پکن: تبلیغات آمریکا علیه چین، بر ثبات جهانی اثر گذاشته است

پکن: تبلیغات آمریکا علیه چین، بر ثبات جهانی اثر گذاشته است
سه شنبه 3 دی 1398 - 03:39

وزیر خارجه چین با انتقاد از تبلیغات منفی آمریکا علیه کشورش در حوزه‌های مختلف، آن را باعث بی‌ثباتی توسعه جهانی دانست.

العالم - آسیا

«وانگ یی» وزیر امور خارجه چین شامگاه دوشنبه گفت تبلیغات منفی و بدنام کردن دولت پکن توسط ایالات متحده نه تنها اقدامی مخالف حق حاکمیتی چین است بلکه بر توسعه و ثبات جهانی نیز اثر می‌گذارد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، وانگ در مصاحبه پایان سال با رسانه‌های دولتی چین، ضمن اشاره به اینکه سال 2019، چهلمین سال برقراری روابط دیپلماتیک بین واشنگتن و پکن بود، توضیح داد: «متاسفانه ایالات متحده مکرراً محدودیت‌ها و فشارهایی را در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصادی، تجاری، علمی و فناوری بر چین اعمال کرد».

وی با بیان اینکه آمریکا از طریق یک سری تصمیمات درباره حقوق حاکمیتی چین، در امور داخلی این کشور دخالت کرده و تبلیغات منفی علیه آن به راه انداخت، تصریح کرد: «کارهایی که آمریکا انجام داد، اعتماد دوجانبه‌ای را که طی 40 سال گذشته به دست آمده بود، خدشه‌دار کرد و همچنین بر توسعه و ثبات تمام جهان نیز اثر گذاشت».

وزیر خارجه چین در ادامه با بیان اینکه پکن می‌خواهد مشکلات با آمریکا را از طریق گفت‌وگو و بر مبنای احترام متقابل حل کند، افزود: «ما امیدواریم ایالات متحده، بی‌طرفی خود را از نو بسازد و درک درستی از چین پیدا کند».

وانگ پیشتر هم با بیان اینکه آمریکا درگیر یکجانبه‌گرایی و حمایت‌گرایی بوده و در حال آسیب‌زدن به چندجانبه‌گرایی و نظام تجارت چندجانبه است، واشنگتن را را به عنوان بزرگترین منبع بی‌ثباتی در جهان معرفی کرد.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا از ابتدای کار خود سیاستی به شدت ضدچینی در پیش گرفته و تلاش کرده به روش‌های مختلف نفوذ سیاسی، اقتصادی و نظامی این کشور را محدود کند. اتخاذ راهبرد موسوم به «ایندوپاسیفیک آزاد و گشوده»، فشار به کشورهای مختلف برای عدم همکاری با چین در زمینه اینترنت نسل پنجم، فروش تسلیحات به تایوان و حمایت از اعتراضات خشونت‌آمیز در هنگ‌کنگ، از جمله اقداماتی است که واشنگتن در نزدیک به سه سال پیش علیه پکن در دستور کار قرار داده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها