در سالروز انتفاضه سنگ؛ تأکید حماس بر گزینه استراتژیک مبارزه مسلحانه

در سالروز انتفاضه سنگ؛ تأکید حماس بر گزینه استراتژیک مبارزه مسلحانه
يکشنبه 17 آذر 1398 - 19:23

جنبش فلسطینی حماس در سالروز انتفاضه اول فلسطین، مقاومت را حقی مشروع خواند و بر مبارزه مسلحانه تأکید کرد.

العالم - فلسطین اشغالی

انتفاضه اول فلسطین که به انتفاضه سنگ شهرت یافت از ۸ دسامبر ۱۹۸۷ آغاز شد و تا زمان امضای توافق اسلو در ۱۹۹۳ ادامه پیدا کرد.

دلیل نامگذاری آن به انتفاضه سنگ آن بود که فلسطینی‌ها برای دفاع از خود در برابر رژیم صهیونیستی از سنگ استفاده کردند. بر اساس برآوردها حدود ۱۳۰۰ فلسطینی در این انتفاضه به شهادت رسیدند و تعداد صهیونیست‌های کشته شده ۱۶۰ نفر اعلام شد.

بر اساس گزارش خبرگزاری «صفا»، حماس امروز (یکشنبه) در سالروز این انتفاضه اعلام کرد، دلایلی که منجر به آغاز انتفاضه سنگ شد هنوز هم هست؛ ملت فلسطین ده‌ها سال است که از ظلم سرباز زده و رژیم اشغالگر صهیونیستی از لحظه‌ای آرامش در سرزمین فلسطین بهره‌مند نخواهد شد.

حماس اعلام کرد، بر اساس تمام ادیان آسمانی، عرف و قانون بین‌الملل، مقاومت حقی مشروع است و مبارزه مسلحانه گزینه ای استراتژیک برای حمایت از مسأله فلسطین و استراد حقوق به شمار می‌رود و هیچ کسی نمی‌تواند فلسطینی‌ها را از این حق محروم کند.

این جنبش فلسطینی، انتفاضه را فصلی مهم از فصول مبارزه با رژیم اشغالگر خواند و خواستار وحدت برای مقابله با رژیم صهیونیستی شد.

حماس گفت: وحدت امروز ملت ما و ایجاد پروژه ملی در رأس اولویت‌های ماست، مقابله با اشغالگر و پروژه تخریبی آن جز با شراکت کامل سیاسی، نظامی و دیپلماتیک تمامی گروه‌ها و نیروهای مردمی امکان پذیر نیست.

این جنبش بار دیگر از برگزاری راهپیمایی‌های بازگشت در مرز نوار غزه اعلام حمایت کامل و از فداکاری‌ها در این زمینه قدردانی کرد.

حماس مجددا بر رد هر نوع عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در این مرحله حساس تأکید کرد و گفت، عادی‌سازی روابط در تناقض با خواست ملت‌ها صورت می‌گیرد.

این جنبش در پایان از ایستادگی فلسطینی‌ها در نوار غزه، قدس، کرانه باختری و اراضی اشغالی ۱۹۴۸ قدردانی و بر ادامه مسیر تا تحقق پیروزی و آزادسازی تأکید کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها