آنکارا: تهدیدها علیه ترکیه، تهدید علیه تمام ناتو است

آنکارا: تهدیدها علیه ترکیه، تهدید علیه تمام ناتو است
پنج‌شنبه 14 آذر 1398 - 11:51

یک مقام ارشد دولت ترکیه، با انتقاد از رویکرد کشورهای اروپایی در قبال شبه‌نظامیان کُرد سوری، گفت تهدید علیه مرزهای ترکیه، تهدید علیه تمام ناتو است.

العالم - ترکیه

«فخرالدین آلتون» مدیر ارتباطات و مسئول رسانه‌ای دولت ترکیه با انتقاد از بی‌توجهی کشورهای اروپایی و غربی به نگرانی‌های امنیتی آنکارا در قبال شبه‌نظامیان کُرد سوری، گفت تهدیدات علیه مرزهای ترکیه باید تهدید علیه مرزهای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در نظر گرفته شود.

به نوشته خبرگزاری «آناتولی» آلتون در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما (اعضای ناتو) باید درخصوص موضوع ساده‌ای مانند تشخیص یک سازمان تروریستی [از دیگر گروه‌ها] هم نظر باشیم».

وی ضمن انتقاد از اینکه برخی متحدان ترکیه، از شبه‌نظامیان کُرد سوری یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) حمایت کرده، برای آنها تبلیغ کرده و آنها را به رسمیت شناخته‌اند، تاکید کرد ی.پ.گ باید به عنوان یک «سازمان تروریستی جنایت‌کار» و «تهدیدی برای امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی» شناخته شود.

این مقام ارشد دولت ترکیه، با اشاره به بازگشت 400 هزار آواره سوری به خانه‌هایاشن بعد از عملیات چشمه صلح در شمال سوریه، افزود: «عملیات‌های نظامی ما نه تنها برای مبارزه با تروریست‌ها است، بلکه جهت فراهم کردن شرایطی برای بازگشت امن سوری‌ها و حفظ امنیت منطقه است».

آلتون با بیان اینکه ناتو به یک استراتژی برای حل چالش‌های شدیدا پیچیده این زمان نیاز دارد، توضیح داد: «ما اغلب شاهد پیچیده شدن استراتژی‌های منطقه‌ای، [مقابله با] تروریسم و آوارگان هستیم که همگی تهدیدهایی برای امنیت اتحاد ما (ناتو) می‌باشند».

گروه پ.ک.ک که از نظر ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا تروریستی شناخته می‌شود، بعد از شکستن توافق آتش‌بس با آنکارا، درگیری مسلحانه با دولت مرکزی را از سر گرفت. این گروه از سال ۱۹۸۴ مبارزه مسلحانه‌ای را با دولت ترکیه آغاز کرده است. بر اساس آمارهای رسمی ترکیه، بیش از ۴۰هزار نفر، که بیشتر از آنها غیرنظامی هستند، در این درگیری‌های ۳۰ ساله کشته شدند.

دولت ترکیه همچنین شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از پ.ک.ک دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.

پربیننده ترین خبرها