رقیب «عبدالفتاح سیسی» از زندان آزاد شد، ماجرا از چه قرار است؟

رقیب «عبدالفتاح سیسی» از زندان آزاد شد، ماجرا از چه قرار است؟
چهارشنبه 4 دی 1398 - 22:36

سامی عنان؛ رییس سابق ستاد ارتش مصر امروز از زندان راهی خانه شده است، شماری از تحلیلگران می گویند که عنان که به جرم نامزدی برای انتخابات بازداشت شده بود هنوز در بازداشت خانگی است، شماری دیگر معتقدند که سیسی نخواسته است جنازه «سیاستمدار» دیگری در زندان روی دستش باقی بماند!

العالم ـ مصر

سامی عنان؛ رییس سابق ستاد ارتش مصر به جرم جعل مدارک شناسایی و اطلاق صفت غیرنظامی به جای افسر بازنشسته به خود و تبعیت نکردن از قوانین مصر؛ با اعلام نامزدی اش برای ریاست جمهوری در رقابت با عبدالفتاح سیسی؛ بازداشت شده بود.

در قوانین مصر افراد نظامی حق نامزدی برای ریاست جمهوری را ندارند.

«ناصر امین» وکیل سامی عنان در توئیتی نوشت: «هنوز از جزییات آزادی سامی عنان به جز آنکه دادستانی تصمیم به آزادی او گرفته است، اطلاعی ندارم؛ وی [سامی عنان] درخواست عفو و یا آزادی به خاطر وضعیت سلامت نکرده است».

حدس و گمان ها درباره علل خروج «سامی عنان» قبل از سپری کردن مدت حبسش، متفاوت است.

برخی کاربران شبکه های اجتماعی می گویند که این امر در واقع تاثیر سخنان «محمد علی» است («محمد علی» بازرگان و هنرپیشه مصری مقیم اسپانیا که مهر امسال با انتشار ویدیوهایی در شبکه های اجتماعی اقدام به افشاگری علیه عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور و رهبران این کشور کرده بود، او از حمایت برخی از فرماندهان نیروهای مسلح که از تصمیمات سیاسی و سیاست‌های سیسی متضرر شده اند، برخوردار است.)

منابع نزدیک به خانواده عنان اظهار داشتند که آزادی عنان پس از وخیم شدن وضعیت سلامت او صورت گرفت. وی برای مدت طولانی در بیمارستان نظامی المعادی بستری بود. ملاقات کنندگان او تاکید می کردند که عنان به سختی قادر به سخن گفتن بود.

اما منابع سیاسی که با خانواده عنان در ارتباط بودند، وخیم شدن وضعیت سلامت او را تکذیب کردند. «سمیر» پسر سامی عنان در تماس تلفنی گفت که پدرش در سلامت کامل بسر می برد.

شریف عثمان یکی از افسران سابق نیروی هوایی مصر گفت: عنان بدون هیچ اتهام واقعی و منطقی زندانی شد، وی فقط به خاطر نامزدی در انتخابات و اعتراض به فروش جزایر تیران و صنافیر بازداشت شد. پس از بازداشت سامی عنان به عنوان شخص شماره 2 ارتش، نیروهای مسلح به شدت خشمگین شدند و احساس می کنند که هر آن ممکن است به خاطر کوچترین مساله بازداشت شوند.

ناظران معتقدند بین آزادی عنان از زندان و اقداماتی که در راستای کاهش اختیارات سیسی انجام شده است، ارتباطی وجود دارد. از جمله این اقدامات دور کردن پسرش محمود از سازمان اطلاعات عمومی (در حالی که پیشتر فرد شماره دو این سازمان بوده است) و اعزام او به خارج از کشور را می توان یاد کرد.

این اقدامات پس از اعتراضات گسترده مردم مصر در سپتامبر گذشته در پاسخ به درخواست «محمد علی» در اعتراض به "فساد سیسی و سوء مدیریت او" صورت گرفت.

ناظران همچنین درباره نقش سامی عنان در مرحله آتی اختلاف نظر دارند.

برخی از آنها می گویند که وی نمی پذیرد که تحت بازداشت خانگی باشد. بلکه نقش خود را به عنوان ریس حزب ادامه خواهد داد.

برخی دیگر نیز بر این باورند که خروج این مرد هفتاد ساله از زندان به خاطر احتمال مرگ او در زندان بوده است؛ بدین معنی که وی دیگر قادر به ایفای هیچ نقشی در سیاست نیست.

برخی دیگر نیز می گویند که سامی عنان بر خلاف میل سیسی از زندان آزاد شده است؛ از این رو حتما در مرحله آتی در این نظام نقش مهمی را ایفا خواهد کرد. زیرا اینک مشخص شد که ارتش مصر در تغییرات گسترده در این کشور دست دارد.

حال خواه عنان فعالیت سیاسی خود را در خارج از چارچوب نظام به عنوان یک حزب مخالف از سر بگیرد و یا اینکه بخواهد به عنوان یکی از افراد نظام فعالیت کند، بنا به نظر تحلیلگران، در هر صورت این اقدام به نفع سیسی نخواهد بود.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها