طرح حمله به الخضرا چگونه شکست خورد؟

طرح حمله به الخضرا چگونه شکست خورد؟
چهارشنبه 20 آذر 1398 - 21:11

تحلیلگران سیاسی تاکید می کنند که آگاهی مردم عراق نسبت به اهداف تظاهرات انحرافی 10 سبتامبر، اثرات این تظاهرات را خنثی کرد و سبب شکست حمله به منطقه الخضرا شد.  

العالم ـ عراق

تحلیلگران سیاسی می گویند که عراقی ها تظاهرات 10 سپتامبر را که برخی طرف‌های مشکوک و فعالان شبکه های اجتماعی به آن دعوت کردند، تحرکی علیه مقدسات عراقی ها و تعرض به مقبره شهید باقر حکیم و برنامه ریزی برای حرکت به سمت کربلای معلا یافتند.

آنها می گویند که این اهداف با خواسته های تظاهرکنندگان مغایرت داشت و نوعی انحراف از اهداف اصلی تظاهرکنندگان است؛ از این رو عشایر کربلا گردهم آمدند و زایران را از رسیدن به سمت این شهر مقدس بازداشتند تا مانع هرگونه تحرکات انحرافی شوند؛ از سوی دیگر برخی از مردم مانعی بر سر پل الجمهوریه ایجاد کردند تا مانع رسیدن همه طرفها به منطقه الخضرا شوند.

سیاستمداران عراقی نیز بر این باورند که طرفهایی که تلاش کردند تظاهراتِ برحق عراق را از مسیر خود منحرف کنند، در واقع تلاش کردند تا مساله یورش به منطقه الخضرا را به یک پیروزی تبدیل کنند؛ اما عقلای بغداد این مساله را خوب درک کرده و از وقوع این امر جلوگیری کردند؛ از این رو تظاهرات در عراق همچنان به صورت مسالمت آمیز ادامه یافت.

سیاستمداران عراقی همچنین تاکید کردند که برخی فعالان شبکه های اجتماعی و وبلاگ نویسان بر موج تظاهرات سوار شده و سعی کردند آن را به سمت طرحهای مختلف بکشند؛ اما بغداد همچنان در مقابل این افراد ایستاده و نیروهای امنیتی و عقلای بغداد و میدان های تظاهرات در مقابل این تلاشها ایستاده و تظاهرکنندگان در بلندگوها فریاد می زدند که هر کس خواهان مسالمت آمیز بودن تظاهرات است، در میدان های تظاهرات باقی بماند و کسی که خارج از میدانها به تجمع و تظاهرات می پردازد، به دنبال شیوه های غیرمسالمت آمیز است.

فعالان رسانه ای تاکید کردند که مدح و ستایش نیروهای حشد الشعبی توسط تظاهرکنندگان در میدان التحریر عراق در سالروز پیروزی بر داعش، به نقطه عطفی در تظاهرات عراق تبدیل شد که آن را به طور کامل از هرگونه تلاش برای منحرف کردن نوک پیکان تظاهرات علیه حشد الشعبی، دور ساخت.

پربیننده ترین خبرها