حضور ملموس مخالفان برگزیت در صف انتخابات انگلیس

حضور ملموس مخالفان برگزیت در صف انتخابات انگلیس
پنج‌شنبه 21 آذر 1398 - 21:08

 در اولین انتخابات انگلیس که پس از نزدیک یک قرن در ماه دسامبر برگزار می‌شود، حضور مخالفان خروج این کشور از اتحادیه اروپا به ویژه جوانانی که از تحمل شکست در همه‌پرسی برگزیت احساس سرخوردگی می کنند، در پای صندوق‌های رای ملموس و مشهودتر است.

العالم - اروپا

حوزه‌های اخذ رای در انگلیس از ساعت ۷ صبح آغاز به کار کرده و ساعت ۱۰ شب به کار خود پایان خواهند داد. طبق قانون امکان تصویر برداری از داخل حوزه‌های اخذ رای و یا رای دهندگان نیست اما موسسات داده‌پژوهی بیرون شعبه‌هایی که در تعیین سرنوشت انتخابات کلیدی هستند به کار نظرسنجی از رای دهندگان مشغول هستند.

«بوریس جانسون» نخست وزیر انگلیس در ساعات اولیه بامداد رای خود را به صندوق انداخته است. این اولین انتخابات سراسری انگلیس است که پس از تقریباً یک قرن در ماه دسامبر و نزدیک تعطیلات کریسمس برگزار می شود.

سردی هوا و لغزنده بودن معابر به خصوص در مناطق شمالی مانند اسکاتلند نگرانی‌هایی در مورد کاهش میزان مشارکت مردم ایجاد کرده است. با این حال مشاهدات میدانی تا این لحظه نشان دهنده استقبال بیشتر مردم به نسبت رای گیری های گذشته است.مشاهدات میدانی تا این لحظه نشان دهنده استقبال بیشتر مردم به نسبت رای گیری های گذشته است.

در حوزه های رای گیری به نسبت موارد قبلی، حضور جوانان بیشتر و ملموس‌تر است. به نظر می‌رسد جوانان انگلیس که مخالف خروج انگلیس از اتحادیه اروپا هستند در سال‌های اخیر سیاسی‌تر شده و به اهمیت شرکت در انتخابات بیشتر واقف شده‌اند. در برخی از صندوق‌های رای گیری صف های طولانی تشکیل شده که در انگلیس بی‌سابقه یا دست کم، کم سابقه است.

علاوه بر جوانان بسیاری از شهروندان اروپایی که پس از همه‌پرسی برگزیت مجبور به تقاضای شهروندی انگلیس شده‌اند نیز از جمله «رای اولی»های این دوره هستند. انتظار می‌رود این گروه بیشتر به احزاب مخالف برگزیت رای دهند.

گزارش شده که رهبران احزاب اصلی محافظه کار، کارگر، حزب ملی گرای اسکاتلند و لیبرال دموکرات تاکنون آرای خود را به صندوق انداخته‌اند. گزارش‌ها حاکیست که حداقل یک صندوق رای در منطقه «مادر وِل» در «لینکارشایر» به دلیل آنچه کشف «شیء مشکوک» خوانده شده به جای دیگری منتقل شده است.

برگزاری انتخابات در شرایط بحران

انگلیس در حالی سومین انتخابات سراسری خود در مدت پنج سال را برگزار می کند که کشور دچار بحران‌های گوناگون بوده و انتظار می‌رود یک نتیجه قطعی بتواند کشور را از این سردرگمی نجات بدهد.

بوریس جانسون با اعلام انتخابات زودرس تلاش دارد بتواند اکثریت پارلمان را برای پیشبرد طرح‌های خود به دست بیاورد.

وی اولین و مهم‌ترین موضوع را برگزیت اعلام کرده و قول داده است در صورت پیروزی تا شب کریسمس تکلیف برگزیت را معلوم کند.

با این حال نظرسنجی‌هایی که موضوعات مهم برای رای دهندگان را دنبال می‌کنند نشان داده‌اند در هفته‌های گذشته به طور مرتب از اهمیت برگزیت برای رای دهندگان کاسته شده و این موضوع برخلاف روزهای اول، دیگر برای آنها اولویت ندارد.نظرسنجی‌هایی که موضوعات مهم برای رای دهندگان را دنبال می‌کنند نشان داده‌اند در هفته‌های گذشته به طور مرتب از اهمیت برگزیت برای رای دهندگان کاسته شده و این موضوع برخلاف روزهای اول، دیگر برای آنها اولویت ندارد.

این مساله می‌تواند برای حزب محافظه کار که تمام نیروی خود را روی موضوع برگزیت متمرکز کرده است ناخوشایند باشد.

آخرین نظرسنجی‌ها همچنان حزب محافظه‌کار را جلوتر از حزب کارگر نشان داده و اکثریت کوچکی را در حد ۲۵ کرسی برای این حزب پیش‌بینی می‌کنند.

اما از آنجایی که این عدد در محدوده درصد خطای این نظرسنجی‌ها قرار دارد، برای همین نتیجه انتخابات قابل پیش‌بنی نیست. بوریس جانسون وضعیت را به «لبه تیغ» تشبیه کرده است.

در طول روز انتخابات، رسانه‌ها و شخصیت‌ها از هرگونه اظهار نظر در مورد نتیجه و یا نحوه رای دادن مردم منع شده‌اند. در واقع این کار غیرقانونی بوده و می‌تواند به جریمه تا حداکثر ۵ هزار پوند یا ۶ ماه حبس منتهی شود.

به همین دلیل رسانه‌ها در طول مدت برگزاری انتخابات در این زمینه سکوت می‌کنند.

اولین گمانه زنی‌ها از ساعت ۱۰ شب و پس از بسته شدن صندوق ها آغاز خواهد شد. در اولین نظر سنجی پس از انتخابات که به exit poll یا نظرسنجی خروج معروف است، می‌توان به‌صورت تقریبی نتیجه انتخابات را پیش‌بینی کرد.

رسانه‌های انگلیس تا صبح جمعه که نتیجه قطعی اعلام شود به گزارش زنده از شمارش آرا در حوزه های انتخاباتی مختلف ادامه خواهند داد.

عصر روز جمعه نتیجه انتخابات و دولت آینده معلوم خواهد شد. اما اگر هیچ‌کدام از احزاب موفق به کسب اکثریت نشوند، آنگاه باید منتظر مذاکره‌ها برای تشکیل یک دولت ائتلافی بود.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها