رهبر اکثریت سنا: استماع شهود در استیضاح ترامپ را رد نکرده‌ایم

رهبر اکثریت سنا: استماع شهود در استیضاح ترامپ را رد نکرده‌ایم
سه شنبه 3 دی 1398 - 06:45

رهبر اکثریت سنای آمریکا می‌گوید استماع شهود در استیضاح رئیس‌جمهور این کشور را رد نکرده‌اند اما تصمیم‌گیری درباره آن باید بعد از مباحثات بین دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان در سنا انجام شود.

العالم - آمریکا

«میچ مک‌کانل» رهبر اکثریت جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا شامگاه دوشنبه گفت که شنیدن شهادت و برگزاری جلسه استماع شاهدان در جریان پرونده استیضاح «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور را رد نکرده است.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مک‌کانل با بیان اینکه استماع شاهدان پرونده استیضاح ترامپ را کنار نگذاشته‌اند، اما گفت که با درخواست دموکرات‌ها برای موافقت با شهادت پیش از موعد و در جریان جلسه دادرسی موافقت نمی‌کند.

وی در گفت‌وگو با شبکه «فاکس‌نیوز» اظهار داشت که هر گونه تصمیمی درباره شاهدان، بعد از مباحثات اولیه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان سنا درباره استیضاح ترامپ اتخاذ می‌شود.

رهبر اکثریت سنای آمریکا در این باره توضیح داد:‌«ما شاهدان را کنار نگذاشته‌ایم. ما می‌گوییم که بگذارید درست مانند چیزی که درباره رئیس‌جمهور [بیل] کلینتون انجام شد، عمل کنیم. عادلانه است».

این اظهارات مک‌کانل در حالی است که پیشتر گفته شده بود وی تا کنون پیشنهاد «چاک شومر» رهبر اقلیت دموکرات سنا درخصوص دعوت از چهار مقام کاخ سفید برای ادای شهادت در جلسه محاکمه ترامپ را رد کرده است. (جزئیات بیشتر)

در عین حال، با انتشار اسنادی جدید از سو‌ءاستفاده رئیس‌جمهور محافظه‌کار آمریکا از قدرت برای مقاصد شخصی، دموکرات‌ها خواستار حضور شاهدان مربوط به این اسناد در جلسه دادگاه استیضاح او شده‌اند. این اسناد زوایای جدیدی از تلاش ترامپ برای ترغیب اوکراینی‌ها جهت کمک به او برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ از طریق تخریب وجهه بایدن رقیب دموکراتش را روشن کرده است.

مجلس نمایندگان آمریکا هفته گذشته با اکثریت آرا هر دو بند طرح استیضاح ترامپ را به تصویب رساند تا او سومین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا لقب بگیرد که استیضاح می‌شود.

اعضای مجلس نمایندگان آمریکا در دو مرحله بر سر این دو بند رأی‌گیری کردند. ابتدا بند «سوءاستفاده از قدرت» به رأی گذاشته شد که با ۲۳۰ رأی موافق و ۱۹۷ رأی مخالف مورد موافقت قرار گرفت. قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا دیگر بند این قطعنامه که به اتهام «ممانعت در تحقیقات کنگره» مربوط می‌شد را نیز به تصویب رساندند. این بند با ۲۲۹ رأی مثبت و ۱۹۸ رأی منفی به تصویب رسید.

روز گذشته نیز سخنگوی کاخ سفید با شرم‌آور خواندن تصویب استیضاح رئیس جمهور آمریکا در مجلس نمایندگان این کشور، گفت مطمئن است که مجلس سنا ترامپ را از اقدام خطا تبرئه می‌کند.

پربیننده ترین خبرها