تبون: ریاست جمهوری الجزایر را به دو دوره کاهش می‌دهم

تبون: ریاست جمهوری الجزایر را به دو دوره کاهش می‌دهم
جمعه 29 آذر 1398 - 16:11

رئیس جمهور جدید الجزایر متعهد شد که دوره ریاست جمهوری این کشور را به دو دوره کاهش دهد.

العالم - الجزایر

بر اساس قانون انتخابات الجزایر رئیس جمهور می‌تواند برای دوره‌های پیاپی نامزد این سمت شود. به همین قانون سبب شد عبدالعزیز بوتفلیقه برای پنجمین بار در انتخابات ریاست جمهوری نامزد شود، اما اعتراضات مردمی سبب شد، این رئیس جمهور 92 ساله و بیمار در فروردین ماه گذشت از سمت خود کناره گیری کند.

رئیس جمهورجدید الجزایر با بیان اینکه در قانون انتخابات کشور تغییرات بنیادین ایجاد خواهم کرد، اظهار داشت: متعهد می‌شوم اختیارات ریاست جمهوری کاهش دهم و مسئولیت ریاست جمهوری هر فردی به دو دوره محدود شود.

به نوشته روزنامه الجزایری الخبر الیومی، عبدالمجید تبون که مراسم تحلیف ریاست جمهوریش دیروز در کاخ الامم الجزیره برگزار شد، تصریح کرد: متعهد می‌شوم که دستگاه های حاکمیتی ( قوه قضائیه ، مجلس قانونگذاری و قوه مجریه ) استقلال تام و کامل داشته باشند.

رئیس جمهور الجزایر درباره اصلاح قانون انتخابات این کشور گفت: این قانون به گونه‌ای اصلاح خواهد شد تا جوانان به ویژه دانشگاهیان بتواند در انتخابات شرکت کنند. دولت هزینه تبلیغات انتخاباتی آنان را تامین خواهد کرد تا انتخابات به میدان کسب امتیازات توسط مفسدان اقتصادی تبدیل نشود.

تبون قول داد تا در ساختار نظام مالیاتی الجزایر بازنگری عمیقی به عمل آورد، بحران مسکن را حل و فصل کند، کشاورزی را توسعه و آزادی‌های عمومی را افزایش دهد.

کارشناسان تحولات الجزایر معتقدند این وعده‌های تبون در راستای جلب مخالفان از جمله دانشگاهیان و پایان دادن به تظاهرات مردمی قابل ارزیابی است.

دانشگاهیان، احزاب سیاسی و بخش قابل توجهی از مردم الجزایر مخالف حضور عناصر وابسته به نظام بوتفلیقه در ساختار قدرت هستند.

عبدالمجید تبون نخست وزیر سابق الجزایر در دوره ریاست جمهور بوتفلیقه بوده است.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها