اعتراض بنگلادش به لایحه شهروندی هند/ سفر وزیر خارجه بنگلادش به دهلی نو لغو شد

اعتراض بنگلادش به لایحه شهروندی هند/ سفر وزیر خارجه بنگلادش به دهلی نو لغو شد
پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 18:42

"ای کی عبدل مومن" وزیر امور خارجه بنگلادش روز پنجشنبه در اعتراض به تصویب لایحه شهروندی هند سفر دو روزه خود به دهلی نو را لغو کرد.

العالم ـ آسیا

نشریه «نیوز ۱۸» روز پنجشنبه نوشت: وزیر امور خارجه بنگلادش ضمن رد اظهارات مقامات هندی مبنی بر اینکه گروه های اقلیت مذهبی در بنگلادش با آزار و اذیت مواجه هستند اعلام کرد که لایحه شهروندی هند، شهرت این کشور به عنوان یک جامعه پویا را خدشه دار می کند.

نکته حائز اهمیت این است که مومن چند ساعت قبل از آغاز سفر خود به هند، اعلام کرد که برنامه سفر او لغو شده است.

بر اساس اعلامیه وزارت امورخارجه هند، ای کی عبدل مومن قرار یود امروز عصر وارد دهلی نو شود.

وزیر امور خارجه بنگلادش دلیل لغو سفر خود به هند را تداخل برنامه های داخلی اعلام کرده است اما منابع دیپلماتیک اعلام کرده اند که وی به دلیل لایحه جنجالی شهروندی هند و فشار های داخلی تصمیم گرفته است که این سفر را لغو کند.

وزیر امور خارجه بنگلادش روز گذشته در پاسخ به سخنان آمیت شاه وزیر کشور هند مبنی بر آزار و اذیت اقلیت های مذهبی در بنگلادش گفت: این اتهامات صحیح نیست و بر اساس اطلاعات نادرست بنا شده است. بسیاری از تصمیمات در بنگلادش بر اساس نظر افراد متعلق به ادیان مختلف گرفته می شود و بنگلادش هیچگاه فردی را بر اساس مذهب او قضاوت نمی کند.

به گزارش ایرنا، لایحه جنجالی شهروندی هند به دنبال اعطای حقوق شهروندی به اقلیت های غیر مسلمان از کشور های بنگلادش، پاکستان و افغانستان است که قبل از سال ۲۰۱۵ وارد هند شده اند.

این لایحه ابتدا در سال ۲۰۱۶ در پارلمان هند مطرح شد اما به دلیل اعتراضات گسترده، رسیدگی به آن به زمان دیگری انتقال یافت.اما چندی پیش بار دیگر توسط آمیت شاه وزیر کشور هند در پارلمان این کشور مطرح شد و توانست در مجلس لوک سابها(مجلس پایین) ۳۱۱ رای موافق کسب کند.

این لایحه روز گذشته در مجلس علیای هند نیز تصویب نهایی را به دست آورد تا مسیر ورود آن به قانون اساسی هند هموار شود. اما همزمان با این اقدام، مناطق شمال شرق از جمله ایالت آسام هند روز گذشته و امروز شاهد اعتراضات گسترده و همچنین بروز خشونت های متعدد بود.

پربیننده ترین خبرها