استقبال فلسطینی‌ها از تصمیم دیوان کیفری بین الملل/ «روز سیاه» برای تل‌آویو

استقبال فلسطینی‌ها از تصمیم دیوان کیفری بین الملل/ «روز سیاه» برای تل‌آویو
شنبه 30 آذر 1398 - 12:53

گروه‌های مختلف فلسطینی از قصد دیوان کیفری بین‌المللی برای انجام تحقیقات درباره جنایات رژیم صهیونیستی استقبال کردند و آن را روزی تاریخی نامیدند اما نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در واکنش اعلام کرد، امروز روزی سیاه است.

االعالم-فلسطین اشغالی

«فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی از تلاش این دادگاه برای تحقیق در مورد «جنایت‌های جنگی» رژیم صهیونیستی در غزه و کرانه باختری خبر داد.

گروه‌های فلسطینی از این تصمیم دیوان کیفری استقبال کردند و آن را یک پیروزی برای مسأله فلسطین و مظلومان جهان دانستند.

جهاد اسلامی

بر اساس گزارش «فلسطین الیوم»، «احمد المدلل» از اعضای ارشد جهاد اسلامی گفت: این اقدام دادستان کل دیوان کیفری بین‌المللی گامی در مسیر صحیح برای یاری مسأله فلسطین است.

وی افزود، این اقدام نشان می‌دهد که راهپیمایی بازگشت و شکست محاصره از طریق کمیته قانونی خود که دائما با اعضای دیوان کیفری در تماس بوده، به هدف خود رسیده و آنها را تشویق به تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی علیه شرکت‌کنندگان در راهپیمایی مسالمت آمیز در مرز نوار غزه کرده است.

المدلل ادامه داد، تشکیلات خودگردان با اینکه عضو ناظر در سازمان ملل بود نتوانست دادگاه کیفری را تشویق به تحقیق درباره جنایات رژیم صهیونیستی در راهپیمایی‌های بازگشت کند.

حماس

جنبش فلسطینی حماس نیز از این اقدام استقبال کرد و خواستار انجام تحقیقات کامل درباره جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطینی شد.

این جنبش اعلام کرد، انجام تحقیقات در جنایات رژیم صهیونیستی گامی در مسیر صحیح است و واقعیت رژیم صهیونیستی و حجم ظلم علیه ملت فلسطین را منعکس می‌کند.

حماس در ادامه از آمادگی خود برای همکاری با تحقیق دیوان بین‌المللی کیفری خبر داد.

مجاهدین

جنبش «مجاهدین» هم این مسأله را یک پیروزی برای مسأله فلسطین خواند و گفت: این اقدام فرصتی برای محاکمه سران رژیم اشغالگر به خاطر جنگ و جنایات ضد انسانی علیه غیرنظامیان است.

محمود عباس

بر اساس گزارش خبرگزاری «معا»، «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین هم این موضوع را تبریک گفت و گفت: امروز، روزی تاریخی است و هر فلسطینی متضرر از اشغالگر می‌تواند نزد دادگاه کیفری شکایت کند.

وی افزود، پس از چهار سال کار و پیگیری، بالاخره این تصمیم دادگاه کیفری صادر شد.

بنیامین نتانیاهو

«بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی ادعا کرد، دیوان کیفری بین‌المللی صلاحیت تحقیق درباره جنایات در اراضی فلسطینی را ندارد و امروز «روز سیاه حقیقت و عدالت» است.

پربیننده ترین خبرها