در پی خروج هواپیماهای نظامی آمریکا از ترکیه؛

وزارت دفاع آمریکا: بستن پایگاه اینجرلیک باید توسط ناتو مورد بحث قرار گیرد

وزارت دفاع آمریکا: بستن پایگاه اینجرلیک باید توسط ناتو مورد بحث قرار گیرد
سه شنبه 26 آذر 1398 - 07:36

وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه گفت: اگر ترکیه در مورد بستن پایگاه اینجرلیک جدی باشد، این موضوع باید توسط ناتو مورد بحث قرار گیرد.

العالم- آمریکا

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز، به دنبال انتشار برخی از اخبار مبنی بر تصمیم جدید دولت آنکارا برای بستن پایگاه آمریکایی اینجرلیک، مارک اسپر به خبرنگاران گفت: من در صحبت با همتای ترکی خود متوجه خواهم شد که اردوغان چقدر در بستن این پایگاه که محل کلاهک‌های هسته‌ای آمریکا است، جدی است.
اسپر افزود: قبلاً موضوع ترک پایگاه اینجرلیک برای من مطرح نشده است. اولین موردی که من از آن مطلع شدم خواندن آن در مقاله‌ها بوده است، بنابراین باید با همتای دفاعی صحبت کنم تا بفهمم منظورشان واقعاً چیست و چقدر جدی هستند.
وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد که اگر ترکیه در مورد بستن پایگاه اینجرلیک جدی باشد، این موضوع باید توسط ناتو مورد بحث قرار گیرد.

به دنبال تلاش اردوغان برای بستن پایگاه اینجرلیک، تارنمای بلغارستان میلیتری نوشت: روز دوشنبه حداقل پنج هواپیمای حمل و نقل نظامی نیروی هوایی ایالات متحده از پایگاه هوایی اینجرلیک ترکیه جایی که سلاح‌های هسته‌ای آمریکا در آن واقع شده بود، خارج شدند.

براساس این گزارش، سه فروند هواپیمای (C-۱۷A) یک فروند هواپیمای (C-۵M) و یک هواپیمای (C-۴۰B) پایگاه هوایی اینجرلیک را ترک کرده‌اند.

خروج هواپیماهای نظامی آمریکا از ترکیه در حال صورت می‌گیرد که رجب طیب اردوغان روز یکشنبه در واکنش به تصویب قطعنامه‌ای در کنگره آمریکا گفت که اگر لازم باشد پایگاه‌های نظامی میزبان نیروهای آمریکایی در کشورش را تعطیل می‌کند.
رییس جمهوری ترکیه در گفت وگویی به تصویب قطعنامه‌ای در کنگره آمریکا برای به رسمیت شناختن «نسل‌کشی ارامنه» توسط دولت عثمانی واکنش نشان داد و از کارنامه سیاه اروپا و آمریکا در قتل عام و به بردگی گرفتن سرخپوستان و سیاهپوستان گفت.
اردوغان همچنین پیرامون واکنش عملی به این اقدام در کنگره آمریکا تاکید کرد: در صورت لزوم با هیات‌های دیپلماتیک خود رایزنی می‌کنیم و اگر ضرورت داشته باشد ممکن است اینجیرلیک [پایگاه هوایی در جنوب استان آدانا] و کوره‌جیک [پایگاه راداری در شرق استان مالاتیا] را ببندیم.
رئیس جمهوری ترکیه این قطعنامه را "سیاسی" و ناشی از دو قطبی شدن شدید فضای سیاسی آمریکا دانست و برخی سیاستمداران آمریکایی را متهم به سوء استفاده از تحولات ترکیه برای ضربه زدن به دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده کرد.
سنای آمریکا پنجشنبه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد که کشتار ارامنه در سال‌های جنگ جهانی اول از سوی دولت عثمانی را رسما به عنوان «نسل‌کشی» شناسایی می‌کند؛ این قطعنامه پیشتر با رای قریب به اتفاق در مجلس نمایندگان آمریکا نیز تصویب شده بود.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها