انتقاد لاریجانی از تخریب نهاد مجلس/ پیشنهاد رییس مجلس برای تدوین بسته ویژه شرایط تحریمی

انتقاد لاریجانی از تخریب نهاد مجلس/ پیشنهاد رییس مجلس برای تدوین بسته ویژه شرایط تحریمی
دوشنبه 2 دی 1398 - 12:18

رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از تخریب نهاد مجلس گفت: تحقق مردم سالاری در مجلس است. پس چرا مجلس را که یک نهاد مدنی است می‌کوبند؟ تخریب هر نهادی مشکلاتی برای آینده کشور ایجاد می‌کند و این نشان دهنده هنرمندی نیست که به جای اینکه هنر خود را اعلام کنند، تخریب می‌کنند.

العالم ـ ایران ـ سیاسی

«علی لاریجانی» روز دوشنبه در مراسم تکریم و معارفه رییس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی افزود: توسعه دستورالعملی و بخشنامه‌ای نیست بلکه باید همگرا شویم و به پیشرفت عقیده داشته باشیم آن زمان حرکت مردمی به وجود می‌آید.

وی بیان کرد: در این جلسه نکات متعددی در مورد خدمات مرکز پژوهش‌ها در دوران مدیریت «کاظم جلالی» و نتایج این خدمات ارائه شد. وی یکی از نیروهای خوش‌فکر فعال و سرزنده در کار بود و در مجلس و مرکز پژوهش‌ها همت عالی داشتند، آرزوی توفیق برای وی در مأموریت جدیدشان می‌کنیم.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: «محمد قاسمی» (رئیس جدید مرکز پژوهش‌های مجلس) هم از نیروهای فرهیخته و ارزشمند مرکز بودند در دورانی که من توفیق دیدار با وی در جلسات کارشناسی را داشتم، قاسمی را فردی منصف و صاحب‌نظر دیدم.امیدوارم انجمن‌های پژوهشی و استادان علمی بتوانند در این شرایط حساس کشور نقش آفرین باشند.

وی اضافه کرد: مرکز پژوهش‌ها امروز از پختگی برخوردار است و افراد صاحب‌نظر در مرکز پژوهش‌ها حضور دارند که از پختگی برخوردار هستند. مرکز پژوهش‌ها جا افتاده شده است که این سرمایه مهمی است. غیر از فرمایشات رهبری در مورد مرکز پژوهش‌ها، در مجلس شورای اسلامی نیز اهمیت زیادی به گزارش‌های این مرکز داده می‌شود.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: در بین سایر مراکز پژوهشی دیده می‌شود؛ که به پژوهش‌های این مرکز استناد می‌شود باید این جایگاه حفظ و تقویت شود زیرا سرمایه مهمی برای کشور است.

لاریجانی خطاب به کارکنان مرکز پژوهش‌ها اظهار داشت: باید برای دوره بعد افقی را در نظر گرفته و شتابان به سمت آن حرکت کنید زیرا در آینده شرایط کشور اقتضا می‌کند که شما عملکرد بهتری داشته باشید. معتقدم مرکز پژوهش‌ها باید مبتکرانه عمل کند و از ظرفیت‌های علمی دانشگاه‌ها و سایر مراکز پژوهشی استفاده کند زیرا مشکلات کشور به گونه‌ای است که اگر همه دست به دست هم دهیم قابل حل است.

وی تاکید کرد: با روحیه ابتکاری به سمت حل مشکلات کشور بروید مهمترین هدف کشور توسعه است.

رییس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از مقاطع مهم، زمان بررسی بودجه است باید نظرات کارشناسی شفاف ارائه دهید. اشکالی که دارید این است که گاهی فقط دردها را می‌گویید و پاسخ‌های روشن برای حل مشکلات را کمتر بیان می‌کنید. کسانی که می‌خواهند در مجلس کار کنند، باید از لابلای اوراق شما برخی موضوعات و راه‌حل‌ها را کشف کنند.

لاریجانی ادامه داد: در لایحه بودجه باید جنبه‌های اثباتی کار بررسی شده و جنبه‌های منفی حذف شود، به عنوان مثال اگر مشکل نقدینگی در کشور وجود دارد تلاش کنید در بودجه نقدینگی افزایش نیابد و بودجه به نوعی تنظیم شود که نقدینگی جذب شود ابتکاراتی برای جذب نقدینگی داشته باشید.

