کشکول العالم/

تحریم؛ سزای جنگ با تروریست های "داعش"!

تحریم؛ سزای جنگ با تروریست های
سه شنبه 26 آذر 1398 - 22:13

از زمان روی کار آمدن دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور امریکا در ژانویه سال 2017 میلادی، دولت این کشور با رویکرد یکجانبه سلطه بر جهان به شیوه ای گستاخانه اقدام به راه اندازی جنگ اقتصادی علیه دیگر کشورها کرده است تا آنها را به زانو درآورد.

العالم - كشكول

در راستای اجرای این سیاست که نقض قوانین بین المللی به شمار می رود، آمریکا برخی شخصیت های برجسته عراقی را به ادعای نقض حقوق بشر تحریم کرد.

این تحریم ها که از سوی وزارت خزانه داری امریکا اعلام شد، علیه روحانی معروف عراقی قیس الخزعلی رهبر جنبش "عصائب اهل الحق" به اجرا درآمد.

جنبش "عصائب اهل الحق" یکی از نیروهای مردمی وابسته به نهاد حشد الشعبی عراق است که پس از فتوای جهاد کفایی آیت الله سید علی سیستانی از مراجع تقلید عراق، برای جنگ با "داعش" تشکیل شد.

علاوه بر قیس برادر وی لیث الخزعلی و همچنین حسین فالح اللامی رئیس اداره امنیت مرکزی حشد الشعبی نیز در لیست تحریم ها ی امریکا قرار گرفتند.

در همین راستا دولت عراق در یک موضع گیری رسمی قرار گرفتن اسامی تعدادی از فرماندهان و شخصیت های عراقی در فهرست تحریم های آمریکا را محکوم کرد. عادل عبد المهدی رئیس دولت مستعفی این کشور طی بیانیه ای اعلام کرد: "قرار گفتن نام فرماندهان و شخصیت های معروف و با سابقه عراقی که در مبارزه با داعش نقشی سیاسی ایفا نموده اند در فهرست تحریم کشورهایی که با آنها روابط و پیمان نامه داریم، را نپذیرفته و محکوم می کنیم".

ما در اینجا به دنبال بیان جزئیات تصمیمات ترامپ که در مقایسه با سران پیشین آمریکا در ظاهر و ماهییت تغییر نسبی داشته است نیستیم؛ چرا که ترامپ از جمله روسای جمهور امریکا است که از زمان ورودش به کاخ سفید بیش از همتایان خود از سلاح محاصره و تحریم علیه کشورهای دیگر استفاده کرده است. و این موضوع به نوعی نشانگر آن است که دولت ترامپ با توجه به شکست های پی در پی نظامی امریکا در برابر اراده و مقاومت ملت ها تصمیم گرفته است پس از دهه ها؛ استراتژی این کشور را از جنگ نظامی به جنگ اقتصادی تغییر دهد. جنگی که منافع استکباری دولت امریکا را از جیب کشور های مستقل و ملت ها آزاده تامین خواهد کرد.

اما آنچه که در این نوشته باید مورد بررسی قرار گیرد دلایل و نشانه های اقدام امریکا در تحریم افراد و شخصیت های عراقی است که نقشی برجسته و محوری در مبارزه با "داعش" و ریشه کن این گروه تروریستی در عراق بر عهده داشته اند.

این موضوع تا حدودی سوال بر انگیز است زیرا تحریم این افراد با شعارهای امریکا در رابطه با نابودی "داعش" و دیگر گروههای تروریستی و دست آویز قرار دادن این موضوع به عنوان بهانه ای برای تشکیل ائتلاف های بین المللی، کاملا در تناقض است.

در همین راستا لازم است به چند نکته به عنوان نمونه اشاره کرد تا بر همگان روشن شود جنگ امریکا علیه "داعش" نمایشنامه ای بیش نبوده که هدف از اجرای آن تحقق طرح ها و توطئه های خطرناک امریکا و دست پرورده این دولت یعنی رژیم صهیونیستی در خاورمیانه است که با همکاری نوکران و مزدوران آنان علیه کشورها و مردم مسلمان منطقه پیاده می شود.

اولا.. همواره از زمان فروپاشی "القاعده" و پیدایش گروه تکفیری تروریستی "داعش" که با چهره ای بسیار خشن و سفاک از آن رونمایی شد، درباره عوامل پشت پرده این گروه تروریستی و حامیان مالی آن تردید وجود داشته است. اما با دقت نظر در جنایت هایی که داعش مرتکب شده است و اصرار این گروه بر انجام بدترین نوع خشونت، کشتار و اسارت غیر نظامیان ؛ و پوشش گسترده این رفتارهای مشمئز کننده از سوی رسانه های غربی؛ مشخص می شود هدف از تاسیس "داعش" تخریب چهره اسلام و خدشه دار کردن آن است ودلیل این اقدام نیز آنست که در نام گذاری "داعش" با شیطنت علیه مسلمانان از عنوان گروه "اسلامی" که دارای "دولت" است استفاده شده است.

