هشدار دوباره آمریکا به انگلیس درباره مجوز راه‌اندازی هواوی نسل پنجم

هشدار دوباره آمریکا به انگلیس درباره مجوز راه‌اندازی هواوی نسل پنجم
سه شنبه 3 دی 1398 - 13:43

روزنامه فایننشال تایمز گزارش داد: «رابرت اوبرایان» مشاور امنیت ملی آمریکا به انگلیس درباره اجازه به شرکت فناوری هواوی چین برای راه‌اندازی شبکه مخابراتی نسل پنجم (جی ۵) در این کشور هشدار داد.

العالم ـ آمریکا

به گزارش رویترز، اوبرایان در گفت‌وگو با این روزنامه انگلیسی که امروز (سه‌شنبه سوم دی‌) منتشر شد، مدعی شد که این اقدام، دستگاه‌های اطلاعاتی مخفی بریتانیا را تهدید می‌کند.
«آنها به دنبال سرقت کل اطلاعات محرمانه یک کشور از جمله اطلاعات هسته‌ای یا اطلاعات مخفی از دستگاه‌های اطلاعات داخلی یا خارجی انگلیس هستند. این موضوع برای ما در انگلیس تکان‌دهنده است که برخی در بریتانیا موضوع شرکت هواوی را یک تصمیم تجاری قلمداد می‌کنند. نسل پنجم تصمیمی است که به مسائل امنیت ملی مربوط است.»

اوبرایان همچنین گفت، اکنون برخی در اروپا، ژاپن، نیوزلند و استرالیا نگرانی‌های آمریکا درباره هواوی را درک می‌کنند.
ایالات متحده آمریکا کشورها را تحت فشار قرارداده تا از دادن مجوز هواوی برای توسعه نسل جدید شبکه‌های مخابراتی جی ۵ در کشورهایشان جلوگیری کنند. کاخ سفید مدعی است پکن می‌تواند از تجهیزات شرکت هواوی برای جاسوسی استفاده کند؛ موضوعی که این شرکت چینی بارها رد کرده است.
انگلیس یکی از کشورهای اروپایی است که با تلاش آمریکا برای تحریم شرکت هواوی و پیشگیری از مشارکت این غول فناوری چینی در گسترش شبکه نسل پنجم در اروپا مخالفت می‌کند.

اردیبهشت (مه) گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور اجرایی منع استفاده شرکت‌های آمریکایی از تجهیزات مخابراتی شرکت‌های تهدیدکننده امنیت ملی آمریکا را صادر کرد.
دولت ترامپ همچنین در همین ماه به بهانه دلایل امنیتی، هواوی را به فهرست سیاه تجاری خود اضافه کرد.

رویترز نوشت: مسئولان هواوی روز سه‌شنبه برای اظهارانظر در این زمینه در دسترس نبودند.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا نیز شنبه (۳۰ آذر) در تماسی تلفنی با دومینیک راب همتای انگلیسی‌اش درباره یک توافق محکم پیرامون تجارت آزاد میان آمریکا و انگلیس پس از برگزیت و اهمیت شبکه جی۵ امن، تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، موضوع دسترسی به ابزار جاسوسی چین، کشورها را در شبکه تبادل اطلاعات امنیتی موسوم به « فایو آیز » متشکل از کشورهای ایالات متحده، انگلیس، کانادا، استرالیا و نیوزلند دچار اختلاف کرده است.
بریتانیا پیش از این در مقایسه با دیگر کشورهای عضو این گروه، سختگیری کمتری در این زمینه نشان داده بود؛ این رویکرد نشان می‌دهد که محصولات نسل پنجم هواوی در این کشور ممکن است در بخش‌هایی که حساسیت کمتری دارند، استفاده شود.

پربیننده ترین خبرها