بازی الحریری با تحرکات میدانی برای امتیازگیری از رئیس‌جمهور و حزب‌الله

بازی الحریری با تحرکات میدانی برای امتیازگیری از رئیس‌جمهور و حزب‌الله
سه شنبه 12 آذر 1398 - 11:34

پس از آنکه حامیان جریان «المستقبل» دیشب بسیاری از مسیرها در لبنان را بستند یک روزنامه این کشور نوشت، نخست‌وزیری به تحرکات میدانی بازگشته و هدف او تشکیل دولتی مورد رضایت کشورهای غربی بویژه آمریکاست.

العالم- لبنان

لبنان دوشنبه شب (دیشب) و در چهل و هفتمین روز تظاهرات شاهد بستن مسیرها توسط معترضان بود و نیروهای امنیتی قاطعانه سعی در بازگشایی این مسیرها کردند.

روزنامه «الاخبار» امروز در گزارشی در این باره نوشت: طی دو روز گذشته اخبار دیدارهای نامزد نخست‌وزیری «سمیر الخطیب» با شایعات مثبتی که خبر از نزدیکی تشکیل دولت می‌داد، منتشر شد اما وقایع شب گذشته نشان داد این شایعات دقیق نبوده بلکه برعکس، اطلاعات نشان می‌دهد «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان به سمت تشدید تنش‌ها با هدف امتیازگیری از «میشل عون» رئیس‌جمهور، حزب‌الله و جنبش امل حرکت می‌کند.

در این گزارش آمده، چیزی که الحریری می‌خواهد بیشتر از تشکیل دولتی نیست که کشورهای غربی بزرگ و در رأس آنها آمریکا را راضی کند. بیشترین چیزی که قصد الحریری را نمایان می‌کند بازگشت وی برای بازی با تحرکات مردمی در خیابانهاست. در حالی که هیچ طرفی دعوت به بستن مسیرها نکرده بود تعدادی جوان بویژه از مناطقی که جریان «المستقبل» در آن نفوذ بسیاری دارد، مسیرها را بستند.

بر اساس این گزارش، امنیت لبنان بیانیه جریان المستقبل درباره برائت از بیانیه‌های ناشناسی که در آن دعوت به بستن راه‌ها شده بود، باور نکرد زیرا چهره‌های عاملان تحریک جوانان را دوربین‌های مداربسته ثبت کرده بودند و اطلاعات ارتش و امنیت به خوبی آنها را می‌شناختند.

الاخبار افزود، مسیرها در «الناعمه»، «الکولا»، «المدینه الریاضیه»، تعدادی از روستای البقاع بسته شد اما ارتش این بار با قاطعیت وارد عمل شد و آنها را باز کرد. مشخص بود تصمیم گرفته شده جلوی بستن مسیرها گرفته شود.

در ادامه این گزارش آمده، هشدار امنیتی جدی درباره تشدید اعتراض‌ها در شمال با تحریک المستقبل داده شده است به خصوص در مناطقی مانند عرسال، البقاع، عکار، طرابلس و حومه آن که تحت نفوذ این جریان قرار دارند. المستقبل می‌خواهد با بهره‌برداری از فقر در این مناطق برای نامزدهای ثروتمند خودش مانند سعدالحریری، نجیب میقاتی، محمد الصفدی، سمیر الخطیب تبلیغ کند و کسانی که الحریری موافق آنها نیست را کنار بزند.

همه این تحرکات در حالی انجام می‌شود که سعد الحریری در هفتم آبان ماه استعفا داد و هفته گذشته در بیانیه‌ای مدعی شد، قصد نخست‌وزیری دوباره را ندارد.

از سوی دیگر و در ادامه تحرکات آمریکا در لبنان، «مایک پامپئو» وزیر خارجه آمریکا دیروز مدعی شد معترضان لبنانی دنبال بیرون کردن حزب‌الله و ایران از لبنان هستند.

دولت آمریکا هم دیشب بی‌سر و صدا کمک نظامی 100 میلیون دلاری به لبنان را پس از ماه‌ها تاخیر آزاد کرد.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها