لبنان، تشکیل دولت بدون مداخله خارجی

لبنان، تشکیل دولت بدون مداخله خارجی
جمعه 29 آذر 1398 - 17:57

خبر:

دیروز با ۶۹ رای حسان دیاب از اهل سنت لبنان موفق شد رأی اکثریت گروههای لبنانی را بدست آورد و فردا رایزنیهایش را برای تشکیل کابینه با گروه‌های سیاسی آغاز خواهد کرد.

تحلیل:

- در حالی لبنان چند ماه ناآرام را پشت سر گذاشت که تلاشها و مداخلات خارجی یکی از اساسی ترین موانع بسامان رسیدن امور در این کشور بود. دیروز گروه‌های لبنانی قبل از آمدن "هیل" معاون وزارتخارجه آمریکا که امروز بنا بود به لبنان سفر کند کار ساماندهی به دولت را نهایی کردند

- دیاب به عنوان یک چهره تکنوکرات توانست نگاه‌ها را جهت برون رفت از مشکلات بخود جلب کند و با ۶۹ رای و علی‌رغم برخی مخالفت‌ها در خیابان عزم خود را برای تشکیل کابینه ای تکنوسیاسی اعلام و برآن پافشاری کند. استقبال اغلب گروه‌ها از دیاب و عدم اظهار نظر نکردن دیگران و اعلام بی نظری و نه مخالفت با او راه را برای نقش آفرینی موثر دیاب در عرصه لبنان هموار نشان می‌دهد.

- در سایه رفتار قانونمند گروه های سیاسی برخی همچنان ترجیح می دهند تا با طرح شبهات و اتهاماتی نظیر آنکه دیاب وابسته به حزب الله است یا از بقایای نظام فاسد پیشین است از کارآمدی و موثر واقع شدن او جلوگیری کنند و بزعم خود پروژه بی دولتی و بالمال سرنگونی نظام و ثبات سیاسی لبنان را پی جویی کنند تلاش جهت بستن راه‌ها و به تعطیلی کشاندن مجدد لبنان از دیشب با همین هدف پیگیری می‌شود. این درحالی است که هیچ نشانه ای از تعلق تشکیلاتی دیاب به حزب الله و همچنین هیچ سندی از آلودگی او به فساد ارائه نشده است.

- باتوجه به تحولات دیشب لبنان و با عنایت به شکست تلاش‌های بسیاری که در خلال ماه‌های گذشته هدف اساسی خود را تصفیه حساب با جریان مقاومت در لبنان قرار داده بود بنظر می‌رسد این تلاش‌ها البته بشکلی بسیار کم رمق ادامه پیدا کند. این حرکت البته با خویشتنداری مردم مجبور به پذیرش واقعیت های حاکم بر جامعه لبنان خواهد شد و بنفع جنبش اصلاح خواهانه مردم که اینک به نتیجه رسیده است کوتاه خواهد آمد.

پربیننده ترین خبرها