دمشق: سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت کنترل آمریکاست

دمشق: سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت کنترل آمریکاست
پنج‌شنبه 14 آذر 1398 - 05:49

معاون وزیر خارجه سوریه با بیان اینکه آمریکا سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تحت تسلط خود دارد، گفت این سازمان حقایق را در خصوص سوریه تحریف می‌کند.

العالم-سوریه

«فیصل المقداد» معاون وزیر خارجه سوریه پرونده شیمیایی را بخشی از توطئه‌ای خواند که از سال ۲۰۱۳ میلادی علیه سوریه آغاز شده است.

وی در گفت‌وگو با شبکه خبری «المیادین»، گفت: «نخستین حادثه حمله شیمیایی سوریه در "خان العسل" (در سال ۲۰۱۳) و به دست تروریست‌ها رخ داد و غرب آن موقع از فرستادن یک تیم حقیقت‌یاب خودداری کرد و زمانی که می‌بایست یک تیم تحقیق به خان العسل برود با خبر حمله شیمیایی در "جوبر" غافلگیر شدیم».

این مقام سوری افزود: «سوریه به سازمان منع سلاح‌های شیمیایی ملحق شده که اعلام کرده است سوریه همه انبار شیمیایی خود را تحویل داده است. سوریه مخیر بود بین نابودی سلاح‌های شیمیایی در سوریه یا خارج شدن از این معاهده یکی را برگزیند. در نهایت ما تصمیم گرفتیم [این تسلیحات] به خارج منتقل شود».

المقداد گفت: «کسانی که می‌گویند سوریه بخشی از سلاح شیمیایی را نگه داشته است باید به ما خبر بدهند که دقیقا این سلاح‌ها کجاست. سوریه از همه انواع سلاح‌های شیمیایی یا سلاح‌های کشتار جمعی عاری است در حالی که اسرائیل این تسلیحات را در اختیار دارد».

معاون وزیر خارجه سوریه گفت: «این عناصر مسلح بودند که علیه ارتش سوریه و همچنین در جنگ بین خودشان سلاح شیمیایی بکار گرفتند. کشورهای غربی همچنین از برگزاری جلسه استماع تیم حقیقت یاب درباره پرونده شیمیایی در سوریه خودداری کردند».

وی با بیان اینکه آمریکا سازمان منع سلاح‌های شیمیایی را تحت سلطه خود دارد، گفت: «آمریکایی‌ها هیأتی تشکیل دادند که گزارش‌ها و تحقیقات را تحریف می‌کرد. ما هرگز گزارش‌های سازمان منع سلاح شیمیایی را نمی‌پذیریم و اصلا از حضور تیم این سازمان استقبال نمی‌کنیم و آن را به رسمیت نمی‌شناسیم».

وی افزود: «تیم سازمان منع سلاح شیمیایی به ترکیه می‌رفت تا با افراد مسلح و کلاه سفیدها هماهنگی کند».

معاون وزیر خارجه سوریه در پایان تاکید کرد: «ترکیه و کشورهای عربی از جمله عربستان گروه‌هایی تروریستی را به مواد شیمیایی مجهز کردند و ما اسناد و دلایل این موضوع را در اختیار داریم

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا سه روز پیش بار دیگر دولت سوریه را به کاربرد سلاح شیمیایی متهم کرد و گفت عاملان استفاده از این سلاح‌ها باید پاسخگو شوند.

وی افزود: «آمریکا از روند کار سازمان منع سلاح شیمیایی در سوریه به ویژه از استقرار و کار تیم تحقیق و شناسایی آن برای مشخص کردن عاملان استفاده از سلاح‌های شیمیایی در سوریه تقدیر می‌کند

ادعای حملات شیمیایی در مناطق مختلف سوریه طی سال‌های اخیر به ابزاری برای حملات غربی‌ها علیه دولت سوریه تبدیل شده است. مسکو و دمشق هم بارها هشدار دادند که گروه‌های تروریستی در تلاش هستند تا با صحنه‌سازی یک حمله تروریستی، دمشق را متهم و راه را برای مداخلات نظامی خارجی در سوریه هموار کنند.

پایگاه افشاگر «ویکی لیکس» اخیرا فاش کرده است که سازمان منع سلاح‌های شیمیایی تلاش کرده با دستکاری در یک گزارش در مورد حمله شیمیایی در سوریه، زمینه حمله آمریکا، انگلیس و فرانسه را به این کشور فراهم کند. بر اساس سندی که این پایگاه منتشر کرده، گزارش سازمان منع سلاح‌های شیمیایی در مورد استفاده از بمب شیمیایی در "دوما" در سال ۲۰۱۸، دروغ بوده است.

«بسام صباغ» نماینده دائم سوریه در سازمان منع سلاح‌های شیمیایی هم روز جمعه از این نهاد بین المللی خواست درباره دستکاری گزارش تیم حقیقت‌یاب در مورد استفاده از بمب شیمیایی در سوریه تحقیق کند.

پربیننده ترین خبرها