نبرد دموکرات ها و ترامپ؛ عزل یا پیروزی قاطع در انتخابات

نبرد دموکرات ها و ترامپ؛ عزل یا پیروزی قاطع در انتخابات
پنج‌شنبه 28 آذر 1398 - 18:09

با رای آوردن طرح استیضاح دونالد ترامپ ترامپ در مجلس نمایندگان آمریکا و متهم شدن وی در پرونده رسوایی بزرگ موسوم به «اوکراین گیت» دموکرات ها وارد کارزاری سنگین با هدف برکناری ترامپ شده اند.

العالم - کشکول

در ابتدا نگاهی گذرا به اتهاماتی که متوجه ترامپ است می اندازیم که شامل دو بند می شود:

بند اول: سوء استفاده از قدرت، طبق قانون اساسی آمریکا سوء استفاده از قدرت به معنای استفاده از اختیارات ریاست جمهوری در راستای منافع شخصی است، دموکرات ها با تکیه بر این تعریف تاکید کردند که ترامپ از اختیارات خود در توقف کمک های نظامی به اوکراین سوء استفاده کرده تا از آن به عنوان ابزاری جهت اعمال فشار به دولت اوکراین برای انجام تحقیقاتی را در مورد تخلفات مالی احتمالی پسر «جو بایدن» معاون سابق رئیس‌جمهور آمریکا (باراک اوباما) صادر کند و ارائه کمک‌های نظامی به اوکراین را منوط به پذیرش این خواسته کرده است.

بند دوم: کارشکنی در کار کنگره، دونالد ترامپ تلاش کرده تا در روند تحقیقات کنگره درخصوص پرونده استیضاحش کارشکنی کرده و مانع از ارائه اطلاعات لازم از سوی کاخ سفید به کنگره شده است و مشاوران و دستیاران وی به درخواست های کنگره برای ادای شهادت و ارائه اطلاعات در خصوص پرونده مربوط به اکراین بی توجهی کرده و پاسخی ندادند.

اتهامات مذکور علیه ترامپ که طبق ادعای وی تلاشی برای کودتای غیر قانونی علیه رئیس جمهور است، به معنای جنگی گسترده است که دموکرات ها علیه وی آغاز کرده اند و حتی نانسی پلوسی رهبر اکثریت دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا ترامپ را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا توصیف و تاکید کرد که تا عزل وی پیش خواهد رفت.

در همین حال برخی طرف های آمریکایی تاکید دارند که اتهاماتی که درخصوص سوء استفاده از قدرت بر ترامپ وارد است نیازمند تحقیق و بررسی و محاکمه است.

زمانی که پرونده استیضاح ترامپ به دادگاه سنا ارائه شود از آن رو که جمهوری خواهان اکثریت را در سنا دارند، نقش این حزب پررنگ تر و برجسته تر از پیش می شود، جمهوری خواهان اعلام کردند که با عزل ترامپ مخالف هستند.

میچ مکانل، رهبر اکثریت سنا تاکید کرده است که موضع این حزب همسو با موضع ترامپ است و اگر پرونده استیضاح ترامپ به سنا برسد وی با کاخ سفید هماهنگی هایی انجام خواهد داد.

اتخاذ این موضع طبیعی به نظر می رسد از این رو که بدیهی است اگر اعضای جمهوری خواه سنا از رئیس جمهوری که وابسته به حزبشان است حمایت کنند اما اتفاقاتی که طی یک سال آتی تا برگزاری انتخابات آتی خواهد افتاد معادلات را تغییر خواهد داد.

این طبیعی است که سناتورهای جمهوریخواه از رییس جمهوری حمایت کنند که وابسته به حزبشان است. اما رویدادهای اخیر آنهم وقتی که تنها یک سال دیگر به انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا مانده است، به طور حتم روند امور را تغییر خواهد داد.

در این زمینه می توان آنچه را که درباره ریچارد نیکسون رییس جمهور آمریکا در سال 1974 در پرونده موسوم به رسوایی واترگیت به وقوع پیوست را یادآوری کرد.

کارشناسان می گویند که دموکرات‌ها برای وارد کردن ضربه ای کاری که بتواند سناتورهای جمهوریخواه را مجبور به قبول عزل ترامپ کنند، باید دلیلی قاطع یا شاهدی از نزدیکان فعلی یا سابق ترامپ را بیابند.

اما برخی دیگر معتقدند که شرایط فعلی در مجلس سنای آمریکا کاملا با پرونده نیکسون متفاوت است به این دلیل که ترامپ دارای طرفداران زیادی در مجلس سنا است، لذا اوضاع دمکرات‌ها برای به کرسی نشاندن حرفشان در زمینه عزل ترامپ دشوار است.

البته عده ای از کارشناسان می گویند دموکرات‌ها از همان ابتدا می دانستند که تلاششان به عزل ترامپ منتهی نخواهد شد اما کوشیدند تا از موضوع رای گیری برای عزل ترامپ در کنگره، مخدوش کردن وجهه اش از طریق تحقیقات و فراخوانی مستمر و موارد مشابه، به عنوان برگ برنده ای به نفع خود در انتخابات ریاست جمهوری سال آتی استفاده کنند.

حسین موسوی - العالم

پربیننده ترین خبرها