کره شمالی، آمریکا را به پرداخت «بهای گزاف» تهدید کرد

کره شمالی، آمریکا را به پرداخت «بهای گزاف» تهدید کرد
شنبه 30 آذر 1398 - 09:46

رسانه دولتی کره شمالی به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور، به آمریکا هشدار داد اگر به بهانه مسائل حقوق بشری، اقدامی علیه پیونگ‌یانگ انجام دهد، بهای گزافی را برای آن پرداخت خواهد کرد.

العالم - آسیا

کره شمالی امروز (شنبه) و در فاصله چند روز مانده به پایان ضرب‌الاجلی که به آمریکا داده، از دخالت واشنگتن در امور داخلی خود به بهانه مسائل حقوق بشری شدیدا انتقاد کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، رسانه دولتی کره شمالی «کِی. سی. اِن. اِی» - که بیانیه‌های رسمی پیونگ‌یانگ را منتشر می‌کند - گفت که «آزار زبانی» واشنگتن فقط وضعیت تنش‌بار کنونی در شبه‌جزیره کره را وخیم‌تر می‌کند.

این رسانه با قرائت بیانیه‌ای از سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی هشدار داد اگر آمریکا بخواهد اقدامی علیه سیستم حکومتی پیونگ‌یانگ به بهانه مسائل حقوق بشری کند، «بهای گزافی» برای آن پرداخت خواهد کرد.

مجمع عمومی سازمان ملل روز چهارشنبه آنچه را که «نقض طولانی‌مدت و مداوم حقوق بشر» در کره شمالی خواند، در قطعنامه سالانه خود محکوم کرد. نماینده کره شمالی در سازمان ملل نیز مخالفت قاطع خود با این قطعنامه را اعلام کرد.

بیانیه امروز وزارت خارجه کره شمالی و تهدید واشنگتن، اولین اظهارات پیونگ‌یانگ بعد از سفر «استفن بیگان» فرستاده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در امور کره شمالی به کشورهای کره جنوبی و چین برای گفت‌وگو درباره تنش‌های شرق آسیا بود. بیگان از کره شمالی خواسته که به مذاکرات با آمریکا بازگردد اما پیونگ‌یانگ هنوز جواب مستقیمی به این درخواست وی نداده است.

در هفته‌های اخیر تنش‌ها بین آمریکا و کره شمالی بالا گرفته به نحوی که چین مجبور شد از تمام طرف‌ها بخواهد که خویشتن‌داری نشان داده و به مصالحه روی بیاورند.

هفته قبل بود که رسانه دولتی کره شمالی از انجام دومین آزمایش «مهم» در سایت موشکی «سوهائی» خبر داده و گفت از نتایج این آزمایش برای تقویت «بازدارندگی استراتژیک هسته‌ای» خود استفاده می‌کنند.

«کیم جونگ‌اون» رهبر کره شمالی نیز پیشتر به واشنگتن تا پایان سال جاری میلادی برای اتخاذ یک رویکرد منعطف در قبال کره شمالی مهلت داده بود تا «محدوده زمانی برای گفت‌وگو که در سخنرانی سیاسی رهبر عالی کره شمالی (23 فروردین ماه) برای آمریکا معین شد، پایان امسال است».

همزمان با نزدیک شدن به موعد ضرب‌الاجل رهبر کره شمالی به آمریکا، دولت پیونگ‌یانگ هفته قبل با قطع امید تلویحی از مذاکره با آمریکا، گفته بود واشنگتن دیگر چیزی برای ارائه به ما در مذاکرات ندارد.

فارس

پربیننده ترین خبرها