ثانیا.. علیرغم تعدد گروه های تکفیری تروریستی، از "القاعده" گرفته تا "داعش" و "جبهه النصره" و غیره..؛ باید گفت این گروه های تروریستی ابزارهایی هستند که توسط خود امریکا برای اجرای طرح های ویرانگرش در کشور های اسلامی ایجاد شده اند. از جمله این طرحها می توان به طرح "خاورمیانه بزرگ" اشاره کرد که در سالهای گذشته توسط امریکا و با هدف ایجاد هرج و مرج خلاق و رشد و پرورش جنگ ها و در گیری ها راه اندازی شد تا نگاه ها را از دشمن اصلی مردم منطقه یعنی رژیم صهیونیستی منحرف و به این حوادث معطوف کند. پس از ناکامی این طرح، آمریکایی ها با سناریوی جدید دیگری که در دولت ترامپ طراحی و به اجرا گذاشته شد از طرح "معامله قرن" پرده برداری کردند تا آرمان فلسطین را نابود و زمینه را برای به رسمیت شناخت رژیم صهیونیستی و فشار به کشور های منطقه برای عادی سازی روابط با این رژیم آماده نمایند.

ثالثا.. از جمله شواهدی که بر ایجاد "داعش" توسط آمریکا وجود دارد؛ اعترافات شماری از مقامات امریکایی و در راس آنان دونالد ترامپ دلال کاخ سفید است که پیش از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری امریکا در یکی از کمپین های تبلیغاتیش ضمن اینکه گفته بود سیاست های دولت باراک اوباما، موجب ایجاد بحران و افزایش درگیری ها در خاورمیانه شده است صراحتا اوباما و هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه اش را به ایجاد گروه داعش متهم کرده بود. همچنین خود کلینتون نیز با وقاحت تمام در کتابش با عنوان "گزینه های دشوار" اعتراف کرده است که دولت امریکا برای تجزیه خاورمیانه اقدام به ایجاد "داعش" کرده است.

با توجه به این اطلاعات، می توان با ادله قطعی گفت جنگ علیه "داعش" و گروه های تروریستی مشابه آن به هیچ وجه برای آمریکا مطرح نیست و هدف این کشور از تشکیل ائتلاف موهوم ضد "داعش"، سرپوش گذاشتن بر حضور نظامیان امریکایی در منطقه و دخالت این کشور در امور کشورهای دیگر با ادعای مبارزه با تروریسم است.

از این رو، دلایل تحریمهای امریکا علیه افراد وشخصیت های عراقی که با "داعش" مبارزه کرده و نقش فرماندهی در نابودی تروریست ها داشته اند، مانند روز روشن است و دیگر هیچ جایی برای تردید و یا تعجب باقی نخواهد گذاشت که چرا امریکا فرماندهان حشد الشعبی عراق را که نهادی مردمی است، تحریم می کند.

روشن است که امریکا به این نتیجه رسیده که شکست محور مقاومت در عراق با جنگ نظامی دشوار است؛ جنگی که در ماه های گذشته با بمباران و هدف قراردادن پایگاه ها و پادگان های حشد الشعبی با همکاری برخی مزدوران امریکا در سازمان اطلاعات عراق نمود پیدا کرد. از این رو دولت ترامپ با ارزیابی تحولات و حوادث جدید عراق و به بهانه های واهی به طرح تحریم فرماندهان و رزمندگان حشد الشعبی و محور مقاومت پناه آورده است.

و اگر باقی ماند ه های "داعش" و تفاله های صدام نبودند، این طرح امریکا نیز ناکام می ماند. اما همانطور که این روزها شاهدیم این تروریست های جنایتکار با رخنه کردن در میان معترضین عراقی و اقدامات مشکوک و خطرناکشان به دنبال منحرف کردن خواسته های به حق مردمی و سوق دادن آن به سمت خشونت، تخریب و هرج و مرج هستند تا با اتهام افرادی که همواره خیرخواه مرد عراق بوده اند و برای این کشور امنیت و ثبات به ارمغان آورده اند، به موج سواری بر این جریان ادامه دهند.

در پایان ابراز می شود، دولت آمریکا و مزدوران دنباله رو این کشور درعراق باید بدانند ملت این کشور هرگز از "داعش" فرمان نمی برد و در این مسیر به لطف رهنمود های مرجعیت که همواره حامی عراق و شهروندان این کشور بوده است به مبارزه با تروریست تا شکست نهایی آن ادامه خواهد داد.

ابراهيم علي

پربیننده ترین خبرها