بیمارستان میدانی آمریکایی در غزه؛ عامل تنش میان فتح و حماس

بیمارستان میدانی آمریکایی در غزه؛ عامل تنش میان فتح و حماس
يکشنبه 10 آذر 1398 - 11:41

پس از انتشار عکس‌هایی از ساخت بیمارستانی میدانی توسط نهادهای خیریه آمریکایی در غزه، اتهام‌زنی‌ جنبش فتح به حماس بار دیگر آغاز شد.

العالم - فلسطین اشغالی

در نزدیکی حصار مرزی میان بیت‌لاهیا در شمال غزه و فلسطین اشغالی، یک تیم مهندسی آمریکایی وابسته به سازمانی غیر دولتی در حال آماده‌سازی بیمارستانی میدانی است تا طی چند هفته آینده به بیماران خدمات بدهد.

جنبش فلسطینی حماس پیش‌تر اعلام کرده بود، این بیمارستانی توسط سازمانی خیربه بنا می‌شود و ارتباطی با دولت آمریکا ندارد اما انتشار تصاویری از این بیمارستان میدانی منجر به سر و صدا در شبکه‌های اجتماعی شد و موضوع به محافل و مقامات سیاسی نیز کشیده شد.

بر اساس گزارش روزنامه «العربی الجدید»، این بیمارستان بخشی از توافق‌هایی است که اخیرا با نظارت مصر، قطر و سازمان ملل میان گروه‌های فلسطینی در غزه و رژیم صهیونیستی انجام شده است.

«خلیل الحیه» از اعضای ارشد جنبش حماس هم تأکید کرد، این بیمارستان خدمات پزشکی در زمینه‌هایی ارائه می‌دهد که در بیمارستان‌های غزه وجود ندارد و بیمارستان مذکور تحت نظارت امنیتی دستگاه امنیتی غزه خواهد بود.

اما جنبش فتح مدعی است، این بیمارستان در راستای «ائتلاف و توافق‌ها» میان حماس و رژیم صهیونیستی و آمریکا ساخته می‌شود و آن را ضربه‌ای به تحرکات «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان می‌داند.

در همین زمینه «خضر الحبیب» از اعضای ارضد جنبش جهاداسلامی هم گفت، بیمارستان میدانی آمریکایی در غزه بخشی از توافق‌هایی است که چند ماه پیش به دست آمده و در اجرای آن تعلل شده است.

«حازم قاسم» سخنگوی حماس هم تأکید کرد، ساخت بیمارستان میدانی در شمال نوار غزه بخشی از توافق‌های اخیر میان گروه‌های فلسطینی و رژیم صهیونیستی با نظارت مصر و سازمان ملل است.

وی به العربی الجدید گفت، محاصره غزه بر اوضاع بهداشتی غزه و وضعیت بیماران آن تأثیر زیادی گذاشته است و تشکیلات خودگردان نیز اهمال‌کاری می‌کند؛ بنابراین طی توافقی قرار شد اول دارو به غزه وارد شود و دوم بیمارستانی میدانی توسط طرف‌های خیریه ساخته شود.

فارس

پربیننده ترین خبرها