باسیل: همه طیف‌ها باید شریک و حامی تشکیل دولت لبنان باشند

باسیل: همه طیف‌ها باید شریک و حامی تشکیل دولت لبنان باشند
شنبه 30 آذر 1398 - 22:39

جبران باسیل وزیر امور خارجه دولت پیشبرد امور لبنان بر ضرورت مشارکت همه طیف‌های لبنانی در تشکیل کابینه لبنان و حذف نشدن هیچ گروهی به نفع گروهی دیگر تاکید کرد.

العالم - لبنان

همزمان با ادامه رایزنی‌های «حسان دیاب» که مأمور تشکیل کابینه لبنان شده، «جبران باسیل» وزیر خارجه دولت پیشبرد امور گفت همه طرف‌ها و جناح‌های سیاسی لبنان باید از این فرآیند حمایت کنند.

وی که رهبری جریان سیاسی «التیار الوطنی الحرّ» (جریان ملی آزاد) و رئیس فراکسیون لبنان القوی را بر عهده دارد، پس از ملاقات نمایندگان این فراکسیون با دیاب، گفت: «ما هیچ دستور و خواسته‌ای به دیاب ندادیم. تنها چیزی که از او می‌خواهیم فراهم کردن شرایط پیروزی و کارآمدی دولت است.»

به نوشته وبگاه خبری النشره، باسیل گفت: «این دیاب است که تصمیم می‌گیرد ما چگونه از او در دولت حمایت کنیم. فرقی نمی‌کند با مشارکت مستقیم یا غیرمستقیم خود از طریق مشارکت در انتخاب افرادی که ویژگی‌های لازم را دارند از دولت حمایت کنیم یا اینکه اصلا در دولت حضوری نداشته و از آن هم حمایتی نکنیم که در این صورت ما معتقدیم، تشکیل دولت موفق نخواهد بود.»

وزیر خارجه لبنان گفت: «هدف ما بیش‌تر از اینکه مشارکت در دولت باشند حمایت از حضور وزرایی غیر سیاسی و پاکدست و متخصص و با کفایت است. باید در سیاست های مالی و اقتصادی لبنان تغییر حاصل شود.»

باسیل با تاکید بر اینکه فاکتورهای موفقیت دولت، در اولویت است، گفت: «همه ما می‌دانیم که باید اصلاح و تغییر ایجاد شود و اینکه یک اقتصاد مولد و غیر رانتی وجود داشته باشد، یک مبارزه جدی علیه فساد انجام شود. جلوی هدر رفت بیت المال در نهادها گرفته شود. موضوع فقر هم نیاز به توجه ویژه دارد، علاوه بر اینکه پرونده آوارگان سوری اهمیت دارد.»

وی تصریح کرد: «این دولت حزب الله نیست و متعلق به همه لبنانی‌هاست. علیه احدی نخواهد بود و ما با حذف احدی از آن مخالفیم. همان‌گونه که با حذف شدن خودمان از سوی احدی مخالفیم. ما می‌خواهیم دولت نماینده جنبش اعتراضی مردم باشد. ما آماده‌ایم بخشی از سهم خود و نه همه آن را به معترضان بدهیم. این مهم است و امیدواریم که همه به هر شیوه‌ای از طریق مشارکت یا حمایت، در دولت حضور داشته باشند.»

«اسعد حردان» رئیس شورای عالی «حزب‌السوری القومی الإجتماعی» از احزاب هشت مارسی لبنان هم گفت: «ما از حضور وزیران تکنوکرات در دولت حمایت می‌کنیم، اما مسئله مهم‌تر برای ما معیارهای مبتنی بر قانون اساسی برای تشکیل دولت است.»

وی پس از دیدار با دیاب گفت: «ما از اعتمادسازی مجدد حکومت و هر آنچه موجب وحدت لبنانی‌ها می‌شود، حمایت می‌کنیم.»

«محمد رعد» عضو فراکسیون «وفاداری به مقاومت» هم پس از دیدار با دیاب گفت که با او درباره فاکتورهای موفقیت روند تشکیل کابینه گفت‌وگو کرده است.

وی تأکید کرد: «همه ما با چالش موفقیت روبرو هستیم و دشمن اجازه ندارد ما را سرزنش کند یا وحدت ما را از بین ببرد ما به دولتی احتیاج داریم که دشمن را از تعرض به حاکمیت و شرافت ملی منع کند. دولت باید خواسته‌های لبنانی‌ها را پاسخ داده و امنیت و ثبات را فراهم کند.»

رعد تصریح کرد: «دولت به اندازه‌ای که وقت بگذارد و به موفقیت کمک کند، نماینده طیف وسیع تری خواهد بود. هیچ کسی در ذهن خود نمی‌خواهد دولت آتی دولتی از یک طیف واحد و دولتی رو در روی ملت باشد. باید خواسته‌های لبنانی‌ها را پاسخ دهد و امنیت و ثبات را تامین کند.»

این در حالی است که «بولا یعقوبیان» پس از ملاقات با حسان دیاب گفت که از او شنیده است بر تشکیل دولت آتی با وزرایی کاملا مستقل اصرار داد و ساختار تکنوسیاسی اصلا مورد قبول او نیست.

وی افزود: «اگر احزاب بر ساختار تکنوسیاسی اصرار داشته باشند او از تشکیل کابینه معذور خواهد بود.»

به گفته این عضو پارلمان لبنان دیاب می‌خواهد دولت کوچکی مرکب از ۱۸ وزیر مستقل از احزاب حاکمیتی تشکیل دهد و معلوم نیست که آیا در این کار موفق خواهد بود یا خیر.

حسان دیاب سه روز پیش بعد از رایزنی‌های رئیس‌جمهور لبنان با نمایندگان پارلمان این کشور، با ۶۹ رأی از مجموع ۱۲۸ رأی مأمور تشکیل کابینه شد.

دیاب تاکید کرده است که اجازه نخواهد داد اوضاع لبنان به قبل از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر؛ آغاز اعتراض‌ها در لبنان) برگردد و ساختن آینده جز با همراهی با مطالبات مردم این کشور میسر نیست.

فارس

پربیننده ترین خبرها