وی با بیان اینکه یکی از مسائل مهم در بودجه سهل‌کردن کارها برای تولید است،گفت: رتبه ما برای سرمایه‌گذاری در کشور خوب نیست روش دیوان‌سالارانه‌ای به نام پنجره واحد برای مجوزهای سرمایه‌گذاری وجود دارد که کارساز نبود در برنامه ششم مصوب کردیم که پنجره واحد اجرایی شود تا سرمایه گذاری به سادگی انجام شود.

رئیس مجلس گفت: می‌گویم که موضوع را برعکس کنیم که اگر کسی می‌خواهد در بخش صنعت سرمایه گذاری کند خودش باید شرایط را رعایت کند اگر نکرد جریمه می‌شود.

وی ادامه داد: شرایط را برای سرمایه‌گذاری اعلام کنید و بگویید اگر این شرایط اعمال نشود بعدا جریمه می‌گیریم شرایط سرمایه گذاری را از دست سیستم دیوان‌سالارانه بیرون بیاورید تا زمانی که این سیستم دیوانی وجود دارد. این مشکلات ادامه خواهد داشت.

لاریجانی افزود: در دوران تحریم به جای اینکه بگوییم شخصی اگر می‌خواهد تولید داشته باشد باید از وزارتخانه‌ها مجوز بگیرد که دو سال طول می‌کشد. اعلام کنیم که سرمایه‌گذاران با این شرایط می‌توانند سرمایه گذاری کنند. اگر شرایط را رعایت نکردند دچار مشکل می شوند.

وی تاکید کرد : مرکز پژوهش‌ها باید برای ایجاد سهولت در سرمایه‌گذاری و تولید برنامه‌ریزی کند. در این قضیه بین بخش های مختلف وساطت کنید و اگر به احکام نیاز است اعلام کنید تا در بودجه مصوب کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: در حال حاضر ما ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات کالاهای اساسی اختصاص داده‌ایم اما این کالا به شکل کامل به دست مردم نمی‌رسد. سیستمی درست کنید که این امکانات در حداقل‌های ممکن به دست مردم برسد. راه‌حل‌های گذشته می‌تواند به شکل مدرن و به روز در اختیار مردم قرار گیرد. در زمینه بهداشت و درمان باید دغدغه‌ها و نگرانی‌های مردم را رفع کنیم.

لاریجانی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بودجه "مطبق" شده است،گفت: برداشت از صندوق توسعه ملی در سقف بودجه درج نمی‌شود یا منابع حاصل از صادرات بنزین در سقف بودجه نمی‌آید، اگر این پنهان‌کاری ضرورت عقلایی دارد بفرمایید اگر ندارد چرا این کار را می‌کنید. بودجه حدود ۴۰ میلیارد دلار است چرا برای بالا رفتن سقف بودجه نگرانی دارید. باید شفافیت در بودجه ایجاد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما در تحریم قرار داریم و باید الگوهایی برای شرایط تنفس کشور ایجاد کنیم. برخی می‌گویند که اصلاحات ساختاری مهم در این زمان انجام نشود برخی جراحی‌ها برای این وضعیت مفید است این جراحی‌ها را احصا کنید. مثل مشکلات بانک‌ها و صندوق‌ها که برخی در بودجه سال‌های گذشته آمد اما دولت اعمال نکرد. این اقدامات به بهبود شرایط مردم کمک می کند.

وی با بیان اینکه باید بسته ویژه شرایط تحریمی و خاص تدوین شود، تاکید کرد: برای مقطع زمانی تحریم هیچ اشکالی ندارد که قوانین خاص بگذاریم که سرمایه‌گذاری را سهل کند به شکل بسته به تصویب برسد.

لاریجانی ادامه داد: نقدی بر الگوی توسعه توسعه نوشتید اما نظر اثباتی خود را اعلام نکرده اید پیشنهادات خود در این زمینه ارائه دهید تا مبنای عمل قرار گیرد با تجربیاتی که پیش از این داشتید و تجربیاتی که امروز داریم مرکز پژوهش‌ها مسیر روشن تری را برای سیاست‌گذاری در کشور باید ارائه دهد.

رییس مجلس با اشاره به گزارشهای مرکز پژوهشها درباره سیاست خارجی اظهارداشت: تصور من این است که باید در این بخش هم فعال باشید حتی در بخش‌های فرهنگی باید زمینه سازی توسعه در کشور محور باشد. یکی از مسائلی که در کشور وجود دارد و مرکز پژوهش‌ها نیز با مشکل دارد تنازعات سیاسی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اگر همه نیروهای مستعد در کشور در کنار هم قرار گیرند امیدواری نسبت به حل مشکلات وجود دارد اما اگر وقتشان را صرف سایش‌های سیاسی کنند همدیگر را بکوبند و تهمت بزنند این ریزش ها و مشکلات آزردگی هایی را به وجود می‌آورد و سعادت کشور را لطمه دار می‌کند.

لاریجانی تاکید کرد: تجربیاتی هم در کشورهای مختلف در این زمینه وجود دارد خیلی حرف‌هایی که نحله های سیاسی می زنند در راه حل‌های اقتصادی مشابه است،آن‌ها می‌گویند که ما انجام می‌دهیم. شما هم انجام دهید. اما دیگران را تخریب نکنید.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: حکمرانی عقلانی این است که یک همگرایی دقیق و قوی در کشور ایجاد کند و همه را به سوی هدفی هدایت نماید. این اقدام منجر به توسعه اقتصادی می‌شود اما هرچه قافله‌های جدا از هم باشند سرعت توسعه کاهش می یابد .

لاریجانی اظهار داشت : یکی از نکات مهم این است که چقدر حرف‌هایی که در کشور زده می شود کمک کننده مسیر توسعه است ؟ گاهی نهادها را می‌کوبند. تحقق مردم سالاری در مجلس است پس چرا مجلس را که یک نهاد مدنی است می‌کوبند؟

وی تصریح کرد: تخریب هر نهادی مشکلاتی برای آینده کشور ایجاد می کند و این نشان دهنده هنرمندی کسی نیست که به جای اینکه هنر خود را اعلام کنند، تخریب می‌کنند .

رییس قوه مقننه افزود: یک زمانی در کشور این کارها باب شد به جای اینکه بگویند در کشور ما این کارها را انجام می دهیم، می گویند فلان شخص خیلی آدم بدی است و مافیا است.

لاریجانی با یادآوری اینکه توسعه بدون امیدواری محقق نمی شود،گفت: مردم باید به شرایط امیدوار شوند، تخریب امید از بین‌ می برد. توسعه دستورالعملی و بخشنامه نیست باید عقیده به پیشرفت وجود داشته باشد. تخریب‌ها این حرکت را از بین می برد.
وی تصریح کرد: توسعه در خلاء رخ نمی دهد . بستر هایی که اراده جمعی جامعه را به سمت توسعه سوق می‌دهد باید فراهم شود و مرکز پژوهش‌ها باید به این بخش‌ها ورود کند.

به گزارش ایرنا، محمد قاسمی سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس هم در ادامه این مراسم گفت: مرکز پژوهش‌های مجلس با حمایت‌های مجلس، فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها ، هیات امنای مرکز و آقای لاریجانی توانست امکان اثرگذاری در نظام تصمیم گیری پارلمانی و سیاست‌های کلان کشور ایجاد کند.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم پژوهش‌های روشمند توسط افراد شایسته را پیگیری کنیم، گفت: تا پایان مجلس برنامه‌های مرکز پژوهش ها روشن است و به سرعت عملیاتی خواهد شد و در ادامه به بهبود فرآیند بررسی و تقویت بودجه سال ۹۹ به مجلس کمک خواهیم کرد .
قاسمی اضافه کرد: البته بخش‌های اقتصادی غیر نفتی کشور در ۶ ماه اول سال ۹۸ عملکرد بهتری از پیش بینی‌ها داشته است که این پیام خوبی است که باید آن را در بودجه با کمک بخش خصوصی و در نظر گرفتن محوریت تقویت ملی و صادرات مبنا قرار داد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس همچنین گفت: مجلس آینده مهمترین نقش را درباره بیانیه گام دوم انقلاب دارد تا زمینه‌های قانونی و نظارتی لازم برای تحقق اهداف این بیانیه ایجاد کند. از برنامه‌های جدی مرکز هم استخراج و آماده کردن این زمینه‌ها است. ما این کار را در ادامه عمر مجلس دهم و آغاز مجلس یازدهم پیگیری خواهیم کرد.

پربیننده ترین خبرها