پنتاگون دروغگویی درباره جنگ افغانستان را رد کرد

پنتاگون دروغگویی درباره جنگ افغانستان را رد کرد
سه شنبه 19 آذر 1398 - 17:19

سخنگوی پنتاگون در واکنش به اسناد دروغگویی دولت‌های آمریکا درباره روند جنگ افغانستان گفت که وزارت دفاع این کشور به هیچ عنوان قصد گمراه کردن کنگره یا مردم را ندارد.

العالم - آمریکا

«توماس کمپبل» سخنگوی پنتاگون روز گذشته، گزارش روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» مبنی بر دروغگویی دولت‌های آمریکا درباره روند جنگ در افغانستان را انکار کرد.

روزنامه «واشنگتن‌پست» روز گذشته مجموعه‌ای از اسناد محرمانه را منتشر کرد که نشان می‌‌‌دهد دولت‌های آمریکا یکی پس از دیگری در مورد واقعیات جنگ در افغانستان به مردم خود دروغ گفته‌اند تا تصمیمات خود در مورد این مناقشه را توجیه کنند.

سخنگوی پنتاگون در یادداشتی برای پایگاه خبری «صدای آمریکا»، با انکار این گزارش گفت: «وزارت دفاع به هیچ عنوان قصد گمراه کردن کنگره یا عموم مردم را ندارد».

وی ادامه داد: «اطلاعات موجود در مصاحبه‌ها با هدف صریح گنجاندن در گزارش‌های عمومی سیگار (بازرس ویژه آمریکا در امور بازسازی افغانستان) به سیگار ارائه شده است».

در گزارش واشنگتن‌پست آمده بود که اسناد شامل ۴۰۰ مصاحبه با مقامات ارشد نظامی و کارکنان دولت آمریکا بوده که انتقاداتی از اشتباهات جنگ افغانستان و چگونگی در منجلاب فرورفتن آمریکا در جنگ دو دهه‌ای افغانستان مطرح کردند.

واشنگتن‌پست با استناد به اسناد محرمانه درباره جنگ افغانستان گزارش کرد: «آرشیوی محرمانه از اسناد دولتی که واشنگتن‌پست به آن دست یافته، افشا می‌کند که مقام‌های ارشد آمریکا در طول جنگ ۱۸ ساله در افغانستان، حقایق را نگفته‌اند. آن‌ها اظهاراتی خوش رنگ و لعاب مطرح کرده‌اند، حال آنکه می‌دانسته‌اند گفته‌هایشان درست نیست و مدارکی را پنهان کرده‌اند که جای تردیدی باقی نگذاشته بود که این جنگ، پیروزناشدنی شده است.»

از طرف دیگر، «جان تروکسل» از مشاوران ارشد رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا روز گذشته در واکنش به خبر واشنگتن‌پست گفت که «قاطعانه بر این باور است که راهبردی که ما (در افغانستان) به کار بردیم، کارساز بود».

وی ادامه داد: «احساس می‌کنم ما هرگز دروغی نگفتیم و همچنان به پیشروی (در افغانستان) ادامه می‌دهیم».

طبق این گزارش، جنگ افغانستان از سال ۲۰۰۱ تاکنون به کشته شدن بیش از ۱۵۰ هزار نفر از جمله غیرنظامیان و نیروهای محلی و خارجی و شبه‌نظامیان منجر شده است و بیش از دو هزار و ۴۰۰ نظامی آمریکایی در آن کشته شدند و برای آمریکا هزینه‌ای بالغ بر یک تریلیون دلار داشته است.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها