریاست جمهوری فرانسه که نامش ذکر نشده است، گفت: اعضای ناتو انتظار دارند ترکیه «پاسخ‌های روشنی» در مورد مقاصدش از حضور نظامی در سوریه ارائه کند.

تنش‌ها میان مکرون و اردوغان در آستانه نشست سران ناتو که هفته آینده در انگلیس برگزار می‌شود، افزایش یافته است.

مکرون ماه گذشته در گفت‌ وگویی با هفته‌نامه اکونومیست، نسبت به تداوم تعهد آمریکا به ناتو و امکان اتکای اروپایی‌ها به این کشور ابراز تردید کرد و گفت که این سازمان دچار مرگ مغزی شده است.

رییس جمهوری فرانسه در ادامه سخنان خود، با اشاره به عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، گفت: هیچ هماهنگی در خصوص تصمیم‌گیری‌های راهبردی میان آمریکا و سایر اعضای ناتو وجود ندارد. ما شاهد یک اقدام تهاجمی هماهنگ‌نشده توسط یک عضو ناتو یعنی ترکیه به منطقه‌ای هستیم که منافع ما در آنجا در خطر است.

بسیاری از ناظران معتقدند که حمله ترکیه به شمال سوریه برای مقابله با شبه‌نظامیان کُرد و ایجاد منطقه امن با چراغ سبز آمریکا انجام شد.

اردوغان جمعه در سخنانی، اظهارات مکرون درباره سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را ناشی از «درک نادرست و سطحی» دانست.

وی خطاب به مکرون گفت: شما باید ببینید خودتان مرگ مغزی شده‌اید یا خیر.

یک مقام فرانسوی تأکید کرد: درباره زیاده‌گویی‌های اخیر رییس جمهوری ترکیه [باید گفت] اینها اظهارات نیست؛ توهین است. ما انتظار داریم اردوغان دراین باره توضیح دهد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها