فهرست مطالبات امروز تظاهرات‌کنندگان عراقی

فهرست مطالبات امروز تظاهرات‌کنندگان عراقی
سه شنبه 12 آذر 1398 - 16:16

منابع رسانه‌ای، فهرستی 9 بندی از مطالبات امروز تظاهرات‌کنندگان عراقی خبر دادند که مهمترین آنها باز کردن پرونده‌های فساد مقامات منطقه کردستان این کشور است.

العالم - عراق

در حالی که تظاهرات‌ها در بغداد و سایر استان‌های مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به فساد، بیکاری و اهمال در خدمات‌رسانی ادامه دارد و در برخی مناطق این اعتراض‌ها به آشوب و هرج و مرج کشیده شده است، امروز، معترضان چندین شرط جدید در راستای مطالبات خود برای دولت اعلام کردند.

به نوشته پایگاه خبری «المسلة»، معترضان عراقی در راستای مطالبات خود از دولت در مبارزه با فساد، خواستار باز کردن پرونده‌های فساد در منطقه کردستان و بازخواست رهبران کُرد برای چپاول سرمایه‌های عراق و تحویل متهمان و مجرمان به نهاد قضایی کشور شدند.

مهمترین مطالبات طرح شده امروز در تظاهرات‌های مردم عراق در ادامه می‌آید:

۱- درخواست از دستگاه قضایی کشور برای بازگشایی کلیه پرونده‌های فساد، قتل و آدم‌ربایی و چپاول سرمایه‌های ملی عراق مربوط به شخصیت‌های سیاسی منطقه کردستان از جمله «مسعود بارزانی»، «نیچروان بارزانی»، «هوشیار زیباری»، «نجم الدین کریم»، «قباد طالبانی»، «الشیخ جعفر»، «آشتی هورامی»، «شیخ لاهور»، «فواد حسین»، «خالد شوانی»، «جوان فؤاد معصوم»، خانواده طالبانی، وزرای کرد و سایر مقامات مسئول این منطقه.

۲- حذف نام کردستان از عبارت «اقلیم کردستان» و «اقلیم شمال» خواندن آن؛ تا این نام‌گذاری به دور از هرگونه سهم‌خواهی قومی باشد زیرا شمال عراق، کلیه اقوام عراقی را در خود جای داده و متعلق به همه مردم عراق است.

۳- به جای «ریاست اقلیم» از واژه «دبیرخانه اقلیم شمال» (امانة اقلیم الشمال) و به جای واژه «رئیس اقلیم» از واژه دبیر کل اقلیم شمال (امین عام اقلیم الشمال) استفاده شود.

۴- به جای «وزارتخانه» از «دبیرخانه» (امانة) و به جای وزیر از کلمه دبیر (امین) استفاده شود به عنوان مثال گفته شود: دبیر آموزش و پرورش یا دبیر کشاورزی.. تا از این راه، سقف اختیارات اقلیم فراتر از اختیارات دولت فدرال مرکزی نباشد.

۵- لغو کلیه نمایندگی‌های اقلیم در کلیه سفارت‌خانه‌های عراق و سازمان‌های بین‌المللی زیرا این امر به تقویت نژادپرستی و رشد جدایی‌طلبی بسیاری از افراد می‌شود.

۶- کلیه سرمایه‌ها و ثروتهای کشور از نفت و معادن و آب‌ها گرفته تا کشاورزی، صنایع، بازرگانی و ...متعلق به ملت عراق از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب آن است و هیچ طرفی جز دولت فدرال، اجازه دخل و تصرف در آن را ندارد.

۷- کلیه گذرگاه‌های مرزی و فرودگاه‌های کشور تحت اداره و کنترل دولت فدرال است و باید تنها پرچم عراق بر آنها، برافراشته شود تا کلیه کشورهای همسایه به آن احترام بگذارند.

۸- کلیه نمایندگی‌های اقتصادی احزاب در کلیه وزارت‌خانه‌ها ادارات دولتی باید حذف شوند.

۹- کلیه افراد تحت تعقیب قضایی از قاتلان ملت عراق، داعشی‌ها و بعثی‌‌ها باید به پای میزمحاکمه کشیده شوند و سرنوشت کلیه عراقی‌های عرب ربوده شده باید مشخص شود.

اعتراضات در عراق از دو ماه پیش آغاز شده و هر چند «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر اخیرا استعفای خود را تقدیم پارلمان کرده اما اعتراضات خیابانی که تاکنون سبب جان باختن دهها نفر و وارد آمدن خسارت هنگفت به دولت شده است، ادامه دارد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها