ناتو در آستانه فروپاشی؟

ناتو در آستانه فروپاشی؟
چهارشنبه 13 آذر 1398 - 21:23

نشست پیمان آتلانتیک شمالی که روز گذشته در لندن به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس آن برگزار شد؛ آیا آخرین نشست قبل از فروپاشی این پیمان به خاطر اختلافات اعضای آن ـ بویژه پس از به قدرت رسیدن ترامپ و اردوغان در آمریکا و ترکیه ـ خواهد بود؟

العالم ـ آمریکا

ترامپ ریاست جمهوری خود را با حملات انتقادآمیز علیه ناتو آغاز کرد و بر این باور است که این پیمان دیگر هیچ سودی ندارد بویژه که اعضای آن برای تامین امنیت خود به امریکا تکیه می کنند بدون آنکه بابت این حمایت هزینه ای پرداخت کنند.

اردوغان دارنده دومین ارتش بزرگ در ناتو، از مدتی پیش نزدیکی به روسیه و هماهنگی با آن را آغاز کرده است. اردوغان سامانه موشکی اس 400 را از روسیه خریداری کرده و اینک در آستانه خرید جنگنده های سوخو 35 است؛ در حالی که پیمان ناتو که ترکیه یکی از اعضای آن است، با هدف مقابله با تهدیدات روسیه تاسیس شده بود.

امانوئل مکرون با تاکید بر اینکه پیمان ناتو به خاطر منافع آمریکا و ترکیه دارد فدا می شود، اظهار داشت که این پیمان دچار "مرگ مغزی" شده است. اظهارات مکرون، خشم ترامپ و اردوغان را برانگیخت؛ اردوغان در پاسخ گفت که مکرون خود دچار "مرگ مغزی" شده است. ترامپ نیز اظهارات مکرون را "بی ارزش" توصیف کرد.

همه می دانند که خشم مکرون به خاطر تصمیمات فردی ترکیه وآمریکا بدون رجوع به ناتو است. ترامپ دستور عقب نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه را صادر کرد بدون آنکه با پیمان ناتو مشورت کند؛ اردوغان نیز بدون رایزنی با ناتو، با چراغ سبز آمریکا به کردها در شمال سوریه حمله کرد؛ در حالی که کردها در کنار پیمان ناتو برای سالهای طولانی با داعش مبارزه کرده بودند.

ترامپ تهدید کرد که ترکیه را به خاطر خرید سامانه موشکی اس 400 از روسیه، تحریم خواهد کرد؛ در حالی که وزیر خارجه آمریکا نیز تاکید کرد که ترامپ ممکن است در صورت ادامه حملات ترکیه به کردها، به زور متوسل شود.

اردوغان نیز در مقابل تهدید کرد که اگر پیمان ناتو متحدان کُرد خود را در لیست تروریستها قرار ندهد، بر سر تصمیمات پیمان ناتو برای تحکیم امنیت در منطقه بالکان مانع تراشی خواهد کرد.

این مواضع ضد و نقیض، بار دیگر ایده تاسیس یک ارتش اروپایی به دور از سلطه گری آمریکا را احیا کرد؛ این ایده در نشست ناتو در سال 2017 در مونیخ آلمان با حمایت آلمان و فرانسه مطرح شد؛ مساله ای که خشم ترامپ را برانگیخت؛ از این رو فرانسه را به شدت مورد حمله و انتقاد قرار داد؛ فرانسه نیز به نوبه خود از سیاست های اردوغان و ترامپ در راستای استفاده از پیمان ناتو به نفع منافع شخصی خود به تنگ آمده است.

پربیننده ترین خبرها