جلسه شورای امنیت برای بررسی تنش‌ها در کشمیر

جلسه شورای امنیت برای بررسی تنش‌ها در کشمیر
سه شنبه 26 آذر 1398 - 08:04

شورای امنیت سازمان ملل به درخواست نماینده چین، برای بررسی وضعیت منطقه کشمیر در هند، تشکیل جلسه می‌دهد.

العالم_ آمریکا

دیپلمات‌های سازمان ملل می‌گویند که شورای امنیت به درخواست نماینده چین، روز سه‌شنبه برای بررسی وضعیت ایالت «جامو و کشمیر» و تنش‌های اخیر در این منطقه تشکیل جلسه می‌دهد.

خبرگزاری «رویترز» بامداد سه‌شنبه به نقل از دیپلمات‌های سازمان ملل نوشت: «شورای [امنیت] در اولین جلسه بعد از نشست قبلی در دیدار ماه آگوست به درخواست پاکستان و چین، پشت درب‌های بسته جلسه خواهد داشت».

بر این اساس، نماینده چین در سازمان ملل طی نامه‌ای به اعضای شورای امنیت نوشت: «با توجه به وخامت اوضاع و خطر وقوع درگیری‌های بیشتر، [دولت] چین قصد دارد درخواست پاکستان را تکرار کرده و جلسه شورای [امنیت] را درخصوص وضعیت جامو و کشمیر خواستار شود».

دیپلمات‌های سازمان ملل که خواستند نامشان فاش نشود، به رویترز گفتند که این جلسه روز سه‌شنبه برگزار می‌شود.

اوایل ماه آگوست (اواسط مردادماه)، دولت هند، در اقدامی که با اعتراض گسترده در منطقه کشمیر روبرو شد، وضعیت خودمختاری این منطقه یا همان ماده ۳۷۰ قانون اساسی را لغو و اعلام کرد که به زودی استان جامو و کشمیر را به دو منطقه تحت کنترل مستقیم دولت فدرال تقسیم می‌کند.

طبق ماده ۳۷۰ قانون اساسی هند، جامو و کشمیر، قانون اساسی و قوانین عرفی جداگانه‌ای دارد که شامل مسائلی همچون شهروندی، دارایی و مالکیت زمین می‌شد و هم‌اکنون با لغو این ماده، این منطقه همچون مناطق دیگر هند است و دیگر شهروندان هند می‌توانند زمین و ملک در این استان خریداری کنند و هرکسی نیز امکان رأی دادن در این منطقه را دارد.

از آن زمان، کشمیر در وضعیت امنیتی به سر می‌برد و چندین هزار نظامی هندی با حضور در این منطقه با هرگونه اعتراضی برخورد می‌کنند. تلفن‌های همراه و اینترنت هم برای چند هفته در این منطقه قطع بود و شهروندان برای تردد در کشمیر باید از ایست و بازرسی‌های متعدد عبور می‌کردند.

از طرفی، دولت هند علیرغم اعتراضات گسترده ساکنان کشمیر هند، روز پنجشنبه رسماً «جامو و کشمیر» را به ۲ منطقه «جامو و کشمیر» و «لداخ» تقسیم کرد که مستقیماً تحت کنترل دولت مرکزی «دهلی‌نو» قرار می‌گیرند.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها