تحلیل روز/

تلاش های بین المللی برای نجات توافق فروپاشیده الحدیده

تلاش های بین المللی برای نجات توافق فروپاشیده الحدیده
سه شنبه 3 دی 1398 - 12:22

تلاش هایی برای اجرای توافق الحدیده که حدود یک سال پیش توسط گروههای یمنی در استکهلم در پایتخت سوئد امضا شد، به چشم می خورد.

العالم تحلیل روز

این توافق یکی از توافقات امضا شده برای حل بحران های انسانی و زمینه سازی برای برقراری صلحی گسترده و مورد انتظار بود.

طی روزهای اخیر و به منظور شکستن رکود توافق فروپاشیده الحدیده و رفع موانع برسر راه اجرای آن ، تلاش هایی در حال انجام است که آخرین مورد نیز نشست مشترکی با حضور هیات ملی و گروهی به نمایندگی از دولت عبد ربه منصور هادی دریک کشتی بین المللی در دریای سرخ و به موازات شهر الحدیده و با نظارت هیات ناظری از سوی سازمان ملل برگزار شد.

یکی از اولویت های این نشست؛ گشودن گذرگاه های انسانی و شکستن محاصره منطقه الدریهمی و بررسی تقویت راهکارهای نظارت بر آتش بس و به ثمر نشاندن دو مرحله استقرار مجدد نیروها توسط صنعاست که از چند ماه پیش یک طرفه آغاز شده و هم چنین واگذاری سه بندر" الحدیده ، الصلیف و راس عیسی" به نیروهای گارد ساحلی با نظارت نیروهای بین المللی از دیگر نتایج این نشست است.

بر اساس این تحولات،هیات ناظران سازمان ملل در الحدیده فعالیت خود را با این دیدگاه که موفقیت توافق یعنی متوقف کردن جنگ و برقراری صلح گسترده در یمن آغاز کرده است و کمک های بشردوستانه محوری اصلی برای رسیدن به یمنی هاست و استقرار مجدد نیروها، تضمینی برای عبور کاروان های انسانی است که براین اساس نیز فعالیت دارند.

بنابراین گشودن گذرگاه های انسانی برای غیرنظامیان و ورود کاروان های حامل غذا و دارو؛ نقطه مشترک تلاش های سازمان ملل ناظر بر توافق و هیات ملی است که همواره از طرح های استقرار مجدد نیرو استقبال می کند و طرف دیگر را به وقت کشی و طرح نکاتی خارج از توافق سوئد متهم می کند که به معنای فرار آنان از اجرای تعهداتی است که این توافق تعیین کرده است.

گفتنی است نیروهای متجاوز همچنان به نقض آتش بس الحدیده ادامه می دهند و آمارها بیانگر 30 هزار مورد نقض در این دوره است درمقابل نیز صنعاء بر پایبندی به همه تعهدات خود مندرج در توافق امضا شده تاکید دارد و بر کسی نیز پوشیده نیست و مارتین گریفیس نماینده سازمان ملل نیز بارها آن را ستایش کرده است.

عدم جدیت سازمان ملل و سکوتش در برابر لجبازی و وقت کشی طرف دیگر،برای گروههای ملی که بیانیه هایش چشم به نقش فعال محافل سازمان ملل در ملزم کردن طرف دیگر به پایبندی به تعهدات مندرج در توافق سوئد دارد، تعجب برانگیز است.

آنها سازمان ملل را به شانه خالی کردن از وظایفش برای جلوگیری از خونریزی در استان الحدیده و عموما یمنی ها متهم می کنند و اینکه این سازمان فقط تماشاگر موارد نقض توافق و جنایت های متجاوزان است که به قربانی شدن شمار زیادی از غیرنظامیان و شدت یافتن بحران های انسانی در استان الحدیده می شود.

از سوی دیگر ادامه محدودیت های اعمال شده دراین بندر یا محاصره بسیاری از مناطق استان از جمله منطقه الدریهمی و بسته ماندن گذرگاههای انسانی که عامل اصلی ایجاد اختلال در اصل این توافقِ کاملا انسانی است ؛موجب افزایش بحران های انسانی شده است .

با توجه به این واقعیت ها ، چالش های زیادی در برابر هیات هماهنگی سازمان ملل و دو طرف این توافق وجود دارد، در حالی که همه می دانند دست یافتن به صلح گسترده در یمن با اجرای عملی توافق الحدیده و سایر توافقات استکهلم آغاز می شود از این رو هیات سازمان ملل در الحدیده اخیرا برای نجات توافقی که نفس های آخر خود را می کشد، آستین های خود را بالا زده است.

علي الذهب

پربیننده ترین خبرها