بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری لبنان در پاسخ به سه نخست‌وزیر پیشین این کشور

بیانیه دفتر ریاست‌جمهوری لبنان در پاسخ به سه نخست‌وزیر پیشین این کشور
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 16:58

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان در پاسخ به بیانیه انتقادی سه نخست‌وزیر پیشین این کشور بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، اقدامات «میشل عون» خلاف قانون اساسی یا توافق «طائف» نبوده است.

العالم - لبنان

پنج هفته پس از استعفای «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور لبنان امروز (چهارشنبه) منابع لبنانی اعلام کردند، توافق اولیه بر سر نخست‌وزیری «سمیر الخطیب» از نزدیکان به الحریری حاصل شده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان هم صبح دیروز سه‌شنبه پس از دیدار با الخطیب گفت که این کشور روزهای آینده شاهد تحولات مثبتی خواهد بود.

بر اساس گزارش روزنامه «النهار»، «نجیب میقاتی»، «فواد سنیوره» و «تمام سلام» نخست‌وزیران پیشین لبنان امروز در بیانیه‌ای هشدار دادند، هر نامزد نخست‌وزیر تا قبل از آنکه مأمور به تشکیل دولت نشده، نباید وارد رایزنی‌ها درباره تشکیل دولت شود.

آنها در ادامه تحولات و برخی دیدارهای اخیر را نقض توافق «طائف» (که برای پایان دادن به جنگ داخلی لبنان صادر شد) خواندند و گفتند، این اقدام تعرض آشکار به اختیارات نمایندگان پارلمان نیز هست زیرا آنها باید پس از رایزنی‌های پارلمانی الزام آور نخست‌وزیر را مشخص کنند.

این سه نفر در ادامه خواستار «توقف این سیرک» و احترام به قانون اساسی لبنان شدند.

بیانیه ریاست‌جمهوری لبنان

در پاسخ به این بیانیه، دفتر ریاست‌جمهوری لبنان هم بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد، اگر نخست‌وزیران سابق متوجه پیامدهای منفی تسریع در رایزنی‌های پارلمانی بودند این بیانیه را صادر نمی‌کردند.

بر اساس گزارش «النهار»، در ادامه این بیانیه آمده، رایزنی‌های که رئیس‌جمهور انجام داده نقض قانون اساسی یا توافق طائف نیست خصوصا اینکه قانون برگرفته شده از این توافق، مهلتی برای اجرای مشورتهای پارلمانی مشخص نکرده است.

دفتر ریاست‌جمهوری لبنان ادامه داد، هدف میشل عون از فراهم کردن زمینه برای رایزنی میان ائتلاف‌های پارلمانی، تأمین حمایت گسترده از نخست‌وزیر مکلف بوده است.

تظاهرات در برابر منزل نخست‌وزیر احتمالی

همزمان با تحولات فعلی، اما لبنان شاهد تظاهرات در برابر منزل سمیر الخطیب بود و بر اساس گزارش «القدس العربی»، معترضان شعار «برو، برو، خطیب» سر دادند.

فارس

پربیننده ترین خبرها