واکنش ها به قتل فجیع نوجوان عراقی

واکنش ها به قتل فجیع نوجوان عراقی
پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 16:17

قتل فجیع نوجوان 17 ساله عراقی در بغداد واکنش های زیادی در محافل رسمی و شبکه های اجتماعی به همراه داشته است.

العالم - عراق

روز پنجشنبه در شبکه های اجتماعی عراق ویدئویی منتشر شده که در آن تظاهرکنندگان میدان الوثبة یک نوجوان عراقی را که گفته می شود با عده ای از دیگر حاضرین اختلاف و درگیری مسلحانه داشته، به شکل فجیعی به قتل می رسانند.

شماری از حاضرین در میدان به این هم بسنده نکرده و جسد بی جان و برهنه این نوجوان را پس از قتل، از تیر چراغ برق به دار می آویزند.

در واکنش به اقدام خشونت بار معترضان در قتل این نوجوان عراقی، صالح محمد العراقی از افراد نزدیک به مقتدی صدر، رهبر جریان صدر در توئیتی تهدید کرد اگر ظرف 48 ساعت تروریست هایی که این جرم را مرتکب شدند، تحویل دستگاه قضائی نشوند، نیروهای کلاه آبی(نیروهای سرایا السلام وابسته به مقتدی صدر) از میدان التحریر عقب نشيني خواهند كرد.

تظاهرات‌کنندگان در میدان «التحریر» بغداد نیز طی بیانیه‌ای درباره حادثه میدان الوثبه در مرکز بغداد، اعلام کردند که این اقدام یک طرح برای تخریب وجهه تظاهرات‌هاست.

به گزارش پایگاه خبری «بغداد الیوم»، در بیانیه معترضان التحریر آمده است: ما برای تظاهرات‌ مسالمت آمیز و اصلاح امور و توقف خونریزی و تحویل جنایتکاران به نهاد قضایی کشور و بازگرداندن کلیه امور به حالت طبیعی، در خیابان‌ها حاضر شده‌ایم. ما برای زندگی در صلح و آرامش و با شعار اعتراض مسالمت‌آمیز تظاهرات کرده‌ایم.

بر اساس این بیانیه، تظاهرات‌کنندگان عراقی در پایتخت این کشور بر مسالمت‌آمیز ماندن اعتراض‌های خود تاکید کردند و حادثه امروز میدان الوثبه را جنایتی توصیف کردند که هم معترضان آن را محکوم می‌کنند و هم از نظر انسانی و شرعی، محکوم است و باید در حق عاملان آن، قانون اعمال شود.

در این بیانیه آمده است: تظاهرات‌کنندگان شرکت‌کننده در تظاهرات مسالمت آمیز با کلیه این اقدامات مخالفند و آن را رد می‌کنند. لذا ما ازهرگونه اقدام خارج از چارچوب اعتراضات مسالمت‌آمیز اعلام برائت می‌کنیم و مسالمت آمیز بودن اعتراضات خود را حفظ خواهیم کرد تا به مطالبات و حقوق واقعی خود برسیم.

سرتیپ ستاد «عبدالکریم خلف» سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق درباره جزئیات این حادثه، گفت که شخصی که امروز در میدان الوثبه اعدام و به تیر برق آویزان شد، 16 سال سن داشت و نام او «هیثم علی اسماعیل» است که پس از درگیری لفظی با برخی از حاضران در تظاهرات امروز در میدان مذکور، کشته شده است. وی از معترضانی که در نزدیکی خانه‌اش تجمع کرده بودند، خواسته بود که آنجا را ترک کنند.

وی افزود: این مشاجره لفظی در ادامه به درگیری میان دو طرف منجر شد و جوان عراقی چند تیرهوایی شلیک کرد و همین امر موجب شد تا افراد حاضر در نزدیک منزل این جوان، منزلش را با کوکتل مولوتوف به آتش بکشند. بر شمار معترضان به این جوان، کم کم افزوده شد و آنها پس از یورش به منزل این جوان و لخت کردن او، او را کشتند و به تیربرق آویزان کردند.

سخنگوی فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق افزود که نیروهای امنیت تا به این لحظه در این جریان مداخله نکرده‌اند و منتظر تصمیم‌گیری طرف‌های مسئول هستند.

پربیننده ترین خبرها