عدم معرفی نامزد برای نخست وزیری عراق؛ چرا؟

عدم معرفی نامزد برای نخست وزیری عراق؛ چرا؟
جمعه 15 آذر 1398 - 14:32

پارلمان در روزهای اخیر شاهد تلاش گسترده اعضا جهت دستیابی به توافق درخصوص انتخاب جایگزین عادل المهدی و نخست وزیر جدید عراق است.

العالم-نظرکده

همزمان با تلاش پارلمان برای دستیابی به توافق جهت انتخاب نامزد نخست وزیری جدید عراق، شیوخ قبایل و عشایر عراق در حمایت از تاکید مرجعیت برای مسالمت آمیز برگزار شدن اعتراضات به خیابان ها آمده و اقدامات آشوبگرانه و خرابکارانه را محوم کردند.

ناظران معتقدند دستاوردهای اخیر در عراق به دنبال استمرار اعتراضات مردمی صورت گرفته است، ناظران همچنین تاکید دارند که مرجعیت دینی عراق مسیر حقیقی و اصول ثابت و آشکاری را در خطبه های نماز جمعه عراق برشمرد و بر لزوم مسالمت آمیز برگزار شدن اعتراضات تاکید کرد و نسبت به موج سواری عده ای در اعتراضات و سوء استفاده از وضعیت موجود برای به آشوب کشیدن اوضاع در عراق هشدار داد و تاکید کرد که باید در مقابل خرابکاران که درپی قتل و خونریزی و تخریب هستند ایستاد.

ناظران همچنین تاکید دارند که نظام پارلمانی مشکل اصلی عراق است و نظام ریاستی یا شبه ریاستی می تواند مشکل محدودیت های قانون گذاری نخست وزیری را رفع کند.

به عقیده ناظران مشکلات جاری در عراق تنها نشأت گرفته از کمبود خدمات و مسائل رفاهی نیست بلکه مشکل اصلی در نظام سیاسی عراق نهفته است که حاصل اشتباهات متعدد از سال 2003 تاکنون است و هم اکنون به بن بستی سیاسی تبدیل شده است.

به عقیده تحلیلگران، حضور گسترده مردم در خیابان ها نشان دهنده جایگاه مرجعیت نزد طیف های مختلف عراق است که در حمایت از مرجعیت به خیابان ها آمده و آشوبگری و خرابکاری را محکوم کردند.

به اعتبار دیگر، مرجعیت عراق همواره در کنار مردم است حتی زمانی که فتوای جهاد کفایی را صادر کرد نیز در کنار مردم این کشور بود و با اینکه مناطق تحت سیطره داعش مناطق سنی نشین بود اما مرجعیت فتوای جهاد کفایی صادر کرد و احساس کرد که همه عراق در خطر است و این اقدام نشانگر آن است که مرجعیت حامی تمام عراق است نه تنها شیعیان.

تحلیلگران همچنین معتقدند خودداری گروه های سیاسی از معرفی نامزد برای نخست وزیری به دلیل هراس از مسئولیت آن یک نشانه مثبت است.

نظر شما چیست؟

-پیام تظاهرات بزرگ در بغداد و با مشارکت شیوخ عشایر در حمایت از مسالمت آمیز بودن اعتراضات چیست؟

-چه کسی زمینه را برای توطئه های منطقه ای و بین المللی فراهم می کند و به اموال کشور و مناصب بی توجهی می کند؟

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها