حزب رئیس‌جهمور لبنان در دولتی که الحریری نخست‌وزیرش باشد، شرکت نمی‌کند

حزب رئیس‌جهمور لبنان در دولتی که الحریری نخست‌وزیرش باشد، شرکت نمی‌کند
شنبه 23 آذر 1398 - 10:56

در فاصله دو روز مانده به موعد جلسه پارلمان لبنان برای انتخاب نخست‌وزیر، «التیار الوطنی الحر» اعلام کرده، در دولتی که «سعد الحریری» نخست‌وزیر آن باشد به هیج وجه مشارکت نخواهد کرد.

العالم _ لبنان

شصت روز از زمانی که تظاهرات لبنان در اعتراض به وضعیت اقتصادی آغاز شد، می‌گذرد و هنوز تکلیف دولت جدید مشخص نیست.

قرار است دوشنبه هفته جاری (۲۶ آذر) جلسه پارلمان برای رایزنی‌های لازم جهت انتخاب نخست‌وزیر تشکیل شود و این ۴۸ ساعت فرصت خوبی برای مشورت‌های پایانی احزاب است.

روزنامه «الاخبار» در گزارشی در همین رابطه به ادامه اختلافات میان «سعد الحریری» نخست‌وزیر دولت پیشبرد امور و «جبران باسیل» وزیر خارجه خبر داد و نوشت، سخنرانی دیشب (جمعه شب) «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در نرم کردن موضع باسیل برای مشارکت در دولت تأثیری نداشت و «التیار الوطنی الحر» اعلام کرده امکان ندارد در دولتی که الحریری نخست‌وزیر آن باشد، شرکت کند، این تصمیمی نهایی است و امکان بازگشت از آن وجود ندارد.

باسیل در این زمینه در کنفرانسی مطبوعاتی اعلام کرده بود، «آماده ورود به دولتی که خودِ عناصر شکست در آن حضور دارند» نیست.

الاخبار ادامه داد، دو روز پیش «نبیه بری» رئیس پارلمان به باسیل گفت که در صورت عدم مشارکت التیار الوطنی در دولت، جنبش «امل» نیز در دولت شرکت نمی‌کند اما باسیل در کنفرانسی مطبوعاتی، جنبش امل و حزب‌الله را از اتخاذ موضعی مشابه آزاد گذاشت.

دو روز پیش محافل سیاسی گمانه‌زنی‌هایی درباره اینکه «میشل عون» رئیس‌جمهور قصد دارد با یک یا دو وزیر در دولت شرکت کند، مطرح شده بود، محافل نزدیک به رئیس‌جمهوری این اخبار را تکذیب کردند و به الاخبار گفتند: «موضوع، مشخص است، هیچ سهمیه‌ای برای التیار الوطنی و رئیس‌جمهور در دولتی که سعد الحریری رئیس آن باشد، وجود نخواهد داشت».

قرار بود جلسه پارلمان لبنان دوشنبه هفته پیش برگزار شود اما با استعفای «سمیر الخطیب» نامزد نخست‌وزیری، این جلسه به هفته جاری موکول شد.

دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دیشب خود اعلام کرد، حزب‌الله از روز اول گفت که مخالف استعفای «سعد الحریری»، نخست‌وزیر مستعفی لبنان است و دلایل این مخالفت را گفت؛ اینکه تشکیل دولت جدید در لبنان سخت است و به نفع این کشور به دلیل اوضاع سیاسی و اقتصادی نیست.

او گفت که گزینه همچنان راه حل در لبنان در دو راه حل خلاصه می‌شود؛ ایجاد دولتی بدون سعد الحریری با تشکیل این دولت با نخست‌وزیری حریری که هر دو فعلاً مطرح است. سید حسن نصرالله ادامه داد: «راه حل ِتشکیل دولت به نخست‌وزیری حریری همچنان پا برجاست ولی او باید مقداری، مسائل و امور را حل و تغییر دهد»

فارس

پربیننده ترین خبرها