ترکیه: اتهامات نخست‌وزیر یونان درباره نسل‌کشی کذب است

ترکیه: اتهامات نخست‌وزیر یونان درباره نسل‌کشی کذب است
يکشنبه 17 آذر 1398 - 12:55

سخنگوی وزرات امور خارجه ترکیه گفت: اتهامات نخست‌وزیر یونان درباره نسل‌کشی یونانی‌تبارها در ترکیه، دروغ و افتراست.

العالم ـ ترکیه

به گزارش پایگاه خبری تایم ترک در روز یکشنبه، حامی آکسوی سخنگوی وزارت خارجه ترکیه به اظهارات کریاکوس میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان واکنش نشان داد.

آکسوی تصریح کرد: اظهارات نخست‌وزیر یونان در آتن پایتخت این کشور درباره تاریخ ترکیه، بیانات خصمانه و کذب است. این اظهارات را به شدت محکوم می‌کنیم.

میتسوتاکیس نخست‌وزیر یونان در کنفرانس بین‌المللی جرایم مربوط به نسل‌کشی که از ۱۵ تا ۱۷ آذر در آتن پایتخت یونان برگزار شد گفت: آنکارا برای تبدیل شدن به قدرت برتر منطقه‌ای، سیاست تهاجم را در پیش گرفته است. نسل‌کشی پونتوس (ادعای یونان درباره نسل‌کشی یونانی‌تبارها در شمال شرق دریای سیاه در حین جنگ جهانی اول و سال‌های تشکیل جمهوری ترکیه) را در افکار عمومی دنیا مطرح خواهیم کرد. نسل‌کشی پونتوس، فصلی پرتراژدی در تاریخ مدرن یونان است و با تعمق در این واقعه، می‌توان از وقوع رویدادهای مشابه جلوگیری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه با اشاره به اینکه رهبران یونان، لحظات ریخته شدن سربازانشان به دریای اژه در جنگ استقلال ترکیه را فراموش نکرده‌اند، افزود: رهبران این کشور چنانچه خواهان مشاهده تاریخ هستند، ابتدا به جنایات جنگی خود در غرب آناتولی حین جنگ‌های استقلال ترکیه نگاهی بیفکنند. یونان را به مرور مواد عهدنامه لوزان که در آن، یونان به دلیل نسل‌کشی ترک‌ها به پرداخت غرامت محکوم شده است فرامی‌خوانیم.

آکسوی در پایان از یونان خواست به روابط دوستانه همسایگی اهمیت داده و از مسائل تنش‌زا پرهیز کند.

چاووش‌اوغلو: با همه توان از کشتی‌های خود در مدیترانه حفاظت می‌کنیم‌

وزیر خارجه ترکیه نیز دیروز شنبه گفت: ما به دنبال درگیری با کسی نیستیم اما در صورت رسیدن به آن، با همه توان از کشتی‌های خود در شرق مدیترانه حفاظت می‌کنیم.

مولود چاووش اوغلو در ایتالیا در پاسخ به خبرنگاران مبنی بر آنکه آیا ترکیه با توجه به فعالیت‌های خود در شرق مدیترانه، از زور استفاده خواهد کرد؟ گفت: کشور ما ضامن ترک‌های قبرس است.

وی در خصوص حفاری‌های ترکیه در مدیترانه گفت: ما برای یافتن راه حل همه کار انجام داده‌ایم، اما طرف یونانی قبرس نمی‌خواهد توافق کند.

چاووش اوغلو مجدداً موضع کشور خود را در مورد فعالیت‌های یک جانبه یونان در قبرس برای اکتشاف هیدروکربن‌ها بیان کرد و گفت: این اکتشافات باید از طریق کمیته مشترک انجام شود.

اردوغان: در مدیترانه شرقی از تمامی حقوق ناشی از قوانین بین المللی استفاده خواهیم کرد

در این میان رئیس جمهور ترکیه از حق ترکیه برای استفاده از تمامی حقوق ناشی از قوانین بین المللی در مدیترانه شرقی سخن گفت.

اردوغان ترکیه طی سخنرانی در جمع اعضای حزب عدالت و توسعه در استانبول گفت: در مدیترانه شرقی از تمامی حقوق خود که ناشی از قوانین بین المللی و حقوق دریاها است، استفاده خواهیم کرد.

وی اظهار داشت: میان ترکیه و لیبی یک توافق امضا شده است و بخش‌های مربوط به مرزهای دریایی این توافق نیز به تایید پارلمان رسید و من هم امضا کردم. این توافق سپس به سازمان ملل متحد ارسال شد. میان ترکیه و لیبی روابط بسیار خوبی در جریان است.

اردوغان با تاکید بر دفاع از حقوق ترکیه، تصریح کرد: همیشه در راه دفاع از استقلال و منافع کشورمان و حقوق مردم و دوستانمان با استقامت خواهیم ایستاد.

تنش میان ترکیه و یونان به دلیل حفاری‌های ترکیه در شرق دریای مدیترانه و در جوار سواحل قبرس تشدید شده است.

ترکیه تاکنون دو حلقه چاه نفت در حوالی جزایر شرق و غرب قبرس حفر کرده است که موجب اعتراض قبرس و اتحادیه اروپا شده است.

دو کشتی حفاری ترکیه اینک در منطقه اقتصادی ویژه قبرس (EEZ) فعالیت می‌کنند. کشتی حفاری «فاتح» حدود ۱۳ مایل دریایی در ساحل «کارپاسیا» قرار دارد و انتظار می‌رود که در منطقه باقی بماند و عملیات حفاری را در یک مکان جدید انجام دهد.

در واکنش به اقدام ترکیه برای اکتشاف نفت در شرق دریای مدیترانه، اتحادیه اروپا از سازوکار تحریم ترکیه به دلیل اکتشاف گاز طبیعی در آب‌های ساحلی قبرس خبر داد.

به گزارش ایرنا، ترکیه، قبرس را به عنوان کشور به رسمیت نمی‌شناسد و اقدامات خود را در چارچوب حفاظت از منافع خود و ترک‌های قبرس ساکن شمال این جزیره تقسیم شده، توجیه می‌کند.

قبرس به عنوان عضو اتحادیه اروپا، اخیرا ترکیه را متهم کرده که با اعزام کشتی‌های حفاری جدید به آب‌های منطقه‌ای این جزیره، اوضاع را متشنج کرده، اما انکارا مدعی شده که این کشتی‌ها در آب‌های این کشور استقرار یافته‌اند.

دولت قبرس تلاش جدید ترکیه برای عملیات حفاری در جنوب غرب این جزیره را حکوم کرده و آن را نقض حق حاکمیت قبرس در دریای مدیترانه دانسته است.

جزیره قبرس به بخش‌های یونانی نشین و ترک نشین تقسیم شده که بخش ترک نشین شمال قبرس در سال ۱۹۷۴ در واکنش به ناآرامی‌ها در این جزیره میان یونانی تبارها و ترک تبارها، به اشغال نیروهای ترکیه درآمده، هر چند نهادهای بین المللی این اقدام آنکارا را به رسمیت نشناخته‌اند.

پربیننده ترین خبرها